رای

متن رأی شستن میت به عنوان مجازات تکمیلی برای جرم بی حجابی + نقد رای

وکلاپرس- اخیرا متن رأیی منتسب به شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری دو شهرستان ورامین در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که بر اساس آن یک زن به سبب عدم رعایت حجاب به شستن میت برای مدت یک ماه محکوم شده است.

به گزارش وکلاپرس، دادگاه کیفری دو شهرستان ورامین در رایی یک زن را به اتهام عدم رعایت حجاب در خودرو به پرداخت سی و یک میلیون ریال جزای نقدی بدل از دو ماه حبس و از جهت مجازات تکمیلی به مدت یک ماه به شستن میت به عنوان خدمات عمومی در غسالخانه شهرستان تهران محکوم کرده است.

بیشتر بخوانید:

متن رأی شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری دو شهرستان ورامین

متن رای شعبه  به شرح زیر است:

بسمه تعالی

رای دادگاه

در خصوص گزارش مرجع انتظامی علیه متهم خانم. .. فرزند علی دائر بر بی حجابی در انظار عمومی در حین رانندگی با وسیله نقلیه شخصی دادگاه با عنایت به گزارش مرجع انتظامی و متن پیامکهای مکرر برای شاکی که حاکی از صحت آن گزارش بر توجه اتهام به متهم که در حین رانندگی با وسیله نقلیه شخصی و بدون حجاب شرعی در انظار عمومی تردد داشته و عدم توجه متهم به تذکرات مکرر از جهت رعایت حجاب شرعی به هنگام حضور در انظار عمومی و ایضاً اظهارات متهم در جلسه رسیدگی مبنی بر اینکه شاید در حین رانندگی روسری از سر او افتاده باشد اما انکار نسبت به عمدی بودن بزه انتسابی که انکار متهم از نظر محکمه بنابر مراتب فوق الذکر دفاعیات بلاوجه محسوب گردیده و النهایه اتهام معنونه علیه متهم محرز و مسلم بوده و استناداً به ماده ۳۶ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ۹۲/۱۲/۴ وتبصره ماده ۶۳۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب ۷۵/۳/۲ و تعرفه خدمات قضایی مصوب ۱۴۰۰ حکم به محکومیت متهم به پرداخت سی و یک میلیون ریال جزای نقدی بدل از دو ماه حبس تعزیری صادر

و همچنین از جهت تکمیل مجازات تعزیری متهم، استناداً به بند “د” ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲/۲/۱ با اصلاحات مصوب ۹۹/۲/۲۳ مشارالیه را به مدت یک ماه به شستن میت به عنوان خدمات عمومی در غسالخانه شهرستان تهران محکوم و اعلام می گردد آراء استان تهران حضوری بوده و ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدید نظر در دادگاه تجدیدنظر می باشد.

رئیس شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری دو شهرستان ورامین – محمد حسین اسمعیل مورینه

 

تکمیلی:

این رای در دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شده است.

متن رای دادگاه تجدید نظر را در اینجـــــــــــــــا مشاهده کنید

نقد رأی رئیس کانون وکلای خراسان:

خوشبختانه یکی از کارکردهای فضای مجازی انتشار آرای ضعیف و اعتراض جامعه حقوقی به آن است. در مقابل آرای قوی و انسانی هم توسط جامعه حقوقی تشویق می شود.

اگر قبلا از فردی که سطل ماست به سر خانم بی حجابی ریخته بود، گله داشتیم و می گفتیم بی سواد است یا با قانون آشنا نیست ولی این رای توسط قاضی که دانشکده حقوق را پشت سر گذاشته و مدتها کاراموز بوده و بعد دادیار بازپرس و فعلا ریاست دادگاه است، باعث تعجب شد.

خوشبختانه در این فاصله کوتاه در باره این رای که خانم را به جرم بی حجابی به عنوان مجازات تکمیلی به شستن میت به مدت یک ماه در غسالخانه تهران؛ بعلاوه ۳۱ میلیون ریال مجازات جایگزین حبس محکوم کرده است، صدای همه به خصوص جامعه حقوقی در آمد و فکر کنم بزودی شاهد انتشار رای تجدید نظر در نقض آن با استدلالات زیر باشیم:

۱) اصل برائت مندرج در اصل ۳۷ قانون اساسی و نیز تجلی آن در مواد ۱۲۰ و ۱۲۱ ق. م. ا و قواعد درء، تفسیر مضیق و به نفع متهم ایجاب می کرد دادگاه استدلال خانم مبنی بر افتادن روسری به صورت ناخواسته از سر و غیر عمدی بودن جرم وی را می پذیرفت و حکم برائت می داد یا لااقل دلیل بلاوجه بودن این ادعا را تشریح می کرد.

۲)دادگاه محترم تسلط کافی به مواد ۲۳ و ۷۹ ق. م. ا و دو آیین نامه اجرایی خاص آن نداشته و الا می دانست خدمات عمومی به عنوان کار عام المنفعه یا خدمت عمومی چه به عنوان مجازات جایگزین حبس و چه مجازات تکمیلی در آیین نامه اجرایی ماده ۷۹ قانون مزبور تصریح شده و مرده شویی در مصادیق آن ذکر نشده است. بعلاوه در خصوص اجبار متهم به کار عام المنفعه و کار اجباری در صورت عدم پذیرش متهم هم شبهه وجود دارد.

۳) جدای از بند قبل حتی اگر به فرض این مصداق مرده شویی را هم تکمیلی تلقی کنیم، مطابق نص صریح ماده ۲۳ ق م ا مجازات تکمیلی باید متناسب با جرم ارتکابی و خصوصیت متهم باشد. بی حجابی ارتباطی با شستن میت ندارد، اگر متهم روی میت آب دهن انداخته بود یا آشغال ریخته بود شاید این حکم متناسب بود تا با اجرای آن متهم بفهمد شستن میت هم کار سختی است و نباید چنین کاری کرد.

۴)قاضی محترم با فلسفه مجازات ها به طور عام و مجازات تکمیلی به عنوان یک اقدام تامینی پیشگیرانه مفید و کاربردی آشنا نبوده و با بدترین تفسیر ممکن باعث انزجار از این نهاد مفید و بدتر از آن تنفر نسبت به یک حکم شرعی شده است.
موافقید ؟

‫۳۴ دیدگاه ها

  1. به جای تخریب شخصیت قاضی محترم لطفاً دو تا مطلب علمی محکمه پسند بذار.
    رای و مجازات تکمیلی از حیث تذکر معاد و یاد مرگ برای صاحب گناه کاملا منطقی و مطابق موازین شرعی و قانونی صادر شده است.

    1. تخریب؟! بر اساس قاعده اقدام این قاضی خودش داره شخصیت شو تخریب میکنه! اینجا یه رسانه حقوقی برای انعکاس حرفه‌ای آراء محاکم و نقد اون هستش!

      1. امیرحسام جان، وکیل و وکالت دادگستری رسمیت و مشروعیت خودش رو از دادگاه میگیره، ما حق نداریم نسبت به شخصیت قاضی اسائه ادب کنیم، قاضی با هر سواد و جایگاهی که باشه برای وکیل با هر سواد و جایگاهی لازم الاحترام هست. بنده خودم ،دادگاه، بدون استیذان از رئیس محکمه حرفی نمی زنم، وقتی جلسه رسیدگی تموم میشه چند قدم روبروی قاضی عقب عقب قدم بر میدارم تا پشتم به ایشون نباشه و… اساتید دانشگاه شهید بهشتی اینو یاد ندادن؟

        1. من فارغ التحصیل دانشگاه علامه طباطبایی هستم اتفاقاً، من شاگرد کسایی بودم که بهم یاد دادن استقلال وکیل و کانون وکلا از باب شجاعت و علم امثال مرحوم دکتر مصدق بوده و نه قاضی و قوه قضائیه! مستشار دادگاه تجدیدنظر برا موضوع خیلی تخصصی یه پرونده، کارشناس با تخصص غیرمرتبط انتخاب کرده بود و استدلالش این بود که چون کارشناس مذکور در زمان تحصیلش دو واحد در خصوص موضوع پرونده پاس کرده بنابراین، میتونه در خصوص این موضوع هم اظهارنظر کنه! براش استدلال کردم که من و شما در دوران کارشناسی دو واحد کلیات علم اقتصاد، جامعه‌شناسی و مالیه عمومی پاس کردیم حالا من وکیل و شمای قاضی جامعه شناس، اقتصاد دان و حسابرس هستیم؟! بعد از چند روز ابلاغ برام اومد که هیئت سه نفره کارشناسی منطبق با موضوع پرونده انتخاب شده! به احتمال خیلی زیاد اگه شما وکیل این پرونده بودید عقب عقب می‌رفتید و سرتونو مینداختید پایین و اصلا جرأت اعتراض به انتخاب غیرقانونی مستشار رو نداشتید! وکالت یعنی علم همراه استقلال! دوست عزیز دوره وکالت کردن بله قربان گویی که مربوط به عصر شما هستش خیلی وقت هست تموم شده.
          موفق و پیروز باشید.

          1. احترام به مقام قضا مغایرتی با استقلال وکیل در مقام دفاع نداره،بی احترامی،توهین و تمسخر زشته اونم از یک رئیس کانون که نماینده وکلای اون منطقه هست.
            البته با چند تا استدلال…علمیت خودشون رو خوب نشون دادند.

    2. اتفاقاً دقیقا این مطلب یک نقد رأی کاملا حقوقی و علمی هستش. تذکر معاد و یاد گناه جاش تو کتاب و مسجد و اینا هستش و نه تو متن رأی دادگاه! خب الان فقط یک کلام بگو این مجازات تکمیلی (مرده‌شوری) که در آئین نامه اجرایی هم نیومده کجاش قانونی هستش؟! برادر من یه استدلالی کن …

    3. شمارو نمیشه وکیل خطاب کرد …
      اما درباب قوانین تبعیض آمیر من به همین جمله اقای لوترکینگ بسنده میکنم:
      “هرگز فراموش نکنید که هر کاری که هیتلر در آلمان انجام داد قانونی بود”

    4. انسان ها عزیزترینشونو خاک میکنن جلوی چشماشون عزیزترینشونو از دست میدن یکماه بعد فراموش میکنن و به زندگیه عادی برمی‌گردن
      و این کار خداست چون خواسته که بنده هاش زندگی کنند
      بعد یکی بره مُرده های مردم رو بشوره و با این کار حس بد پیدا کنه و متوجه بشه که زندگی ارزش هیچیو نداره دیگه گناه نکنه
      چقدر مزخرف!!!واقعا که …..!!!انسان بدونِ گناه یعنی پیامبران ما
      یک زن رو بخاطر نداشتن روسری گناهکار می دونید؟؟بعد الان همه شدن پیامبر و فاطمه زهرا
      اونایی که روسری نمیپوشن شدن کافر و گناهکار
      ببخشیدالان این وسط خدا کیه؟ آخه خیلیا دارن جای خدا حکم تعیین می کنند!

    5. آقای محمد امثال تو همانهایی هستید که دنبال از بین بردن استقلال کانون و وکلا هستید ، بجای عقب عقب رفتن و احترام به قاضی سعی کن مطالعه کنی تا علمت بیشتر بشه و از حق موکلت دفاع کنی، این مجازات تکمیلی ارتباطی با جرم ارتکابی نداره هرچند تبصره ماده ۶۳۸ هم تازه درمورد بیحجابی هست نه کم حجابی در حد افتادن روسری آنهم در ماشین که حریم شخصی افراد محسوب میشه،

      1. از کی ماشین حریم خصوصی افراد هست؟
        الآن یه پدوفیلی از داخل ماشین …. رونمایی کنه و تو هم به جهت مزاحمت ازش شکایت کنی، اگه در دفاع از خودش بگه داخل ماشین حریم خصوصی بوده و داشتم لباس… رو عوض می کردم برای خودت قابل هضمه؟
        استقلال کانون با احترام به جایگاه دادگستری از بین نمیره،مستحکمتر میشه،خیلی از همکاران ما قضات باسابقه دادگستری هستند.

        1. دوران وکالت امثال جنابعالی که عقب عقب می‌رفتند و هزاران کار خلاف شأن وکالت دیگه، تموم شده! بنده خدا مگه تو ماده واحده نیومده که شأن وکیل، اندازه شأن قاضی هستش پس چرا شأن خودت رو الکی میاری پایین؟! قاضی یه آدمه مثل خودت احترام باید متقابل بشه وقتی نباشه خب منم احترام نمی‌گذارم! ببخشید به احترام یه طرفه در عرف میگن چاپلوسی.
          موفق و پیروز باشید.

        2. همکارانی که بنده میشناسم اکثراً هم کلاسی های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی بودیم که وقتی کارآموز بودیم با هم قرار می‌گذاشتیم می‌رفتیم سخنرانی‌های کانون و الان هم به صورت منظم تو یکی از دفترامون جلسه مشورت و نقد رأی میذاریم.

  2. اصل برائت برای وقتی هست که دلیل نداریم وقتی چند بار پیامک کشف حجاب براش رفته چرا باید سراغ اصول عملیه رفت استدلال شما ضعیف است

    1. خیلی راحت میشه به استناد آیین نامه اجرایی در خصوص مجازات‌های جایگزین حبس و عدم ارتباط و عدم تناسب مجازات جایگزین حبس با جرم ارتکابی در خصوص تخلف انتظامی قاضی اقدام کرد.

  3. بعدا اگر این خانم میت رو دید و خودش تبدیل به میت شد ، خواهشااااا نگید کار دشمن بود و نقشه شوم دشمن بود و بیماری زمینه ای داشت و این حرفا. مرد باشید گردن بگیرید .

    1. همه در نهایت میت میشن. کسی در دنیا هست نامیرا باشه. این صرفا جهت یاد آوردیست و نقش آموزشی دارد.

  4. بهترین حکم رو داده
    تا اون خانم بفهمه دنیا مردنه ، و مرده جز اعمالش هیچی رو با خودش نمیبره
    شاید ادم شد
    بابا به قرآن اون دنیا باید جوابگوی شهدا باشید
    باید در پیشگاه خدا و خضرت زهرا حاضر باشید
    حداقل یه چیز واسه اون دنیاتون نگه دارید

    1. چطور جوابگوی شهدا باشیم ؟ وقتی یک کارگر کافه که در بهترین حالت حقوقش ۶ میلیون تومان هست واسه اعتراض به خیابون میاد بعد از دوماه بدون وکیل و فقط به خاطر بستن یک خیابان اعدام می‌شود . اما اون خانمی که دو خط از کتاب دین و زندگی ششم ابتدایی رو واسه مردم میخونه و دکترای یک شبه گرفته آقازاده اش میاد میگه من تمام دغدغه ام اینه که آخر تو این خونه بزرگمون گم میشم !! کاش خدا به همه ما ….

      1. خانم لیندا لطفا نسبت به موافق افکار خودتون …. نسبت به شخص مورد نقدتون سیاه نمایی نفرمایین…به خاطر بستن خیابون اعدام نمیدن ضمنا کسی که مجازات سلب حیات داره وکیل تسخیری براش تعیین می کنن‌،بی وکیل نمی مونه، سیستم قضایی ایران که به ابتکار مرحوم علی اکبرخان داور بر مبنای نظام مختلط تنظیم شده است دارای کمترین خطای قضاوتی می باشد،متهم بعد از صدور کیفرخواست دارای یک مرحله اعتراض عادی و دو جهت اعتراض فوق العاده،استفاده از نهادهای ارفاقی و تخفیفی و…بوده و تمام اصول دادرسی جنایی به نفع متهم و تفسیر در جهت برائت ایشان هست.وقتی اعدام شخصی در این نظام کیفری قطعی میشه یعنی واقعا مرتکب جنایتی شده است که غیرقابل اغماض بوده، حالا هر چقدر هم آقای وکیل برهانی بهشون رضوان الله علیهم بگه بازم صورت مسأله پاک نمیشه.

        1. بدون هیچ غرضی میگم شما که وکیل هستید به من بفرمایید که محسن شکاری به چه دلیل اعدام شد ؟ چون من رشته ام چیز دیگه ای هست. از ۱۶ آذر پارسال فکر کنم بود تا حالا این مساله واسه من حل نشده باقی مانده .به هیچ نقدی هم گوش نداده‌ام. فقط صدا و سیما اعلام کرد که بازی کامپیوتری زیاد دوست داشته !! سایت های داخلی هم نوشته بودند یک خراش به مامور زده ‌.

    1. باسلام.
      ضمن احترام به همه قضات، یادمان باشد که غسل میت واجب کفایی است. اینکه مجازات کسی را کار در غسالخانه قرار دهند، هم توهین به میت و هم توهین به این واجب شرعی به نظر میرسد. این حکم مثل این است که بگویند مجازاتت این است که ۵۰۰ رکعت نماز بخوانی. آیا این توهین به نماز نیست؟
      آیا انجام یک واجب شرعی میتواند به عنوان جزای یک جرم در نظر گرفته شود؟
      البته همه اینها براین فرض استوار است که برداشتن روسری را جرم بدانیم.

      1. سلام قیمه رو نریز تو ماستا!
        شستن میت واجب کفایی هست ولی اقامه نماز واجب عینی احکام این دو زمین تا آسمان فرق داره. واسه واجب کفایی می تونی اخذ اجرت کنی ولی واسه واجب عینی نه، تمام خدمات عمومی واجب کفایی هستند و همشون هم به عنوان مجازات تکمیلی وارد شده اند.

      2. دوست گرامی این گفته مقامات بالاتر از شماست:
        معاون اول قوه قضاییه همچنین خطاب به همکاران خود در سراسر کشور، گفت: مجازات تکمیلی باید نسبت به عمل ارتکابی و مجازات اصلی جرم سنخیت داشته باشند. برخی از آرای قضایی که در مورد بدحجابی صادر می‌شوند باید برابر قانون باشند تا حقی از کسی ضایع نشود. مجازات تکمیلی در این حوزه باید به نحوی باشد که قانون و عرف آن را بپذیرد و متناسب باشد.
        وقتی بالادستی شما داره اقرار میکنه که بعضی از قضات در اعمال مجازات تکمیلی برای جرم بی‌حجابی دارند تند میرند شما لطفاً ماست مالیش نکن …

  5. عزیزان ، اولین نکته ان است که تمکین به قانون صورت بگیرد و یکی از اصول ان احترام به رای قطعی است وبرخی جزییات پرونده که ممکن است قضاوت در مورد تناسب را عوض کند در رای ذکر نمی شود و جایگاه نقد و بی حرمتی تفاوت دارد دومین نکته ان است که اگر کسی به شما احترام نگذاشت شما باید به او احترام نگذاری ؟ ادب و متانت وکیل در بدو امر احترام به جایگاه خود و بعد احترام به جایگاه قاضی است و موضوع شخص دارای پست قضاوت نیست سومین نکته انکه هدف قاضی و وکیل با هم احقاق حق است و نباید بین این دو جدایی لحاظ کرد اگر وکیلی یا قاضی اشتباه کرد که باید دفاع وی را نیز شنید نباید طرد شود بلکه باید با یاداوری اثار حکم مانع از تکرار اشتباه شد

  6. نویسنده‌ی محترم به درستی اشاره کرده‌اند که قاضی، مجازات تکمیلی را بند د ماده ۲۳ قانون مجازات تعیین کرده‌اند که «الزام به خدمات عمومی» است. در مورد این استدلال که مرتکب باید ارائه خدمات عمومی را قبول کند مخالفم، زیرا با واژه‌ی الزام در بند مذکور همخوانی ندارد. اما راجع به مصادیق خدمات عمومی، به واقع کار در غسالخانه جزو موارد آن نیست، مخصوصا که تعیین مصادیق «خدمات عمومی» به قاضی واگذار نشده و باید منطبق با آیین‌نامه موضوع ماده ۷۹ راجع به مصادیق آن اظهار نظر شود. همین دلیل به تنهایی برای نقض رای کافی است و ناگفته نماند که ماده ۲۳ نیز تعیین مجازات تکمیلی را منوط به رعایت شرایط مقرر در قانون مجازات (از جمله ماده ۷۹ راجع به تعیین مصادیق) کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا