رئیس اسکودا: اینکه رئیس یک کانون وکلا نمی‌داند وکیلش چگونه، کجا و چرا بازداشت شده‌، تأسف آور است

واکنش دکتر کوشا به احضار جمعی وکلا به دادسرای امنیت اوین

وکلاپرس- دکتر کوشا روز گذشته ۲۴ اردیبهشت ماه در نشست «کمیته پیگیری وکلای در معرض خطر» به احضار وکلا در چند روز گذشته واکنش نشان داد و از سکوت برخی مدیران نهاد وکالت و اساتید حقوق درباره وکلای بازداشتی انتقاد کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اسکودا نشست «کمیته پیگیری وکلای در معرض خطر» از سوی کارگروه حقوق بشر اسکودا همزمان با احضار شماری از وکلا به مراجع قضایی در محل اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران برگزار شد.

وکیلِ ضدفساد و مدافع حقوق‌بشر نباید در وضعیت پُرخطر قرار گیرد

در این نشست دکتر جعفر کوشا، رئیس اسکودا ضمن تقدیر از عملکرد وکلایی که در حوادث سال ۱۴۰۱ در خدمت به خیر عمومی و تسهیل دسترسی به وکیل مستقل اهتمام ورزیدند، اظهار کرد: متاسفانه اخیرا شماری از وکلای فعال در حوزه مسئولیت اجتماعی احضار شده‌اند. بر این اساس معتقدم که وکیلِ ضدفساد و مدافع حقوق‌بشر نباید در وضعیت پُرخطر قرار گیرد. وکیلی که در پرونده‌های حقوق‌بشری و حقوق شهروندی ورود می‌کند به خاطر شجاعتش قابل ستایش و سپاس است.

بیشتر بخوانید:

اینکه رئیس یک کانون وکلا نمی‌داند وکیلش چگونه، کجا، توسط چه نهادی و چرا بازداشت یا احضار شده تاسف‌آور است

رئیس اسکودا ضمن انتقاد از انفعال برخی مدیران کانون‌های وکلای دادگستری در قبال وکلای بازداشتی یا احضار شده تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای به جای آنکه مرهم دل وکلای بازداشت شده و خانواده آنها باشند، علیه آنها اقدام می‌کنند و یا اینکه اساسا سکوت را در دستور کار خود و سایر همکارانشان قرار می‌دهند که این واقعاً جای تأسف دارد. اینکه رئیس یک کانون وکلا نمی‌داند وکیلش چگونه، کجا، توسط چه نهادی و چرا بازداشت یا احضار شده نه‌تنها تاسف‌آور است بلکه این سوال را مطرح می‌کند که اساسا چرا باید این شخص در چنین جایگاهی قرار داشته باشد. بر همین اساس معتقدم امروز نهاد وکالت و کانون‌های وکلا در یک پیچ تاریخی قرار دارند؛ چراکه مردم به ما پناه آورده‌اند و ما هم موظف به پیگیری حقوق آنها هستیم، نه اینکه رسالت اجتماعی خود را کنار بزنیم و به پرونده‌های مالی و معمولی خود برسیم.

بیشتر بخوانید:

سازمان قضاوتی و نهادهای نظارتی حمایت از وکلا را مدنظر قرار دهند

در ادامه این جلسه حاضران، بر مساله حمایت قوه قضائیه از وکلای فعال در عرصه حقوق‌بشر و حقوق شهروندی تاکید کردند و از کانون‌های وکلای دادگستری خواستند تا از این وکلا که با اتکاء به مسئولیت اجتماعی خود با تهدید، احضار یا تعقیب مواجه می‌شوند حمایت عملی مبذول دارند.

لزوم رعایت موازین و مقررات توسط وکلا، اهتمام در ضدیت با فساد، التزام به ضوابط و موازین قانونی و رعایت نظامات وکالت از جمله دغدغه‌هایی بود که در این جلسه مطرح و بر این مسئله تاکید شد که سازمان قضاوتی و نهادهای نظارتی با ملاحظه رسالت وکیل در تضمین حقوق عامه، حمایت از وکلا را مدنظر قرار دهند و وکلا نیز در قبال مسائل اجتماعی، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی رسالت خود را انجام دهند.

منبع: روابط عمومی اسکودا

خروج از نسخه موبایل