اخبارویژه

مدیران کانون وکلا و اسکودا جز زحمت چیزی نصیبشان نمی شود

وکلاپرس ـ سید محمد جندقی کرمانی پور، اولین رییس اسکودا، در نشست رؤسای ادوار این نهاد درباره تلاش مدیرات نهاد وکالت گفت: مدیران کانون وکلا و اسکودا جز زحمت چیزی نصیبشان نمی شود.

به گزارش وکلاپرس، در نشست هم اندیشی مدیران ادوار اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران که با حضور برخی از مدیران سابق اسکودا در روز پنجشنبه(۲ بهمن ۹۹) برگزار شد، سید محمد جندقی کرمانی پور در سخنانی بر تلاش برای حفظ استقلال نهاد وکالت تأکید کرد.

تگاهی به تاریخچه تشکیل اسکودا

وکیل پیشکسوت جندقی کرمانی پور درباره تشکیل اسکودا گفت: موضوع تشکیل اتحادیه زمانی مطرح شد که کانون‌ها به تدریج در حال مستقل شدن بودند و پراکندگی و جدایی در میان کانون‌ها بسیار چشمگیر شده بود. در ابتدای امر در همایش سراسری کانون‌های وکلا در ارومیه مقرر شد که به منظور ایجاد و حفظ وحدت در میان کانون‌ها، شورای هماهنگی کانون ها ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اسکودا چگونه ایجاد شد؟

وی افزود: در همایش بعدی به میزبانی کانون وکلای دادگستری گیلان بر تشکیل این شورا تأکید شد. در همایش آبان ماه سال ۱۳۸۱ به میزبانی کانون وکلای فارس این موضوع در کمیسیون علمی تخصصی مشترک کانون‌ها مطرح و ضرورت تشکیل اتحادیه سراسری کانونها و تدوین اساسنامه آن تصویب شد. در همایش اردیبهشت ماه ۸۲ به میزبانی کانون اصفهان پیش نویس اساسنامه اتحادیه کانونها مطرح و در نهایت در همایش آبان ماه سال ۸۲ به میزبانی کانون آذربایجان شرقی تصویب شد.

انتخابات اخیر اسکودا به هر حال برگزار شد و نباید اسکودا را تضعیف کرد

رییس اسبق کانون وکلای مرکز درباره جایگاه اسکودا گفت: اتحادیه نماد همبستگی و اتحاد کانون‌ها و وکلاست. مرحوم استاد دکتر کاتوزیان همیشه و در همه همایش‌ها بر حفظ این اتحاد تأکید می‌کردند و برگزاری مجامع عمومی اتحادیه در استانها این وحدت و همبستگی را به خوبی در جامعه به نمایش می‌گذارد و نقش بارزی در شناساندن کانونها به مردم دارد.

وی درباره انتخابات پر حاشیه اسکودا گفت: انتخابات اخیر اسکودا به دلیل شیوع بیماری کرونا با چالش‌هایی مواجه بود اما به هر حال و در نهایت این انتخابات برگزار شد. در شرایطی که همکاران با ورود به هیأت مدیره کانون ها و هیأت رئیسه اتحادیه جز زحمت چیزی نصیبشان نمی ‌شود و جز خاطره‌ای از آنان برجای نخواهند ماند، چرا باید همکارانی از برگزاری انتخابات اتحادیه ایراد بگیرند که این کار نتیجه‌ای جز تضعیف و از هم پاشیدن نهاد وکالت نخواهد داشت. در شرایطی که هجمه ‌هایی علیه نهاد وکالت وجود دارد، همه ما باید در جهت رسیدن به اهداف مقدس این نهاد و حفظ استقلال کانونهای وکلا بکوشیم.

بیشتر بخوانید: نقد و پیشنهادی برای انتخابات اخیر ریاست اسکودا

اصل قضیه حفظ استقلال کانون های وکلا است

این وکیل پیشکسوت درباره استقلال کانون های وکلا و نظارت بر آن بیان داشت: اصل قضیه حفظ استقلال کانون ها است. از آغاز استقلال کانون های وکلا تا کنون همه اقدامات کانون با نظم و ترتیب و بر اساس قانون انجام شده و قوه قضائیه هم نظارت خود را داشته است. حال چرا باید صلاحیت وکیلی را که بعد از طی همه مراحل کارآموزی و عبور از همه فیلترهای نظارتی و ادای سوگند پروانه وکالت گرفته، رد کرد؟

وی در پایان گفت: وکیل دادگستری مستقل و در چگونگی دفاع و انتخاب موکل آزاد است. وکیل از حقوق موکل دفاع می‌کند و نه از طرز فکر او. چرا باید به خاطر دفاع از موکل تحت تعقیب قرار بگیرد؟ در این شرایط حفظ اتحاد و همدلی از هر چیزی واجب تر است. ما اگر اتحادیه را تضعیف کنیم، خودمان را تضعیف کرده ایم.

منبع:‌ اسکودا

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا