اخبار کانون هاویژه

سلب حق اظهار نظر اعضای علی البدل هیأت مدیره کانون وکلای مرکز و حواشی آن

وکلاپرس- دیروز (۱۶ شهریور) چهاردهمین جلسه هیأت مدیره کانون وکلای مرکز برگزار شد. در این جلسه قرار بود برخی ابهامات آیین نامه اداره جلسات رفع شود.

در این جلسه درخصوص موضوع حق اظهار نظر اعضای علی البدل بحث شد و درنهایت با وجود ۷ رأی موافق و ۵ رأی حق اظهار نظر اعضای علی البدل سلب شد. به گفته وکیل طاهری ۵ رأی مخالف این مصوبه متعلق به وکیل غفاری، کامیار، سنایی، طاهری و ضرابی بوده است.

بیشتر بخوانید: آیین‌نامه اداره جلسات هیأت‌مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز

برخی اعضای هیأت مدیره نسبت به این موضوع واکنش نشان داده اند که در ادامه به آن ها پرداخته می شود:

مصوبه تاریک هیأت مدیره دوره سی و یکم

دکتر محمدرضا کامیار، عضو علی البدل کانون وکلای مرکز، درخصوص سلب حق اظهار نظر اعضای علی البدل کانون مرکز عنوان کرد:

از آن جا که هیأت مدیره ۱۲ عضو اصلی و ۶ عضو علی البدل دارد، در آیین نامه ۱۸ عضو به عنوان اعضای هیات مدیره معرفی می شوند.

در ماده ۱۸ آیین نامه لایحه استقلال نیز آمده است اگر یکی از اعضای هیات مدیره فوت یا ۳ ماه متوالی غیبت کند، عضو علی البدل جایگزین وی می شود و بیشتر از این حکمی ندارد.

آیین نامه تشکیل و اداره جلسات مصوب ۱۳۳۴ هیأت مدیره نصاب تشکیل جلسه هیأت مدیره را ۷ نفر تعیین کرد که الزاما نباید عضو اصلی باشند و شامل اعضای علی البدل نیز می شود.

تا سال ۹۸ نیز به این ترتیب عمل می شد؛ یعنی تمام اعضا دعوت می شدند و اگر ۷ نفر حضور داشتند جلسه رسمیت داشت و اگر نفرات بیشتری حضور داشتند اعم از اصلی یا علی البدل حق رای داشتند. بنابراین هیأت مدیره متشکل از اعضای اصلی و علی البدل بود.

حق اظهار نظر نیز براساس آیین نامه اجرایی و آیین نامه اداره جلسات در طول سالیان گذشته وجود داشته است و همه حق اظهار نظر داشتند و درنهایت حق رأی با اعضای اصلی بود.

متاسفانه ماده ۴ آیین نامه جدید به گونه ای تنظیم شده است که ابهام دارد. سوال این است که عضو علی البدلی که حق رأی ندارد، حق اظهار نظر دارد؟ در نطق پیش از دستور صراحتا قید شده است کسانی حق نطق پیش از دستور دارند که یا عضو اصلی و یا عضو علی البدلی باشند که در آن جلسه حق رای دارند (جانشین عضو اصلی شده باشند) و اگر عضو اصلی غایب باشد، عضو علی البدلی که زودتر آمده باشد حق نطق دارد.

تصویب سلب حق اظهار نظر اعضای علی البدل کانون مرکز نقطه تاریکی در هیات مدیره این دوره محسوب می شود.

آنچه جالب بود این که برخی از اعضای هیأت مدیره که به این پیشنهاد رأی مثبت دادند، در هنگام بررسی این طرح یا موافق حق اظهارنظر اعضای علی البدل بودند و یا موضعی بینابینی گرفتند…لیکن وقت رأی گیری، خلاف نظرشان عمل کرده و رأی به عدم وجود حق اظهارنظر برای اعضای علی البدل دادند.

بیشتر بخوانید: تشکیل کمیته های تشخیص ۶ گانه در کانون وکلای مرکز

عمل برخلاف رویه ۶۰ سال گذشته

دکتر سهیل طاهری، عضو علی البدل کانون وکلای مرکز، در این خصوص اظهار کرد:

درمورد حق اظهار نظر اعضای علی البدل در مواردی که حق رأی ندارند، بند ۱ ماده ۷ بر عدم وجود حق اظهار نظر اعضای علی البدل فاقد حق رأی تفسیر شد.

به نظر می رسد این تفسیر از آیین نامه که برخلاف رویه ۶۰ سال گذشته می باشد، حضور اعضای علی البدل فاقد حق رأی در هیأت مدیره را لغو می کند. چون نه حق رأی دارند و نه حق اظهار نظر.

به همین دلیل تعدادی از اعضا تقاضای اصلاح آیین نامه در این خصوص را جهت طرح در جلسه آینده تسلیم نمودند.

راهکاری برای بی خاصیت کردن نقش اعضای علی البدل در هیأت مدیره

دکتر سعید باقری، عضو علی البدل کانون وکلای مرکز، نیز در حساب توییتری خود پیرامون سلب حق اظهار نظر اعضای علی البدل کانون مرکز نوشت:

درحالی که طرح های خانمان سوزی علیه نهاد وکالت در مجلس مطرح است و بارها در این خصوص هشدار داده ام، رییس کانون مرکز در آخرین جلسه هیأت مدیره برخلاف رویه ۶۰ ساله ساعت ها وقت جلسه را صرف پیدا کردن راهکاری برای بی خاصیت کردن نقش اعضای علی البدل در هیأت مدیره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا