یادداشت

لزوم حفظ بی طرفی کانون های وکلای دادگستری در انتخابات ریاست جمهوری 

وکلاپرس- یک وکیل دادگستری با توجه به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری، در یادداشتی بر بی طرفی کانون های وکلای دادگستری در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از رسانه تنویر، شاهین پزشک زاد، وکیل دادگستری کانون وکلای مرکز، درباره طرفداری اعضای هیأت مدیره کانون های وکلای دادگستری از نامزدهای ریاست جمهوری گفت: هیات مدیره کانون وکلای دادگستری نماینده وکلا هستند و نمی توانند از کاندید خاصی حمایت نمایند.

متن کامل یادداشت این وکیل دادگستری را در ادامه بخوانید:

لزوم حفظ بی طرفی کانون های وکلای دادگستری در انتخابات ریاست جمهوری

کانون وکلا در این دوران بسیار مورد هجمه قرار گرفته و برخلاف نظر برخی همکاران عزیز که معتقدند همان استقلال نصف و نیمه هم رو به سرازیری است و عنقریب پایان می پذیرد بنده با اینکه می دانم استقلال بسیار شکننده شده است، ولی قائل به این غلظت نظر همکاران نیستم و معتقدم عدالت سیال است و بالاخره راه نفوذش را می یابد .

حال چطور و چگونه، بحث ثقیل و حوصله این قول کم است؛ ولی ترس از مصوبات و خدشه به کانون ها گاهی مسئولین محترم را ملتهب کرده و درصدد این بر می آیند که چه شخصا چه به نمایندگی از وکلا، اقدام به مشایعت و تبلیغ کاندیدای ریاست جمهوری نمایند که در صورت پیروزی در انتخابات از حمایت ایشان در خصوص وکلای دادگستری بهره مند شوند.

البته این تفکر کاملا مشروع و خیر خواهانه است، اما از چند منظر دچار ایراد می باشد.

اول:قبلاً راه رفته به دیوار خورد و فعالین صنفی و وکلایی که خبردار شدند از سخنرانی محضر کاندید مورد نظر اعتراض نمودند و به این ترتیب نظر اکثر وکلا در این خصوص مشخص است.

دوم: هیات مدیره کانون وکلای دادگستری نماینده وکلا هستند و نمی توانند از کاندید خاصی حمایت نمایند و این استدلال که بنده نه به عنوان نماینده وکلا بلکه شخصا حمایت عمومی کرده ام از منظر مخاطبین و دیگران اینگونه برداشت نمی شود و شما همان نماینده وکلا دیده خواهید شد و هر اقدام اشتباهی دامن گیر همه وکلای دادگستری می شود.

سوم: یکی از دلایلی که استقلال وکیل و نهاد وکالت را تهدید می کند وابستگی است چه دولت چه قوه قضاییه و چه هر نهاد دیگری، فرض بفرمایید وکیلی علیه دولت دعوی درخور توجهی طرح نماید.

روسای محترم کانونها که حمایت از کانداتور ریاست جمهور نموده اند با یک تلفن از دفتر فلان وزیر یا مدیر دفتر ایشان چه توصیه ای می توانند به وکیل نمایند؟! البته در ادوار مختلف اقداماتی بیش از توصیه را دیده ایم .

با تمام تفاسیر فوق اساسا انتخاب کاملا امر شخصی است و روسای یک صنف فارغ از اعضای خود نمی توانند اقدام به حمایت از فرد خاصی نمایند . لذا توجه به این مهم در دوران انتخابات ریاست جمهوری کاملا ضروری است.

منبع: رسانه تنویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا