اخبار کانون ها

رئیس کانون وکلای اصفهان: آیا حفظ حقوق عامه در تبصره ماده ۴۸ رعایت شده است؟

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای اصفهان در جلسه ای که روز گذشته یکشنبه ۴ تیرماه در دادگستری استان اصفهان با موضوع مبارزه با فساد و صیانت از حقوق عامه برگزار شد، بر اهمیت و نقش کانون های وکلا در این خصوص تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری اصفهان، دکتر حسین ادیب با بیان اینکه « کانون وکلا در ارتباط با حفظ حقوق عامه تفاهم نامه ای در سال ١۴٠٠ با دادستان اصفهان منعقد کرده است» گفت: کانون وکلا در این زمینه همیشه پیش قدم بوده است و برای هر اقدامی در این راستا اعلام آمادگی می کند.

بیشتر بخوانید:

دکتر ادیب تصریح کرد: حقوق عامه، مجموعه ای از حقوق و تعهداتی است که برای افراد جامعه برابری را تداعی می کند. شاکله حقوق عامه و مبنای آن حقوق اساسی و مهمتر از همه، قانون اساسی است. اما دایره شمول حقوق عامه را نباید به قانون اساسی محدود کرد. علاوه‌بر قانون اساسی،حقوق اجتماعی،حقوق اقتصادی،حقوق سیاسی و حقوق قضایی همه مواردی است که در ارتباط با حقوق عامه تعریف پیدا می کند. وقتی ما به قانون اساسی توجه می کنیم، می بینیم در ارتباط با بحث حقوق عامه سه موضوع شکل می گیرد: موضوع اول، شناسایی حقوق عامه موضوع دوم احقاق و استیفای حقوق عامه و موضوع سوم احیای حقوق عامه.

گسترش عدل و آزادی های مشروع حقوق عامه را در جامعه احیا می کند

وی افزود: آن چیزی که به احیای حقوق عامه منجر می شود، گسترش عدل و آزادی های مشروع، حق جامعه نسبت به نظم عمومی و حق جامعه نسبت به امنیت شهروندان و حق جامعه نسبت به روابط اجتماعی است. یکی از سازوکارهای احیای حقوق عامه در جامعه، امر نظارت قضایی بر اشخاص به خصوص دولت است. در واقع اقداماتی که دولت یا زیرمجموعه قوه مجریه انجام می دهد با نظارت قضایی تعدیل و مسیر خطایی که دستگاه اجرایی پیش می برد، کنترل می شود.

بیشتر بخوانید:

رئیس کانون وکلای اصفهان ادامه داد: در ایران، حقوق عامه، همیشه مورد تأکید و توجه قانونگذار قرار داشته و قانون اساسی هم همواره به عنوان یک الگو و راهنما مورد استفاده بوده است. همانطور که در دهه چهارم بعد از تصویب قانون اساسی، هنوز این قانون، الگو و راهنما می باشد. امروز برای نوآوری در حقوق عامه، هیچ خلاقیتی بالاتر از این نیست که مجددا تمام اصول قانون اساسی را مرور کنیم. اصل ٣۵ قانون اساسی می گوید در همه دادگاه ها طرفین دعوی حق دارند وکیل داشته باشند. اصل ۶١ قانون اساسی به بحث گسترش اجرای عدالت به عنوان حفظ حقوق عمومی اشاره می کند. بند ٢ اصل ١۵۶ قانون اساسی که در آن به احیای حقوق عامه اشاره شده، مصداق حقوق عامه را گسترش عدل و آزادی های مشروع دانسته است، اما تبصره ذیل ماده ۴٨ آیین دادرسی کیفری از چه می گوید؟ آیا حقوق عامه در این تبصره حفظ شده است؟ آیا هر شهروندی می تواند هر وکیلی را خواست انتخاب کند؟ خوشبختانه معاونت اول قوه قضاییه که چند ماه پیش به اصفهان سفر کردند صراحتا عنوان نمودند که به دنبال حذف این تبصره هستند ولی چندین سال است که اجرا می شود.

کانون های وکلا می توانند منجر به اعتبار دادگستری و حاکمیت شوند

دکتر ادیب در ادامه افزود: توسعه شفافیت در وضع قوانین، توجه به عدالت و برابری از جمله اقداماتی است که باید در جهت حفظ حقوق عامه انجام شود. کانون های وکلا از جمله نهادهای مدنی هستند که می توانند منجر به اعتبار دادگستری و حاکمیت شوند. مسلما اگر ما به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام که در سال ۱۳۷۰ به تصویب رسیده و اعلام داشته که وکیل در موضع دفاع از احترام و تامینات شاغلین شغل قضا برخوردار می باشد، توجه کنیم در این مصوبه صراحتا احترام به وکیل را در مقام دفاع، هم شأن قضات دانسته است. اگر جایگاه و شأن وکلا را بشناسیم و احترام بگذاریم به همان میزان که حمایت از قضات را ضرورت می دانیم، این امر به عنوان اقدامی که دستگاه قضایی و حاکمیت جهت حمایت از نهادهای مدنی به آن اهتمام می ورزند، باعث اعتبار خواهد بود و در ارتباط با حقوق عامه هم نقش اساسی و موثر خواهد داشت.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا