یادداشت

مسئولیت شهرداری در سگ گزیدگی حیوان بلاصاحب و مضر

وکلاپرس- در روزهای گذشته اخباری مبنی بر فوت چند شهروند به علت حمله سگ های ولگرد و هاری ناشی از سگ گزیدگی در شهر های کشور منتشر شد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر حسنی محسنی وکیل دادگستری و دانشیار دانشگاه تهران در واکنش به این موضوع ضمن انتشار یک رای با موضوع «محکومیت شهرداری به پرداخت دیه به واسطه حمله سگهای ولگرد» در یادداشتی با اشاره به گسترش فرهنگ حیوان دوستی در جامعه، نکاتی در خصوص حقوق حیوانات و مسئولیت صاحبان آن ها در جامعه بیان کرده است.

بیشتر بخوانید:

متن این یادداشت که در اینستاگرام دکتر محسنی منتشر شده به شرح زیر است:

مسئولیت شهرداری در سگ گزیدگی حیوان بلاصاحب و مضر

در سوگ کودکان مظلوم کشورم که چندیست به سبب گزیدگی حیواناتی همچون سگ، جانشان را زجرآورانه از دست می دهند.

با گسترش حس حیوان دوستی و با دگرگونی های پی در پی و ژرف در مفهوم و مصداق خانواده و فرزند و حیوان خانگی، شاهد رشد روز افزون پرورش و نگهداری حیواناتی همچون سگ در خانواده ها و در میان مردم شهرنشین هستیم.

این حیوانات نه برای نگهبانی یا شکار یا گله یا کشاورزی که به عنوان یک حیوان خانگی یا زینتی یا در حالت بسیار افراطی به عنوان عضوی از خانواده امروز مورد توجه است.

تجارت پرسود تولید نژاد و تغذیه و خوراک این حیوانات که بخش بزرگی از واردات خوراک حیوانات را قانونی و غیرقانونی به خود اختصاص داده و نگرش های افراطی کشتن حیوانات سودمند دیگر برای خوراک این حیوانات دیرگاهی است همه معیارهای حیوان دوستی را به چالش کشیده است.

انسان همان طور که زود دوستدار سگ می شود، زود هم وقتی گرفتاری پیش آید آن را از خود دور می کند که این خود خیانت است به حقوق حیوان.

روز و  شبی نیست که خبر حمله سگ به کودکان در کوی و برزن شنیده و تصویر دردناک آن دیده نمی شود.

دو سال پیش نامه ای خطاب به دادستانی کل کشور نوشتند. همچنین به وزارت کشور. از بازخورد این مطالبات خبری نیست و این در حالی است که آمار گزش حیوانات هر سال بیشتر می شود.

به نقل از ایرنا، ۳۲۰ هزار مورد در سال ۱۴۰۱ در کل کشور و از همه بدتر مثلا در استان اصفهان به عنوان مشت نمونه خروار، این که ۲۰ تا ۳۰ درصد گزش از حیوانات دارای صاحب بوده است و ۷۵ درصد در مناطق شهری و ۲۰ درصد نسبت به کودک هفت تا جوان هجده ساله. ۲۳ هزار نفر نیز در سال ۱۴۰۲ به مراکز درمانی در این استان مراجعه کردند که آمارش ۲۰ درصد بیشتر از سال قبل بیشتر و نگران کننده تر است و البته آمار گربه گزیدگی هم گفته شده که هر روز بیشتر می شود.

پیرامون مساله غذا دهی به این حیوانات از سر حس حیوان دوستی و ازدیاد شمار آن ها باید مطلب دیگری نوشت.

در این رای شایسته تقدیر، قاضی به درستی چون شهرداری را مسئول جمع آوری سگ ولگرد برابر بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری می داند، برابر مستنداتی دیگر از قانون مجازات، آن را مسئول صدمات می شناسد.

درباره مسئولیت صاحب سگ نیز هیچ تردیدی نیست. همچنین در الزامات بهداشتی نگهداری از این دست حیوانات و محل آن که مالک باید رعایت کند هیچ شکی نیست.

به هر روی این رای را باید رایی شایسته تقدیر دانست که در مساله دیه، شهرداری را مسئول دانسته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا