اخبار قوه قضاییهویژه

دستور محسنی‌اژه‌ای: اعطای مرخصی به برخی محکومانی که قانوناً مشمول مرخصی نمی‌شوند

وکلاپرس- رئیس قوه قضائیه امروز در نشست امروز (دوشنبه ۲۵ بهمن) شورای‌عالی قوه قضاییه از تنظیم بخشنامه‌ای ناظر بر ارائه مرخصی به زندانیان و محکومان واجد شرایط قانونی خبر داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از میزان، محسنی اژه ای  در نشست امروز با هدف اعمال ارفاقات قانونی برای زندانیان در شرایط کرونایی دستور داد: هیئتی مرکب از سازمان زندان‌ها و دادستان‌ها و در صورت لزوم نماینده‌ای از دادستانی کل کشور تشکیل شود تا برای اعطای مرخصی به زندانیان و محکومان جرائمی که مشمول مرخصی نمی‌شوند، بررسی‌ها و تصمیم‌گیری‌های لازم را به عمل‌آورند.

اعطای مرخصی به زندانیان واجد شرایط به مناسبت اعیاد ماه رجب

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای اعلام کرد: با توجه به در پیش بودن ۱۳ رجب ولادت امیرالمؤمنین علی (ع) و همچنین ۲۷ رجب عید مبعث، مطابق با روالی مسبوق به سابقه، به تعدادی از زندانیان که حضورشان در بیرون از زندان برای مردم مضر نیست و واجد شرایط قانونی می‌باشند، مرخصی اعطاء خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

به برخی از زندانیان نمی توان مرخصی داد

رئیس قوه قضاییه با اشاره به معذوریت‌های قانونی ناظر بر اعطای مرخصی به دسته‌ای از زندانیان ازجمله محکومانی که بیم فرار و متواری شدن آن‌ها می‌رود و همچنین محکومان جرائمی نظیر جرائم خشن، سرقت‌های مسلحانه، آدم‌ربایی و …  تاکید کرد به این نوع افراد نمی‌توان مرخصی داد اما در همین موارد قانونی که تاکنون از شمول مرخصی و عفو مستثنی بودند نیز موارد خاص و استثنایی وجود دارد.

با  اخذ تضامین لازم، زمینه اعطای مرخصی به زندانیان خاص فراهم شود

وی در ادامه افزود: ممکن است برخی محکومان با عناوین مجرمانه‌ای که در شمول اعطای مرخصی قرار نمی‌گیرند، مدتی طولانی را در زندان به سر برده باشند و به معنای واقعی کلمه اصلاح و متنبّه شده باشند؛ در اینگونه موارد، هیئت مزبور می‌تواند با لحاظ جهات قانونی و اخذ تضامین لازم، زمینه اعطای مرخصی به این قبیل از زندانیان را با توجه به شرایط کرونایی فراهم کند.

بیشتر بخوانید:

اژه ای خاطر نشان کرد: درواقع می‌توان با لحاظ استثناء در قبال استثنائاتی که برای اعطای مرخصی به دسته‌ای زندانیان و محکومان وجود دارد، شرایط به مرخصی رفتن آن زندانیان را البته با این قید که حضورشان در جامعه برای مردم مضر نباشد، فراهم کرد.

منبع: میزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا