اخبار اسکودا

رئیس اسکودا: کانون‌ وکلای دادگستری ارثیه و پایگاه هیچ فرد خاصی نیست

وکلاپرس- دکتر کوشا در دومین جلسه کارگروه مستندسازی آسیب‌ها، چالش‌ها و راهکارهای نهاد وکالت یکی از چالش های نهاد وکالت را افشا کردن مسائل شخصی وکلا در عرصه عمومی در رقابت های انتخاباتی دانست.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران دکتر کوشا در این جلسه مورخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ با بیان اینکه نهاد وکالت امروز با چالش‌هایی جدی روبروست و باید به دنبال یافتن راهکارهایی برای عبور از این چالش‌ها بود، گفت: به عنوان نمونه باید درنظر داشت که اعضای هیات‌های مدیره کانون‌های وکلا و دیگر مسئولان این نهاد در موقعیتی فراتر از یک وکیل دادگستری معمولی قرار دارند. متاسفانه این نکته مهم در دوران پیش و پس از شکل‌گیری رقابت‌های انتخاباتی در درون نهاد وکالت، چندان مدنظر قرار نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

انتشار مسائل شخصی به تضعیف نهاد وکالت منجر خواهد شد

دکتر کوشا با انتقاد از رایج شدن برخی رویه‌های غیر اخلاقی و مسلط شدن آن بر شئون مختلف فعالیت‌های مرتبط با نهاد وکالت گفت: بین احوال شخصی و مسائل صنفی با افشا و علنی شدن این موضوعات در عرصه عمومی مرزبندی‌هایی اخلاقی وجود دارد. انتشار چنین مسائل چه در فضای مجازی و چه در قالب گزارش به نهادهای خاص، در نهایت به تضعیف نهاد وکالت و وکلای دادگستری منجر خواهد شد.

وی افزود: نباید انتظار داشت که در نتیجه متداول شدن این اتفاقات، جامعه وکلای دادگستری در مواجهه با قوه قضاییه و نهادهای نظارتی دچار تنزل موقعیت و مرتبه نشود. از سوی دیگر این مسئله به ترویج بی‌اعتمادی جامعه وکلای دادگستری نسبت به کانون‌های وکلا منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

رئیس اسکودا با تاکید بر اینکه کانون‌های وکلای دادگستری ارثیه و پایگاه هیچ فرد یا افراد خاصی نیستند، تصریح کرد: وظایف و تعهدات این نهاد با قدمتی که دارد در برابر صنف وکلا و جامعه مشخص است و اگر در این بین مناسباتی و مراوداتی با حاکمیت و قوه قضاییه وجود دارد از سر تعامل برای تحقق همین شرح وظایف و مسئولیت‌هاست.

تشکیل کمیته‌های فرعی سه نفره‌ و یک کارگروه مجزا

در بخش دیگری از این جلسه، شهرام مختاری به عنوان دبیر کارگروه مستندسازی آسیب‌ها، چالش‌ها و راهکارهای نهاد وکالت، به بیان گزارش مختصری از دستاوردهای این کارگروه پرداخت.

وی یادآور شد: در نخستین جلسه کارگروه مقرر شد تا در رابطه با هشت چالش درون سازمانی از پیش شناسایی شده نهاد وکالت، کمیته‌های فرعی سه نفره‌ای تشکیل شود و در عین حال یک کارگروه مجزا نیز برای شناسایی چالش‌های بیرونی نهاد وکالت از منظر مسائل اجتماعی و روانشناختی تعیین شد.

مختاری با بیان اینکه گزارش بررسی‌های این کارگروه در پنل مستندسازی آسیب‌ها، چالش‌ها و راهکارهای نهاد وکالت در نشست اردیبهشت ماه هیات عمومی کانون‌های وکلای دادگستری در خوزستان ارائه خواهد شد، از مسئولان کمیته‌های تعیین شده خواست تا به ارائه گزارشی از آسیب‌های بررسی شده و راهکارهای پیشنهادی خود بپردازند.

گفتنی است کارگروه مستندسازی آسیب‌ها، چالش‌ها و راهکارهای نهاد وکالت بر اساس مصوبات نشست بهمن ماه شورای اجرایی اسکودا تشکیل شده و قرار است گزارش بررسی‌های ابتدایی این کارگروه‌ در نشست اردیبهشت ماه هیأت عمومی اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران در خوزستان ارائه شود.

بر همین اساس در نشست کارگروه مستندسازی آسیب‌ها، چالش‌ها و راهکارهای نهاد وکالت، پیرامون ضرورت همدلی و اعتماد در جامعه وکالت، کنشگری جامعه وکالت، همراه شدن جامعه وکالت با نیازها و تحولات و اخلاق و مسئولیت حرفه‌ای نهاد وکالت مباحثی به عنوان آسیب و راهکار مطرح شد.

منیع: روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران

یک دیدگاه

  1. احسنت بر فرمایشات متین آقای دکتر کوشا مثل همیشه عالی و عقلانی، آقای دکتر متاسفانه به طور واقعی برخی افراد، کانون وکلا را ارثیه خود می دانند، یادم نمی رود چند سال قبل که پرونده سازی دروغینی علیه من شده بود، شخصی در دادگاه انتظامی کانون وکلا که حالا نامش را نمی گویم تا کامنت من در اینجا تایید شود، صراحتا به من می گفت «شما را بیرون می کنیم وکلا را به زمان شاه بر می گردانیم»، که اولا تعجب کردم مگر الان زمان شاه است و من مخالف شاه؟ دوم اصلا کلمه ای با آن شخص، بحث عقیدتی راجع شاه نداشته ام که با من در ذهن و تخیلات خودش درگیر بود، سوم من چکار کنم که بعد انقلاب به دنیا آمده ام، آخر این چه افاضاتی بود به من می گفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا