ویژهیادداشت

مدار تفکری دیگر برای کانون وکلا با ابلاغ سند تحول قضایی

وکلاپرس ـ عضو هیأت مدیره کانون وکلای آذربایجان غربی معتقد است با جایگزینی معیار صلاحیت علمی در سند تحول قضایی به جای سقف عددی برای جذب کارآموز وکالت، کانون های وکلا باید به سرعت ملاک جدیدی برای صلاحیت علمی تعیین کنند.

به گزارش وکلاپرس، زانیار مینایی، بازرس کانون وکلای آذربایجان غربی، در یادداشتی با عنوان «مدار تفکری دیگر برای کانون های وکلا با ابلاغ سند تحول قضایی» به تحلیل بخشی از «سند تحول قضایی» پرداخته و معتقد است کانون های وکلای دادگستری باید تمام تلاش خود را برای همراهی از بعد تعیین معیارهای صلاحیت علمی کارآموز وکالت با دادگستری به کار ببندند.

در ادامه متن کامل این یادداشت را خواهید خواند:

مدار تفکری دیگر برای کانون های وکلا با ابلاغ سند تحول قضایی

با انتشار سند تحول قضایی مأموریت مخالفان حذف ظرفیت وکلا نیز به پایان رسید، کمیسیونی که به موجب تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب ۱۳۷۶ هر سال حداقل یک بار با حضور رئیس کانون وکلا و دو نفر از قضات داگستری متشکل از رئیس کل دادگستری استان و رئیس دادگاه انقلاب مرکز استان به منظور تعیین ظرفیت و پذیرش کارآموزان هر استان در نیمه اول هر سال تشکیل می‌شد، در حقیقت با ابلاغ سند تحول قضایی به کار خود پایان داد.

بیشتر  بخوانید: سند تحول قضایی منتشر شد

 سند تحول قضایی در اساس به مانند سایر مخالفان کمپین حذف ظرفیت از وکالت معتقد به انحصارگرایی کانون های وکلا در تعیین ظرفیت برای وکلا بر اساس سقف عددی بوده و با انتشار سند تحول قضایی ملاک در جذب و پذیرش وکیل را بر اساس صلاحیت علمی، فنی و حرفه‌ای قلمداد کرده است.

حال باید دید ملاک و معیار برای سنجش دقیق فنی و حرفه ای صلاحیت علمی چیست؟!

آنگاه که ملاک برای پذیرش سقف عددی همانا بررسی اوضاع و احوال از حیث تعداد وکلا و کارآموزان کانون و نیز ظرفیت محاکم دادگستری برای آموزش و ارائه خدمات به کارآموزان بوده، این بار ملاک و معیار مقوله صلاحیت علمی خود بر چه پایه و اساسی استوار خواهد بود؟!

باید دید آیا صلاحیت علمی این بار مانعی برای پذیرش است یا بهانه‌ای برای پذیرش (!) ، هر کدام از این دو مقوله آثاری برای خود به همراه دارد که دلیل توجیهی متفاوتی به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: انتقادات رییس کانون وکلای مرکزی به افزایش ظرفیت آزمون وکالت

 معتقدم کانون های وکلای دادگستری این بار تمام تلاش های خود را در جهت هوشیاری بیشتر برای همراهی از بُعد تعیین معیارهای صلاحیت علمی با دادگستری به کار خواهند بست تا بدین وسیله کسانی را که با تفکر حذف ظرفیت از سقف عددی در صدد گشودن درب کانون های وکلا برای جذب انبوه وکیل هستند، با توجیه عقلانی به سر منزل مقصود برسانند و با گام برداشتن در مسیر واقعی اصل صلاحیت علمی را در معنای واقعی کلمه ترجمه و تفسیر نمایند.

معتقدم اگر مسیر هدایت مبتنی بر ساز و کار صحیحی باشد، چه بسا پذیرش براساس صلاحیت علمی ، از میزان سقف عددی نیز کمتر باشد.

همواره باید توجه داشت که مسیر کشتی تعیین ظرفیت هم اکنون به مسیر جدیدی هدایت شده است و از مدار خواسته کانون ها خارج گردیده، به طوری که نقشه راه در دست کسانی است که اگر مختصات نقشه به طور دقیق و صحیح بازخوانی نشود، صرفنظر از اینکه عدالت اولین قربانی خواهد بود، وزش بادهای ناملایم مسیر کشتی را بر مدار مثلث برمودا رهنما خواهد شد.

هست و نیستی مان در گرو تفکر و تدبیری صحیح در وضع موجود است. درست بیندیشیم تا درست رفتار کنیم. همراهی و تعامل سازنده می تواند مبنای مداخله کانونه ا در امر تعیین ملاک و معیار دقیق صلاحیت علمی باشد.

منبع: کانون وکلای آذربایجان غربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا