یادداشت

یادداشت بهمن کشاورز : کمبود وقت وکلا و آسیب های ناشی از آن – بخش دوم

وکلاپرس- دومین سری از یادداشت های وکیل بهمن کشاورز، در خصوص معضلات کمبود وقت وکلا و آسیب های ناشی از آن منتشر شد.

به گزارش وکلاپرس، مرحوم بهمن کشاورز، رئیس چندین دوره اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری، در یکی از تالیفاتش با عنوان «آسیب شناسی وکالت» موضوع کمبود وقت وکلا و آسیب های ناشی از آن را مورد بررسی قرار داده است.

بخش اول یادداشت را از اینجا مشاهده کنید:

کمبود وقت وکلا و آسیب های ناشی از آن – بخش اول

دومین بخش از یادداشت مرحوم کشاورز که در صفحه اینستاگرام منتسب به وی منتشر شده است به شرح زیر است:

در بیان چگونگی زندگی وکلا از جهت رفاه و تنعّم از نعمات حیات گفته شده است:

وکیل در آغاز کارش نان ندارد (چون هنوز شناخته نشده و موکلین کافی ندارد و طبعاً وضع مادی اش خوب نیست). در میانه کار وقت ندارد (که تفصیل آن گذشت) و در پایان کار که – احتمالاً – هم نان دارد و هم وقت «دندان» برای خوردن ندارد !!. این موضوع تا حد زیادی واقعیت دارد و مدیریت کردن وضعیتی غیر از آن، که برای وکیل نیز چون دیگر کسان زندگی متعادل و متعارفی ایجاد کند، با توجه به شرایط و مقتضیات کار وکالت در کشور ما، اگر محال نباشد، بسیار دشوار است.

از کمبود وقت نتایج منفی آتی به بار می آید:

۱- اشکالات و اختلافات خانوادگی:

نداشتن زمان برای پرداختن به زن و فرزند، خواه ناخواه به استحکام خانواده لطمه می زند. هر چند که این کمبود ناشی از صرف وقت وکیل در مسیری است که رفاه خانواده اگر اولین و مهم ترین هدف آن نباشد، قطعاً از اولین و مهم ترین اهداف است.

این عدم استحکام که آثار و تبعاتی دارد با توجه به تأثیر و تأثر متقابل بر کار وکیل اثر می گذارد و دور باطلی را پدید می آورد که بسیاری از وکلا و خانواده هایشان در چنبر آن گرفتارند.کمبود وقت وکیل باعث گله گذاری و جبهه گیری همسرش می شود. این پدیده بر فعالیت و کار وکیل تأثیر می گذارد و بازده کارش علی رغم صرف وقت نزولی می شود و برای جبران این نقصان ناچار وقت بیشتری صرف می کند و از خانواده دورتر می شود و این خود گله بیشتر و برخورد بیشتر را در پی دارد.

از این رو است که خانواده از هم پاشیده یا روابط خانوادگی ناموفق و سرد در میان وکلا کم نیست. همچنین فرزندانی که به علت کمبود وقت پدر یا مادرِ وکیلشان مشکلاتی پیدا کرده اند بسیارند.

این که گفته اند در کنار هر وکیل موفقی همسری مدیر و توانا قرار دارد درست است. چون خود وکیل، اگر بخواهد اقتضا آت حرفه را، به نحو کامل و مطلوب رعایت کند، ناخواسته وارد جریانی می شود که مدیریت آن، آنجا که این فرآیند با خانواده اصطکاک پیدا می کند، از توان او بیرون است. در این جا همسر و فرزندان – البته وقتی به اندازه کافی بزرگ شده باشند – می توانند استحکام خانواده را حفظ و عضوی از آن را که به کار وکالت مشغول است، حمایت کنند. بر عکس اگر همسر وکیل قادر به درک موقعیت و وضعیت نباشد و نتواند آن را مدیریت کند، خانواده به سرعت به سوی تلاشی خواهد رفت.

آنچه مسلم است کارهای مهم و سنگین و حساس در توان وکیلی که با همسرش اختلاف جدی دارد نیست.

جهت مشاهده و خرید این کتاب وارد لینک زیر شوید:

کتاب آسیب شناسی وکالت بهمن کشاورز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا