اخبار

دادستان کل کشور: فعالیت‌ اقتصادی که با آلودگی محیط زیست ملازمه پیدا کند، ممنوع است

وکلاپرس _ حجت الاسلام والمسلمین موحدی امروز ۲۹ آبان در پی دیدار با رئیس سازمان محیط زیست گفت: حفظ محیط زیست یک تکلیف انسانی است و حاکمیت هم یک وظیفه مستمر و دائمی در خصوص حفاظت از محیط زیست دارد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، دادستان کل کشور در گفت و گو با علی سلاجقه (رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور) اعلام کرد: فعالیت‌های اقتصادی که با آلودگی محیط زیست ملازمه پیدا کند ممنوع است.

بیشتر بخوانید:

دادستان کل کشور گفت: مطابق قانون اساسی حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه‌ای عمومی است از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است.

در این دیدار که عباسی مستشار دادگاه عالی انتظامی قضات و رئیس دفتر دادستان کل و معاونین سازمان حفاظت محیط زیست نیز حضور داشتند حجت الاسلام والمسلمین موحدی با بیان اینکه حفظ محیط زیست یک وظیفه و تکلیف انسانی است گفت: در کنار این وظیفه شخصی، حاکمیت هم یک وظیفه مستمر و دائمی در خصوص حفاظت از محیط زیست دارد.

مسأله محیط زیست یک مسأله حیاتی است

وی گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرموده اند مسأله محیط زیست یا حفظ منابع طبیعی مسأله تجملاتی و درجه دو نیست، بلکه یک مسأله حیاتی بوده و حفظ و رعایت آن یک وظیفه حاکمیتی است و همه ما موظف هستیم با تعامل و همکاری و تلاش بیشتر از این موهبت الهی حفاظت کرده تا ان‌شاءالله شاهد ایرانی آباد و سرسبز باشیم.

دادستان کل کشور با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی، فعالیتی که موجب آلودگی غیرقابل جبران باشد را ممنوع دانست و گفت: مطابق قانون اساسی حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است.

دستگاه قضایی موظف است از حقوق عامه صیانت کند

موحدی ادامه داد: این ممنوعیت برای دستگاه قضایی تکلیف ایجاد می‌کند که اجازه ندهیم این موهبت الهی در معرض آسیب قرار گیرد. کما اینکه موضوع محیط زیست یکی از مصادیق حقوق عامه بوده و ما بعنوان مدعی العموم موظف هستیم از حقوق عامه صیانت کرده و از تعدی و تجاوز به آن جلوگیری نماییم.

وی با بیان اینکه یکی از معاونت‌های ما در دادستانی کل ماموریت پیگیری امور حقوق عامه را دارد گفت: حسب ماده ۱ دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه که مصوب سال ۱۳۹۷ رئیس محترم قوه قضاییه می‌باشد، حفظ و صیانت از حقوق زیست محیطی افراد یک جامعه از مصادیق بارز حقوق عامه برشمرده شده و دادستان‌های سراسر کشور نیز به موجب مواد ۲۲ و ۲۹۰ قانون آئین دادرسی کیفری وظیفه پیگیری آن را بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید:

به جهت رسیدگی به جرایم محیط زیستی، شعب تخصصی در دادسرا و دادگاه ایجاد شده است

موحدی در ادامه به اقدامات انجام شده در دادستانی کل کشور در راستای حفاظت از محیط زیست اشاره کرده و گفت: یکی از کارهای مهم و خوب ما که جزو مطالبات سازمان محیط زیست هم بوده است ایجاد شعب تخصصی می‌باشد.

دادستان کل کشور ادامه داد: به جهت تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با جرایم زیست محیطی از جمله جرایم موضوع قانون هوای پاک و قانون حفاظت از خاک، شعب تخصصی در دادسرا و دادگاه ایجاد شده است.

وی گفت: در دادستانی کل کشور پیگیری و نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مرتبط با قانون هوای پاک، قانون حفاظت از خاک، قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، قانون مدیریت پسماند و قانون شکار صید در اولویت برنامه‌های اجرایی دادستان‌ها است.

 موحدی در ادامه در توصیه‌هایی به رئیس و معاونین سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از رسالت‌های بلندمدت و دائمی خود را به ارتقاء آگاهی‌های عمومی جامعه در حوزه حفاظت از محیط زیست اختصاص دهید. بدانید که بهترین و دلسوزترین افراد برای حفظ و حراست از محیط زیست خود مردم هستند.

لازم است نسل نو برای مراقبت از منابع طبیعی آموزش تخصصی ببیند

دادستان کل کشور با بیان اینکه از موضوعات پیشگیرانه غافل نشوید گفت: باید نسل کودک و نوجوان و حتی جوان ما با دغدغه‌ها و مشکلات شما آشنا شوند. باید موضوع محیط زیست و اهمیت آن برای کودکان تبیین و تشریح شود. لازم است نسل نو آموزش تخصصی ببیند تا در آینده بتواند از منابع طبیعی و امثال آن مراقبت کند. لذا در حوزه اطلاع‌رسانی، آموزش و ارتقاء آگاهی‌های عمومی فعالیت خود را تقویت کنید.

وی در ادامه گفت: یکی از موضوعاتی که باید توسط شما و با کمک رسانه‌ها به آن پرداخته شود بحث خاک است. ضرورت خاک برای انسان مانند هوا و آب است؛ به طوری که کل زندگی بشر به سلامت خاک گره خورده و اگر خاک سالم نباشد کل زنجیره غذایی موجودات به خصوص انسان به خطر می افتد.

بیشتر بخوانید:

موحدی ادامه داد: خاک عنصری ارزشمند و حیاتی برای بشریت می‌باشد و ما نباید به سادگی از چنین موهبتی غافل شویم. اکنون در بسیاری از شهرها به موجب توسعه شهری اراضی مرغوب و حاصلخیز از بین رفته و ممکن است در آینده فرصت چندانی برای احیای این اراضی نداشته باشیم.

دادستان کل کشور گفت: باید همه مردم از مزایای بیشمار موهبت خاک آگاه شوند؛ تأثیر خاک بر عملکرد محصولات و امنیت غذایی، فیلتر مواد مضر، بهترین منبع نگهداری آب، پاک کنندگی، بستر رشد و نمو موجودات متعدد، فواید درمانی و ضد عفونی کنندگی و … همه از جمله فواید خاک است که باید این مسائل توسط سازمان حفاظت محیط زیست برای جامعه اطلاع رسانی شود.

لازم است قضات شعب تخصصی با قوانین محیط زیستی آشنا شوند

وی در ادامه به موضوع ضابطان خاص سازمان هم پرداخت و گفت: یکی از وظایف اصلی ما در دادستانی کل، نظارت و همچنین آموزش ضابطان عام و خاص می‌باشد. در این راستا ما آمادگی داریم دوره‌های آموزشی و تخصصی را برای ضابطان سازمان حفاظت محیط زیست برگزار نماییم.

 موحدی ادامه داد: با توجه به این که قانون‌هایی مثل هوای پاک، حفاظت از خاک، مدیریت پسماند، شکار و صید و … وجود دارد بر آموزش ضمن خدمت قضات اعتقاد داریم و لازم است قضات شعب تخصصی به صورت ویژه ای با قوانین و مباحث محیط زیستی آشنا شوند.

مسئله محیط زیست، موضوع حیاتی برای آینده کشور است

دادستان کل کشور در پایان گفت: با توجه به این که مسائل محیط زیستی را از موضوعات حیاتی برای کشور و آینده کشور می‌دانیم از اقدامات و برنامه‌های این سازمان در راستای صیانت از حقوق عامه حمایت خواهیم کرد.

در این نشست علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ضمن قدردانی از همکاری و تعامل دادستانی کل کشور در کمک به حفظ محیط زیست کشور گفت: دادستانی کل و دادسراهای سراسر کشور در موضوع حفاظت از منابع طبیعی، محیط زیست، حفاظت از دریا و تالاب‌ها، تغییر کاربری اراضی، خلع ید، رفع تصرفات غیرمجاز، صید و شکار با سازمان همکاری و تعاملی خوبی دارند و از اقدامات همکاران شما تقدیر و تشکر می‌نماییم.

در ادامه این دیدار معاونین سازمان حفاظت محیط زیست به ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان پرداخته و برنامه‌های پیش رو را تشریح کردند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا