اخبارویژه

سخنرانی شهید آل هاشم در سی و یکمین همایش اسکودا در سال ۱۳۹۷ در تبریز

وکلاپرس- آیت الله سید محمدعلی آل هاشم امام جمعه شهید تبریز در سی و یکمین همایش اسکودا که به میزبانی کانون وکلای آذربایجان شرقی در آبان سال ۱۳۹۷ برگزار شده بود، در خصوص اهمیت و جایگاه وکیل و استقلال نهاد وکالت سخنانی را بیان کرده بود.

آیت الله محمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز روز ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیات همراه در آذربایجان شرقی، به شهادت رسید.

سی و یکمین همایش اتحادیه سراسری کانون های ایران در روزهای ۲۳ و ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۷ به میزبانی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی در شهر تبریز برگزار شده بود.

بیشتر بخوانید:

سخنران آیت الله آل هاشم با موضوع استقلال نهاد وکالت در افتتاحیه همایش اسکودا در تبریز

آیت الله آل هاشم اما جمعه شهید شهر تبریز، در مراسم افتتاح همایش سی و یکم اسکودا در شهر تبریز در سال ۱۳۹۷ با موضوع استقلال نهاد وکالت سخنرانی کرد.

متن زیر بخشی از گزارش روابط عمومی کانون وکلای آذربایجان شرقی از مراسم افتتاحیه مراسم است که در همان زمان برگزاری منتشر شده است:

 حجه الاسلام والمسلمین دکتر آل هاشم، نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه محبوب تبریز در سخنانی در مراسم افتتاحیه سی و یکمین اجلاس سراسری اسکودا، استقلال وکیل را ضامن تحقق عدالت دانسته و نقش وکلا را در این خصوص مهم و اساسی تلقی نمودند.

ایشان در بدو سخنان خویش عنوان نمودند که وکالت یک حرفه مقدس است که مسائل مادی در آن از درجه دوم اهمیت برخوردار است.

دکتر آل هاشم در تشریح جایگاه و مقام وکلا بیان نمودند: وکلا در کنار قضات تحقق بخش عدالتند. یک وکیل عادل، کاشف حجاب قاضی از حقیقت است و زوایایی از پرونده را که برای قاضی مغفول مانده است، در لایحه یا اظهارات شفاهی خود تبیین می نماید و از تضارب آرای وکلای پرونده، حقیقت برای قاضی به سهولت کشف می شود و چنین وکالتی برای تحقق عدالت ضروری است.

ایشان با اشاره به استقلال قانونی وکیل در حقوق ایران عنوان نمودند: در جامعه ما هم در قانون اساسی و هم در قوانین عادی حق دسترسی به وکیل به عنوان یکی ازحقوق شهروندی پیش بینی شده است. بر اساس قوانین ما، وکیل در سیستم قضایی ایران از استقلال در مقام دفاع برخوردار است و کانون های وکلا نیز بر همین اساس دارای استقلال هستند. استقلال وکیل یعنی اینکه وکیل در مقام دفاع از موکل خود، بدون هیچ واهمه ای، حقیقت را بیان و از موکل خود دفاع نماید و به دلیل دفاع از حقیقت یا در قبال اظهارات قانونی خویش در مقام دفاع، وکیل بازخواست نشود.

دکتر آل هاشم با اشاره به این امر که وکلا خود به قانون آگاه هستند و در بیانات خود باید با رعایت قوانین و حرمت اشخاص سخن بگویند، تاکید نمودند: استقلال وکیل در نظام حقوقی ایران، ضامن بقای عدالت است و کانون های وکلا نیز برای تحقق عدالت مستقل شده اند و اشاره نمودند که کانون های وکلا برای خدشه دارنشدن این استقلال، مکلفند با وکلای متخلف که حیثیت و اعتبار حرفه مقدس وکالت را زیر سئوال می برند، راسا برخورد قانونی نمایند تا اعتبار حرفه وکالت به دلیل رفتار غیرحرفه ای یا مجرمانه معدودی از وکلا، زیر سئوال نرود و تاکید فرمودند که قانون ما این امکان را به کانون های وکلا تفویض نموده و کانون های وکلا این ابزار را در اختیار دارند.

ایشان با تاکید بر لزوم تعامل عزت مدار بین دستگاه قضایی و کانون های وکلا، عنوان نمودند: برای تحقق کامل عدالت، باید بین دستگاه قضایی و کانون های وکلا تعامل مثبت و سازنده و عزت مدار برقرار شود. ایشان تاکید کردند که طبق قوانین موضوعه، وکیل از نظر شانیت همانند قاضی است، پس لازم است این شانیت رعایت شود و در ادامه عنوان نمودند که بار این قضیه تنها بر عهده دستگاه قضایی نیست و کانون های وکلا نیز باید همیاری کنند.

حضرت حجه الاسلام والمسلمین آل هاشم ضمن تقدیر از تلاشهای ارزنده مدیریت کانون آذربایجان، در تبیین یک نمونه موفق از تعامل صورت پذیرفته عنوان کردند: در حال حاضر به مدد ریاست محترم کل دادگستری استان جناب مظفری و دادستان محترم جناب خلیل اللهی و همیاری ریاست محترم کانون وکلا جناب عظیم زاده و نائب رئیس جوان شان جناب شربیانی و سایر اعضای هیات مدیره کانون وکلا، تعاملی مثبت و سازنده بین دستگاه قضایی و کانون وکلای استان برقرار شده است.

ایشان در تشریح خدمات مذکور عنوان کردند که در شهر تبریز، وکلا با عزت و رعایت احترام، بدون بازرسی بدنی وارد محاکم دادگستری می شوند و در داخل دفاتر شعبات میزهای ویژه مطالعه پرونده برای وکلا پیش بینی شده است و وکلا میزهای و صندلی های مجزا برای دفاع از پرونده در محاکم دارند و امکان تهیه تصویر از مفاد پرونده با دستگاه های دیجیتالی برای وکلا فراهم شده است و نشست های علمی مشترک بین دادگستری و کانون برقرار می شود و به موارد متعددی اشاره نمودند که در سایه همیاری کانون و دادگستری و تعامل عزت مدار این دو محقق شده است.

حجه الاسلام آل هاشم رفتار هیات مدیره کانون آذربایجان شرقی را به مثابه الگویی برای کانون های کشور تلقی کرده و از هیات مدیره های سایر کانون های حاضر در این همایش، درخواست نمودند این تعامل مثبت و عزت مدار بین دستگاه قضایی و کانون وکلای استان را الگویی برای بهبود رعایت سطح منزلت و شانیت وکلا قرار دهند و در استان های خود پیاده کنند.

ایشان در پایان سخنان خود با تاکید بر برخی مشکلات تقینینی در حوزه وکالت، به مدیران حاضر در همایش توصیه نمودند از ظرفیت و جایگاه حقوقی نائب رئیس مجلس و سایر نمایندگان حاضر در مراسم برای پیشبرد منویات خود استفاده کنند.

بخشی از این گفته ها را در ویدیوی زیر ببینید:

منبع: روابط عمومی کانون وکلای آذربایجان شرقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا