اخبار بین المللی

معرفی سلبریتی‌هایی که مدرک حقوق داشته‌اند

وکلاپرس- وکلا و حقوقدانانی در سراسر دنیا وجود دارند که با انگیزه‌های گوناگون تصمیم به تغییر مسیر حرفه‌ای خود گرفته‌اند و همین موضوع سبب شهرت جهانی آنان شده است.

به گزارش وکلاپرس، اصولا هنگامی که مردم به وکلا و افراد دارای مدرک حقوق فکر می کنند، به افرادی بسیار جدی فکر می‌کنند که کت و شلوار می‌پوشند. با این حال بسیاری از وکلا به دنبال مسیرهای حرفه ای کمتر سنتی هستند. برخی حتی در این راه شهرت و ثروت نیز پیدا می‌کنند!

در این گزارش به معرفی وکلا و حقوقدانانی پرداخته شده است که در حوزه‌های دیگری غیر از حرفه وکالت مشهور شده‌اند.

نلسون ماندلا

نلسون ماندلا در سن ۱۶ سالگی قصد داشت مشاور خصوصی خانه سلطنتی تمبو شود. اولین تلاش او برای گرفتن مدرک در دانشگاه فورت هار -که به دلیل سازماندهی تحریم علیه کیفیت غذا تعلیق شد- با شکست مواجه شد. اما زمانی که یکی از دوستانش برای او شغلی به عنوان کارمند در یک شرکت حقوقی پیدا کرد، ماندلا با شرکت در گفتگوها و مهمانی‌های کمونیستی که توسط همکارانش به آن دعوت شده بود، با یک گروه سیاسی مرتبط شد. ماندلا پس از اخذ مدرک لیسانس متوجه شد که تبدیل شدن به یک مشاور خصوصی برای او مناسب نیست و لذا تصمیم گرفت از طریق حقوق وارد سیاست شود.

ماندلا تنها دانشجوی بومی آفریقایی در دانشگاه ویتواترزند شد و در آنجا به کنگره ملی آفریقا پیوست. او به قدری به سیاست متعهد شد که تحصیلاتش نادیده گرفته شد تا اینکه در نهایت در سن ۳۱ سالگی مدرک خود را دریافت کرد. ماندلا با مشارکت در مقاومت در برابر آپارتاید، چندین بار دستگیر شد و در نهایت به جرم توطئه برای براندازی دولت به زندان افتاد. یک کمپین بین‌المللی خواستار آزادی او شد و پس از آزادی در سال ۱۹۹۰، در سال ۱۹۹۴ اولین رئیس جمهور سیاه پوست آفریقای جنوبی شد.

بیشتر بخوانید:

ماهاتما گاندی

گاندی از خانواده‌ای سرشناس بود و پدرش وزیر ارشد یک شهر بزرگ بود. او نوجوانی سرکش بود و علی‌رغم هشدارهایی مبنی بر اینکه با تحصیل در انگلیس موقعیت خود را از دست خواهد داد، تحصیلات خود را در کالج باوناگار بمبئی به نفع تحصیل در لندن رها کرد. به دنبال این نافرمانی، از سوی بزرگان جامعه مد بانیا که خانواده‌اش به آن تعلق داشتند، مطرود شد.

گاندی پس از پایان دوره تحصیلات به هند بازگشت و در آنجا برای یافتن کار تلاش کرد. سپس به آفریقای جنوبی سفر کرد و ۲۱ سال را در آنجا سپری کرد؛ ابتدا در حوزه حقوق کار کرد و سپس وارد سیاست شد؛ چرا که به طور فزاینده‌ای از بی‌عدالتی در جامعه آفریقای جنوبی آگاه شد. در سال ۱۹۱۵ با آموختن مهارت‌هایی که به عنوان یک رهبر سیاسی در آنجا به او خدمت می‌کرد، به هند بازگشت و به رهبری کنگره ملی هند ادامه داد و در نهایت استقلال هند از بریتانیا را به دست آورد.

فیدل کاسترو

فیدل کاسترو نیز در دوران تحصیل در رشته حقوق درگیر سیاست شد و این امر او را به سمت و سویی متفاوت سوق داد. کاسترو در دانشگاه درگیر فعالیت‌های خشونت‌آمیز شد و تهدید به مرگ شد. با گذشت زمان سیاست او از مخالفت با امپریالیسم و ​​فساد ایالات متحده به محکومیت نابرابری اجتماعی و اقتصادی تغییر کرد. او در سال ۱۹۴۹ مارکسیسم را کشف کرد و به این باور رسید که مشکلات کوبا تنها از طریق انقلاب قابل حل است. در سال ۱۹۵۲ از حرفه خود در حقوق فاصله گرفت و به دنبال انتخاب برای کنگره بود، اما پس از آن یک دیکتاتور نظامی قدرت را به دست گرفت و کاسترو به طور کلی ایمان خود را به دموکراسی از دست داد.

کاسترو در سال ۱۹۵۳ حمله به یک پادگان نظامی را رهبری کرد که شکست خورد و منجر به زندانی شدن او و سپس تبعیدش به مکزیک شد. در سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۵۹ کارزار جنگ چریکی را آغاز کرد و از سال ۱۹۵۶ تا ۲۰۰۸، کاسترو به عنوان یک کشور کمونیستی تک حزبی بر کوبا حکومت کرد تا اینکه بیماری او را مجبور کرد به نفع برادرش کناره‌گیری کند.

بیشتر بخوانید:

باراک اوباما

چهل و چهارمین رئیس‌جمهور ایالات متحده پس از تحصیل در رشته علوم سیاسی در کلمبیا، مدرک حقوق خود را در مقطع فوق لیسانس از دانشکده هاروارد گرفت. اوباما بیش از یک دهه در دانشگاه شیکاگو قانون اساسی تدریس می‌کرد و تمام این مدت به عنوان وکیل حقوق مدنی کار می‌کرد.

انتخاب اوباما به عنوان اولین رئیس سیاه‌پوست مجله حقوق هاروارد باعث شد برای اولین بار در مطبوعات ملی ظاهر شود و از آنجا زندگی نامه خود را با عنوان رویاهای پدرم نوشت.

تونی بلر

تونی بلر از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ نخست وزیر بریتانیا بود. رشته حقوق دومین انتخاب شغلی او بود؛ او ابتدا سعی کرد یک مروج موسیقی راک شود اما پس از رها کردن این کار به دانشگاه، رفت و یک وکیل دادگستری شد. او مدت کوتاهی پس از فارغ‌التحصیلی از آکسفورد به حزب کارگر پیوست. او چندین بار به دنبال انتخاب به عنوان نامزد حزب احتمالی بود که در کرسی امن محافظه‌کاران در بیکنسفیلد شکست خورد و سپس برای کرسی امن حزب کارگر در Sedgefield انتخاب و برنده شد.

او در سال ۱۹۹۴ رهبر حزب کارگر شد و در سال ۱۹۹۷ با پیروزی قاطع به نخست وزیری رسید. او قبل از کناره‌گیری در دو انتخابات بعدی پیروز شد و در زمینه‌هایی مانند روند صلح ایرلند شمالی -که باعث شد دانشگاه کوئینز بلفاست به او دکترای افتخاری در حقوق اعطا کند- و ایجاد حداقل دستمزد ملی به موفقیت دست یافت اما این شهرت با حمایت او از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ لکه‌دار شد.

بیشتر بخوانید:

هیلاری کلینتون

هیلاری کلینتون مدرک حقوق خود را در سال ۱۹۷۳ از دانشگاه ییل گرفت و با همکلاسی خود – که در نهایت چهل و دومین رئیس جمهور ایالات متحده شد – بیل کلینتون ازدواج کرد. او در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶ برای ریاست‌جمهوری نامزد شد.

کلینتون در سال ۱۹۷۸ اولین رئیس زن در یک شرکت خدمات حقوقی و یک سال بعد اولین شریک زن در موسسه حقوقی Rose در ایالات متحده شد او در سال ۲۰۰۰ اولین سناتور زن نیویورک شد

موضوعی که در موردکلینتون وجود دارد، استفاده از قانون برای کمک به افراد نیازمند است. او همواره حامی حقوق کودکان به ویژه در رابطه با ارائه آموزش به کودکان دارای معلولیت بوده است.

میشل اوباما

بانوی اول سابق ایالات متحده در سال ۱۹۸۸ در دانشکده حقوق هاروارد تحصیل کرد و پس از فارغ‌التحصیلی، در یک شرکت حقوقی در شیکاگو کار کرد و در آنجا با باراک اوباما آشنا شد.

هانری ماتیس

ماتیس در ابتدا رشته حقوق را انتخاب کرد تا بتواند از پس هزینه‌های زندگی بربیاید و پس از آن به عرصه هنر روی آورد. او برای تحصیل در رشته هنر به پاریس بازگشت و به عنوان یک نقاش شناخته شد. در سال ۱۸۹۶ و هفت سال پس از فارغ‌التحصیلی در رشته حقوق، دو نقاشی او در یک نمایشگاه پنج نفره توسط دولت خریداری شد. فعالیت هنری تا زمان مرگش در سال ۱۹۵۴ بیش از پنجاه سال به طول انجامید.

واشنگتن ایروینگ

شهرت واشنگتن ایروینگ بیشتر به‌خاطر داستان‌های کوتاهش «افسانه اسلیپی هالو» و «ریپ ون وینکل» است. او از دوران کودکی نویسنده‌ای مشتاق بود اما چندان اهل مطالعه نبود. تحصیل در رشته حقوق در اوایل قرن نوزدهم ایالات متحده لزوماً نیازی به حضور در دانشگاه نداشت و به همین دلیل ایروینگ به طور خصوصی نزد قاضی جوزیا اوگدن هافمن، وکیل و سیاستمدار تحصیل می‌کرد. ایروینگ از سال ۱۸۰۹ به بعد تلاش کرد تا از طریق نویسندگی امرار معاش کند.

با این حال ثابت شد که یادگیری رشته حقوق برای او بی‌فایده نبود؛ در آن زمان هیچ قانون بین‌المللی کپی رایت وجود نداشت و ایروینگ مانند بسیاری از نویسندگان، فروش خود را از طریق نسخه‌های غیرقانونی کتاب‌هایش از دست داد. ایروینگ در تلاشی برای مبارزه با این مشکل، به طور همزمان در ایالات متحده و بریتانیا به انتشار پرداخت تا قبل از اینکه دزدان فرصت سرقت آنها را پیدا کنند، حق چاپ آثار خود را در هر دو کشور داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

جان گریشام

گریشام در سال ۱۹۸۱ با مدرک J.D از دانشکده حقوق دانشگاه می‌سی‌سی‌پی فارغ‌التحصیل شد و حدود یک دهه به وکالت پرداخت. این رمان‌نویس پرکار بیشتر به‌خاطر فیلم‌های هیجان‌انگیز حقوقی مانند A Time to Kill و The Firm شناخته می‌شود.

جرارد باتلر

این بازیگر اسکاتلندی مدت‌ها قبل از اینکه عدالت خونین خود را در فیلم‌هایی مانند ۳۰۰ و شهروند مطیع قانون اعمال کند، جایگاهی را در دانشکده حقوق دانشگاه گلاسکو به دست آورده بود..

باتلر قبل از اینکه لئونیداس پادشاه اسپارت شود، رئیس انجمن حقوق در دانشگاه گلاسکو بود و در سال ۱۹۹۲ با درجه ممتاز فارغ‌التحصیل شد. نمرات او به او کمک کرد تا دوره کارآموزی را در یکی از شرکت‌های حقوقی برتر ادینبورگ کسب کند، اما یک هفته قبل از پایان دوره کارآموزی‌اش، برای تماشای Trainspotting در جشنواره فیلم ادینبورگ رفت و در آنجا تصمیم گرفت قلب خود را دنبال کند و حرفه بازیگری را برگزید.

جما چان

این بازیگر آسیایی ثروتمند مدرک حقوق را از دانشگاه آکسفورد گرفت. به عقیده خودش حافظه قوی او در یادگیری قوانین سبب شده بود دیالوگ‌ها را به‌راحتی خفظ کند. با این حال معتقد است که قانون تحلیلی و بازیگری غریزی‌تر و احساساتی‌ است.

آندرا بوچلی

این خواننده مشهور از کودکی عاشق موسیقی بود اما والدینش برنامه‌های دیگری برایش داشتند. بوچلی برای راضی نگه داشتن مادر و پدرش، در دانشگاه پیزا در رشته حقوق تحصیل کرد و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده حقوق، وکیل دادگستری شد. وقتی بوچلی در اوایل دهه ۱۹۹۰ به موفقیت بزرگ خود در عرصه موسیقی دست یافت، وکالت را رها کرد و هرگز به این حرفه بازنگشت.

جری اسپرینگر

جری اسپرینگر در سال ۱۹۶۵ از دانشگاه تولین با مدرک علوم سیاسی فارغ‌التحصیل شد و سه سال بعد از دانشکده حقوق دانشگاه نورث وسترن مدرک دکتری حقوق گرفت و حتی بیش از یک دهه به وکالت پرداخت. او پیش از اینکه در سال ۱۹۹۱ به مجری یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های تلویزیونی روزانه تبدیل شود، شهردار سینسیناتی اوهایو بود.

بیشتر بخوانید:

ربر ویلسون

ربر ویلسون که به خاطر بازی در فیلم‌هایی از جمله Pitch Perfect و Bridesmaids شناخته می‌شود، قبل از اینکه در هالیوود بزرگ شود، مدرک لیسانس حقوق را از دانشگاه نیو ساوت ولز گرفت.

این بازیگر استرالیایی در سال ۲۰۱۵ به یو اس ای تودی گفت که « در جریان بیماری مالاریا در آفریقا و بعد از اینکه توهم زدم برنده جایزه اسکار شده‌ام، به بازیگری روی آوردم. ویلسون تلاش کرد تا دو مسیری را که حین تحصیل در دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا آرزو داشت دنبال کند، متعادل کند. ویلسون همواره معتقد بود که هرگز برای پول وکالت نکرده‌ است. او در مصاحبه‌های خود اعلام کرده بود که برای دریافت مدرک حقوق باید خیلی سخت مطالعه کنید.

جان کلیس

کمدین جان کلیس احتمالاً به عنوان یکی از شش عضو گروه کمدی مونتی پایتون شناخته می‌شود، اگرچه نقش او به عنوان یکی از نویسندگان و ستاره سریال کمدی Fawlty Towers نیز قابل توجه است. این کمدین بریتانیایی در دانشکده حقوق در دانشگاه کمبریج تحصیل کرد و در آنجا با شریک نویسندگی کمدی خود (گراهام چپمن) آشنا شد

انتخاب دانشگاه کلیس بیشتر از انتخاب رشته تحصیلی‌اش در مسیر شغلی او تفاوت ایجاد کرده است. به نظر می رسد تحصیل در رشته حقوق در تصمیم‌گیری‌های دیگرش نقش داشته است. به عنوان مثال، کلیس از حامیان جدی سازمان حقوق بشر عفو بین‌الملل است و در سال ۱۹۷۶ یک سری نمایش‌های سودمند برای جمع‌آوری پول برای عفو بین‌الملل، انجام داد. او نه تنها محبوبیت نمایش‌های سودمند را به عنوان وسیله‌ای برای جمع‌آوری پول افزایش داد، بلکه بسیاری از هنرمندان را تشویق کرد تا به حامیان اختصاصی عفو بین‌الملل تبدیل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا