ویژهیادداشت

ماجرای کاریکاتور موهن شعبان بی مخ

رامتین قانع به عنوان یک کاریکاتوریست، حتی برای انتشار این کاریکاتور حقوق معنوی صاحب اثر را رعایت نکرده است

وکلاپرس- انتشار کاریکاتور و مطلب موهنی علیه کانون وکلای دادگستری در صفحه شخصی رامتین قانع معاون مرکز وکلای قوه قضاییه، وکلای دادگستری را در حیرت فرو برده است، با این حال داستان این کاریکاتور نیز قابل توجه است.

در این کاریکاتور فردی که ظاهرا شعبان جعفری (بی مخ) است و بر بازو نشان کانون وکلای دادگستری را دارد، با کراوات فیروزه ای رنگ در میانه تصویر ایستاده و مشغول استفاده از تلفن همراه است.

رامتین قانع که به تازگی به عنوان معاون مرکز وکلای قوه قضاییه منصوب شده است در این پست اینستاگرامی با استفاده از تعابیری چون «سبک مغز»، «فرومایه» و «لجنزار» به افرادی که به تصمیم این مرکز در مورد امکان انتخاب وکیل سرپرست از میان وکلای کانون های وکلا واکنش نشان داده بودند حمله کرده است.

شعبان بی مخ کیست ؟

شعبان بی مخ - فردی که پرچم به دست دارد - در حال هدایت اوباش در جریان کودتا علیه دولت ملی دکتر مصدق
شعبان بی مخ – فردی که پرچم به دست دارد – در حال هدایت اوباش در جریان کودتا علیه دولت ملی دکتر مصدق

شعبان جعفری مشهور به شعبان بی مخ، یکی از اوباش و لات های تهران بود که به سبب نقش موثر و سازماندهی اوباش در جریان کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی مرحوم دکتر مصدق به شهرت رسید.

شعبان، در میان لات های تهران و بعدها به عنوان چهره ای منفور در ادبیات سیاسی ایران به «شعبان بی مخ» مشهور شد، ولی او که به سبب خدمات خود به دستگاه شاه در سرنگونی دولت قانونی دکتر مصدق مورد الطاف خاص ملوکانه قرار داشت و از جمله او را به سبب تاثیرش در استقرار مجدد شاه «شعبان تاج بخش» می خواندند.

شعبان بی مخ، پس از انقلاب اسلامی تحت تعقیب قرار گرفت ولی موفق به فرار از کشور شد، وی در پنجاه و سومین سالروز کودتای ننگینی که معرکه گردانش بود در سال ۱۳۸۵ در خاک آمریکا جان سپرد و همانجا دفن شد.

کاریکاتور اصلی چه بوده است ؟

کاریکاتور اصلی که به صورت دستکاری شده توسط رامتین قانع منتشر شده است را توکا نیستانی کشیده است و برای اولین بار آبان ماه ۱۳۹۸ در وبسایت ایران وایر با تیتر «شعبان تاج بخش … التماس تفکر» منتشر شده است.

در نسخه دستکاری شده، امضای صاحب اثر و نشان ایران وایر حذف شده اند و به جای نشان تاج که اشاره به رژیم شاه دارد، نشان کانون وکلای دادگستری قرار داده شده است.

کاریکاتور اصلی که سال 1398 منتشر شده است

کاریکاتور دستکاری شده که توسط رامتین قانع منتشر شده است
کاریکاتور دستکاری شده که توسط رامتین قانع منتشر شده است

چرا کراوات فیروزه ای ؟

شعبان بی مخ در این کاریکاتور کراوات فیروزه ای به گردن دارد، کاریکاتوریست از این نماد برای انتقاد از فعالیت های مخرب طرفداران تندرو فرزند شاه سابق استفاده کرده است.

فرزند شاه سابق به عنوان یک نماد همیشه کراوات فیروزه ای می بندد و طرفداران او نیز این رنگ را نشانه خود قرار داده اند.

شعبان بی مخ نماد دشمنی با بنیان گذار استقلال کانون وکلا

رامتین قانع خود یک کاریکاتوریست است و مسوول انجمن کاریکاتور استان البرز بوده است، معلوم نیست او در انتخاب این کاریکاتور خاص به چه مفاهیمی توجه داشته است با این حال، انتخاب شخصیتی که به عنوان دشمن نمادین دکتر محمد مصدق بنیان گذار استقلال کانون وکلا در ایران شناخته می شود، می تواند مفهوم خاصی داشته باشد.

قانع به عنوان یک هنرمند کاریکاتوریست، حتی برای انتشار این کاریکاتور حقوق معنوی صاحب اثر را رعایت نکرده است.

پست اینستاگرامی رامتین قانع معاون مرکز وکلای قوه قضاییه
پست اینستاگرامی رامتین قانع معاون مرکز وکلای قوه قضاییه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا