قانونی که حامی ندارد؛ نقدی بر قانون ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
فهرست
وکلاپرس- رئیس کانون وکلای دادگستری گیلان در یادداشتی قانون ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را مورد نقد قرار داده است.
به گزارش وکلاپرس، در روزهای گذشته متن غیر رسمی قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مشتمل بر ۷۴ ماده منتشر شد.
انتشار این متن با واکنش بسیاری از افراد همراه بود از جمله:
- مقاله تحلیلی؛ مصوبه عفاف و حجاب به گونه ای است که باید روزانه هزاران پرونده جدید در این باره باز کرد
- وکیل علی مجتهدزاده: قانون عفاف و حجاب اساسا قابلیت اجرا ندارد
- قانون عفاف و حجاب، مظهر برجسته بینظمی و بیعدالتی است
به نقل از روابط عمومی کانون وکلای گیلان،
همچنین وکیل علیرضا امانی رئیس کانون وکلای دادگستری گیلان نیز در یادداشتی در نقد این مصوبه عنوان داشته است: تصویب چنین قوانینی، بیش از هر چیزی به توزیع ناعادلانهٔ ثروت و مزایا در کشور منجر خواهد شد.
متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:
قانونی که حامی ندارد
«قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب»، در پشت درهای بسته و از سوی چند نفر از نمایندگان با تفکر خاصّ سیاسی، تصویب شد. در رفتوبرگشتهایش به شورای نگهبان نیز تنها میشنیدیم که شورای نگهبان گاه از تصویبگران قانون میخواهد تا به حداقلهای حقوقی، پایبند بمانند. بااینحال، دوران اسرارپوشی به سرآمد و درنهایت متن نهائی از آنچه قانونش میخوانند برای تابعان آن، یعنی ما شهروندان منتشر شد. ا
ما از زمان انتشارش تاکنون جز همان چندنفر اعضای مصوّبکنندهاش، کسی را ندیدیم که از نصّ آن پشتیبانی کند. ریاست محترم قوهٔ مجریه کشور هم، در برنامهٔ زنده در صداوسیما از اجرای آن اظهار بیم داشت. ناقدان ناصح این قانونِ مصوب، از چشماندازهای مختلفی بر آن تاختهاند. بعضی گفتهاند که «منع خروج»از ایران در قامت کیفر، چندان زیباشناسانه نیست؛ بعضی دیگر گله کردهاند که چرا تابعان غیرشهروند میتوانند از فردا در خیابان، زنان شهروند را به عتاب و خطاب هدایت کنند.
اینها سر جای خود. من در این مرقومه میکوشم دو نکته را با خوانندگان در میان گذارم. نخست، اینکه این قانون، حتی از چشمانداز «تئوری فرمان» قابل توجیه نیست؛ و دوم تلاش خواهم کرد تا نشان دهم که چگونه تصویب چنین قوانینی، بیش از هر چیزی به توزیع ناعادلانهٔ ثروت و مزایا در کشور منجر خواهد شد.
یکم) چرا حتی فرمان نمیدهید؟
قانون تصویبشده با سنّتیترین تعاریف ارائه شده از ماهیّت قانون، ناسازگار است. جان آستین (قرن۱۸ و ۱۹) کوشید تا نشان دهد آنچه که به قانون اعتبار میدهد، فرمان پشتیبان آن است. با اینحال، در تئوری او فرمان قانونی، گزارهای بیجان، خشک، و سرکوبگر نبود. درواقع فرمان برای شکستن جامعه یا محوکردن مخالفتها و ناهنجاریها ظاهر و صادر نمیشود. در تئوری آستین، وجه تمایزگر فرمان قانونی، از حرف زور، در واکنش تودهها نهفته است.
او بر این خصوصیت پافشاری میکرد که اطاعت عادتوار مردم از فرمان نهان در پشت قوانین، خصوصیت روایشگر دانش حقوق است. به بیان بهتر، زمانی قانون، قانون است که مردم در برابر آن از چرایی الزامآورش پرسش نکنند. همانگونه که امروز مردم از بودن قوانین راهنمایی و رانندگی، یا از جرمانگاری سرقت پرسش نمیکنند. قانون تازهتصویب، جز همان تعداد محدود پردهنشین تصویبکنندهاش، همه را به مقاومت و پرسش واداشته است. از این رو میتوان چنین گفت که قانون تصویبشده حتی فرمان محسوب نمیشود، زیرا که هیچکس را مجاب به اطاعت عادتوار نکرده است.
درواقع مردم ایران، از صبح که برمیخیزند از ترس ممنوعالخروجی و جزای نقدی و حبس نیست که سرقت نمیکنند یا از بیم کیفر نیست که از عفت عمومی پیروی میکنند و حداقلهای شرع را، دستکم غالباً، اجرا میکنند. بلکه آنها، از سر عادت، آنچه را که خیر میشمارند و از طریق خانواده در آنها نهادینه شده، در زندگی روزمرّهٔ خویش، بدون قانونگذاری حافظان خانواده در مجلس شورای اسلامی، به جا میآورند و این بزرگترین خصوصیت قوانین است؛ اینکه برخاسته از جامعه و در راستای حفظ ارزشها و هنجارهای اکثریت مردم است.
دوم) قانونی برای توزیع مزایا
قانون تازهتصویب، برای دهها ارگان دولتی و غیردولتی تکلیف و گاه حق تراشیده است. چه آن تکلیف و چه آن حق، هردو برای اجراء نیازمند بودجه و منابعی هستند که از باب اجرای مقدمهٔ واجب، واجب میشوند. به بیان بهتر، میتوان از فردا به انتظار نشست تا مصوبکنندگان این قانون، دربرابر دولت مستقرّ، دست تقاضا دراز کنند و بگویند برای انجام این همه کار فرهنگی پول میخواهیم و چه کسی پایبندتر و شایستهتر از ما و دوستانمان برای دریافت بودجه و منابع مالی؟
هر قانونی بیتردید پایگاه اجتماعی پشتیبان خود را دارد. درواقع، از یک نگاه تصویبکنندگان قوانین میکوشند تا با گرفتن سهم بیشتری از پارلمان، از باورهای پایگاه اجتماعی مطلوبشان در شهر دفاع کنند. با اینحال، باید پرسید این قانون تازه تصویب، با این حجم از مجازات حبس و جزای نقد و زندانانگاری از کشور، دقیقاً قرار است از کدام پایگاه اجتماعی و در برابر چه کسانی دفاع کند؟
اطلاق بخشی از تکالیف استوار بر گردهٔ نهادهای رسمی یا افراد، تا حدی است که ملازمه با تجسس و دخالت در حیات شخصی افراد دارد. آیا تصویبکنندگان این قانون فراموش کردهاند که «هیچ کس حق ندارد به خانه یا مغازه و یا محل کار شخصی کسی بدون اذن صاحب آنها وارد شود … یا به نام کشف جرم یا ارتکاب گناه، تعقیب و مراقبت نماید،…و یا برای کشف گناه و جرم هر چند گناه بزرگ باشد، شنود بگذارد و یا دنبال اسرار مردم باشد، و تجسس از گناهان غیر نماید یا اسراری که از غیر به او رسیده و لو برای یک نفر فاش کند.
تمام اینها جرم [و] گناه است…» به راستی اطلاق مادهٔ ۳۸ این قانون در جرمانگاری هر نوع رفتاری که نوعاً – که خدا عاقبت این نوعاً را بهخیر کند – ترویج کشف حجاب یا بدپوششی میگردد و سپس انتفای تمایز میان دنیای مجازی یا حقیقی، یا عدم تقیّد ماده به فضای خلوت خصوصی افراد یا غیر آن، چه دلالتی جز گسترش سرککشی به زندگی خصوصی مردم، حتی گناهکارانترین آنها دارد؟
سرانجام، این قانون پشت درهای بسته تنظیم شده است. حامیان آن در فرایند تصویب، کوشیدهاند تا نه تنها جامعه، بلکه دستگاه قضایی و دولتی را در برابر پدیداری قرار دهند که در تصویب آن نقش و رایی نداشتهاند. چنین قانونی، با تاکید بر ممنوعالخروج کردن افراد در قالب مجازات، کشور را جایی ناخجسته جلوه میدهد که ساکنان آن درقامت محبوسان نمایش داده میشوند.
چنین قانونی، در روزگاری که کشور نیازمند همدلی دربرابر دشمن بیرونی است میکوشد تا پایگاهی اجتماعی از باورمندترها بسازد تا دربرابر غیرباورمندان از آنها پشتیبانی کند. چنین قانونی، دستکم تا اینجا، جز آن چند نفری که تصویبش کردهاند پشتیبانی ندارد و ما حقوقیها، چنین قانونی را بد، ناکارآمد و باعث بیانضباطی میدانیم.
چرا خوب هم طرف دار داره
شماها که اینقدر از خود مطمئن هستید چرا آن را به رای مردم نمیگذارید ؟ مگر خمینی نگفت میزان رای ملت است ؟ ( ولی باید تضمینی هم باشد که تقلب در آن صورت نگیرد ) خدایی میخواهید فلسطین را آزاد کنید که براشون ارمغان حجاب اجباری ببرید ؟ اصلا چطوره بطور آزمایشی در لبنان و فلسطین و سوریه اجرا کنید اگر نتیجه گرفتید بعد اینجا اجرا کنید ، تا کی باید سر این مسئله پیش پا افتاده توقف کنیم ؟ یعنی آمریکا و اسراییل هم به این تمیزی هم نمیتوانستند حجاب شرعی را منفور کنند ، لطفا توضیح دهید چرا در بقیه کشورهای اسلامی با پوشش آزاد مثل مالزی نه مردم لخت شدند و نه خانواده به فنا رفت
شراب خواری،دزدی،…..را هم به رای مردم بذارید.!…..
از دامن زن مرد به معراج میرود(امام خمینی
ایرانیان نجیب را با این قوانین آزار ندهیم
بی خردی و خشونت ورزی و اندیشه فاسد و عقاید روان پریشی شایسته مقنن در تدوین و تصویب قانون عفاف و حجاب نمی باشد.
چندصدساعت مجلسی ک باید فکر نا تراز یها و معیشت و رفاه مردم باشه رفتن وقت تلف کردن یکسال ونیم جلسه پشت جلسه یه قانون ناکارآمد تصویب کردن..قربان عقل آخر مسلمان..اینها نشانه تخصص نداشتن نمایندگان در مسائل مختلف است خدا ب ما رحم کرد ک دولت پزشکیان بموقع امد
حجاب باید همون پوشش عرفی مردم ایران باشد یعنی پوشش عشایر بختیاری و شاهسون و الیکایی و سنگسری و قشقایی و ترکمن و کرمانج و اچمی و خمسه یا پوشش روستایی فارس و آذربایجان و کردستان و لرستان و خوزستان و مازندران و گیلان و تالش و بلوچستان و خراسان نه این پوشش هایی که هیچ همخونی با فرهنگ اقوام و عشایر ایرانی ندارد از طرفی باید قبول کرد نسل جدید حجاب به معنای پوشاندن موی سر را قبول ندارند و از نظرشون حجاب و پوشش همان پوشاندن بالاتنه و پایین تنه هست ما حامی بی بند و باری و فساد و فحشا نیستیم اتفاقا مخالفش هستیم ولی پوشش باید یک حد و مرزی داشته باشد و نه خیلی سخت بگیریم و نه خیلی آسان بگیریم نه اجازه بدیم طرف بدن نمایی کند و هرزگی را رواج دهد و نه اینکه به زور همه را وادار به چادر و روسری کنیم و با اینکارمون به محجبه ها خدشه وارد کنیم … ما خودمون داریم با دست های خودمون به پوشش حجاب خدشه وارد میکنیم
به نظر من مجلس خواسته فوری یک مانوری بده و با جریمه کار خودشو راحت کرده و کار به فرهنگ و فرهنگسازی نداره و با ترساندن با جریمه کار را خلاصه کرده.
سلام
بنده به عنوان حقوقدان و جرم شناس و نویسنده کتاب عناوین جرم، این قانون را تحسین می کنم.
حقوقدان???!!!…
آقای حقوقدان!آیا یکبار بیانیه حقوق بشر را خوانده ای؟آیا چیزی از حق و حقوق شهروند میدانی ؟
اول باید حجاب تعریف بشه منظور ما از حجاب چیست منظورمون حجاب عرفی هست یا حجاب مذهبی هست و حجاب عرفی هم منطقه به منطقه فرق داره حجاب عرفی شمال تهران با جنوب تهران یکی نیست یا مثلا در صدا و سیما حجاب مذهبی رعایت میشه یعنی گردی صورت و انگشت دشت تا مچ دست نمایان هست ولی در سطح جامعه میبینیم تو پارک مردم یه جورند تو پاساژ یه جور دیگن تو بازارچه یه مدل دیگن که همون پوشش هم ممکنه مورد پسند خیلی ها نباشه الان هم نسل تغییر کرده خیلی چیزها که قبلا قبح محسوب میشد الان یا عادی شده یا حتی ممکنه حسن هم محسوب بشه یه زمانی تتو بد بود و افراد … تتو میکردن ولی الان بین تمام اقشار رایج شده یا مثلا شلوار پاره قبلا قبیح بود ولی الان شاید یه عده بگن طرف چقدر باکلاس و لاکچری لباس میپوشه
یک زمانی عرف جامعه بود که دختر قبل از ازدواج نمیتونست ابرو بگیره بعد گفتن قبل از هجده سال ابرو نباید بگیره الان قبل از بلوغ هم دختر ابروهاشو میگیره که هیچ … یعنی جامعه تغییر کرده ارزش ها تغییر کردند حالا تاثیر شبکه های ماهواره ای و اینترنت هم بی تاثیر نبوده ولی تمام دنیا همین هست الان الگوی دختران ایرانی فلان بازیگر یا خواننده ی خانم کره ای یا آمریکایی هست و دارند از اونا الگوبرداری میکنند که اینم از ضعف مسئولین مملکت ماست که فرهنگ ما داری به سمت غربی شدن پیش میره حالا ما هرچی زور بزنیم تلاش کنیم مردم را با حجاب کنیم فقط با این کار تیشه به ریشه خودمون میزنیم چون با زور نمیشه کسی را با حجاب کرد با زور نمیشه کسی را مسلمان کرد با زور نمیشه کسی را با نماز کرد حالا خوب در قانونی داشته باشیم یک حد و حدودی بذاره ولی پوشاندن مو واقعا مقدور نیست میتونیم بگیم دست تا فلان جا مشخص نباشه الان هم مثلا دامن و پیراهن مد شده و جامعه به سمت دامن و پیراهن های کوتاه داره پیش میره بگیم پوشش دامن تا فلان جای پا آزاد هست و اینکه ما نباید جامعه را به سمت ریا و دو رویی ببریم کسی که واقعا با نماز و با خدا هست و به حجاب اعتقاد داره حجاب و عقاید خودشو داشته باشه شک نکنید بعد چند سال دختران جوان این ها را می بینند و دوباره به این شیوه و روش علاقمند میشن
حضرت آقا چندساله که از پروژه نفوذ سخن به میان آوردند و تاکید به این داشتندودارند که از نفوذ جلوگیری کنید.نفوذیعنی چه؟ یعنی همین! بله یعنی اینکه درست زمانیکه کشوردرشدیدترین حدخطر ازجانب دشمنان خارجی و داخلی قرارگرفته وشرایط بشدت بحرانی است یک عده مسئول،مدیر،نماینده ویا حتی وزیر اعمالی انجام میدهندکه خشم ملت را دربرمیگیرد وباعث فاصله بین ملت وحاکمیت میشود.که متاسفانه درچندین ساله اخیراین نوع مسائل دقیقا در بزنگاههای خطرناک درکشور تشدیدشده.کمی دقت کنید متوجه میشوید.حال چاره چیست؟ چاره محاکمه و مجازات افرادیست که درقامت مدیریت پروژه نفوذ را پیش میبرند و شفاف سازی برای ملت که از چه کسی وچه قدرت خارجی دستور گرفتندبرای ایجاداین بینظمیها وخشمگین کردن ملت تا از درون ایجادالتهاب و تلاطم کنندبرای براندازی.به فرمایشات رهبری گوش فرا دهیدوباملت شفاف باشید.
خود اصل حجاب حامی داره اگر قانون بشه حامی قانون بیشتر میشه حق ندارید به جای بقیه تصمیم بگیرید ما از قانون حجاب حمایت میکنیم
اکثریت مردم و بانوان با حجاب و عفت موافق هستند اما عده بسیار اندکی که البته هجمه تبلیغی در ایران و شبکه های ماهواره ای و شبکه های اجتماعی دارند با حجاب و عفت و غیرت و ناموس مخالفند.
به جای نگرانی از تاخیر قانون موسوم به عفاف و حجاب! چرا دولت قانون هوای پاک را که مصوب ۱۳۹۶ است را اجرا نمیکند و سالانه به گفته معاون وزیر بهداشت ۵۰ هزار نفر کشته میشوند… یعنی حجاب و دین اجباری از جان مردم مهمتر است ، چرا عقلانیتی وجود ندارد
یک قانون برای فساد و فحشا که بین دختران و پسران ۱۵ تا ۲۵ ساله داره رواج پیدا میکنه بذارید واقعا جامعه ما داره عین ترکیه و اروپا و آمریکا میشه با این حساب چیزی از فرهنگ ایرانی اسلامی باقی نمیماند امروز روابط آزاد و سیگار و استعمال مواد مخدر و مشروبات الکلی شده افتخار مسئولین بدانند انحطاط اخلاقی و فرهنگی در ایران نزدیک است