اخبار کانون هاویژه

دادگاه دعوای ابطال صورتجلسه مجمع عمومی اسکودا را وارد ندانست + متن دادنامه بدوی

شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی تهران در دعوای یکی از وکلای دادگستری با خواسته ابطال صورتجلسه مجمع عمومی مورخ ۱۳۹۹/۸/۸ اسکودا حکم به بطلان دعوا صادر کرد

وکلاپرس- دادگاه حقوقی تهران دعوای یک وکیل دادگستری با خواسته ابطال صورتجلسه مجمع عمومی ۱۳۹۹/۸/۸ اسکودا با موضوع انتخاب دکتر جعفر کوشا به ریاست اتحادیه سراسری کانون های وکلای ایران را وارد ندانست و حکم به بطلان دعوا صادر کرد.

شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی تهران پس از رسیدگی به دعوای یکی از وکلای دادگستری با خواسته ابطال صورتجلسه مجمع عمومی مورخ ۱۳۹۹/۸/۸ اسکودا، دعوا را وارد ندانست و حکم به بطلان دعوا صادر کرد.

مجمع عمومی ۱۳۹۹/۸/۸ اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران با دستور کار انتخاب رییس اتحادیه با حواشی متعددی برگزار و نهایتا دکتر جعفر کوشا در این جلسه به عنوان رییس اسکودا انتخاب شد.

در مجمع عمومی ۱۳۹۹/۸/۷ اعضای هیات مدیره های ۱۸ کانون وکلای دادگستری حضور داشتند و ۷ کانون ایلام، زنجان، فارس، بوشهر، آذربایجان شرقی، مازندران و گلستان غایب بودند.

دادنامه صادره از شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی تهران غیر قطعی و قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران است.

بیشتر بخوانید:

 

پرونده کلاسه ۹۹۰۹۹۸۰۲۳۷۶۰۰۴۳۳ شعبه ۵۵ حقوقی روابط بین الملل مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران تصمیم نهایی شماره ۹۹۰۹۹۷۰۲۳۷۶۰۱۱۱۰

خواهان: آقای عبداله … فرزند ابراهیم با وکلات آقای سیدمصطفی … فرزند سیدهاشم به نشانی

استان تهران – شهرستان تهران – تهران – …

خوانده: اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران با وکلات آقای محمدرضا شاکری فرزند ابوالفضل

به نشانی استان تهران – شهرستان تهران – تهران – سهروردی شمالی – کوچه تقوی – پلاک ۴ – مجتمع فردان – واحد ۲۰۳

خواسته: ابطال صورتجلسه مجمع عمومی(غیرمالی)

بسمه تعالی

به تاریخ شانزده اسفند نود و نه در وقت فوق العاده شعبه ۵۵ روابط بین الملل تهران به تصدی امضاء کننده ذیل تشکیل و پرونده تحت نظر است دادگاه با توجه به محتویات پرونده و با اعلام ختم رسیدگی و با استعانت از خداوند سبحان مبادرت به صدور رای می نماید .

رای دادگاه

در خصوص دعوی آقای عبداله … با وکالت آقای سیدمصطفی … به طرفیت اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران با وکالت آقای محمدرضا شاکری به خواسته اعلام بطلان صورتجلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده ۸/۸/۱۳۹۹ خوانده ، به این شرح حسب دادخواست خواهان مدعی است :

ریاست محترم مجتمع قضایی شهید بهشتی، سلام علیکم احتراما به دلایل ذیل صدور حکم وفق خواسته مورد استدعاست:

 ۱-عدم تشکیل مجمع به دلالت نامه های پیوست (پیوست۱)، ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل این مجمع را ممنوع اعلام نموده است و متعاقبا سرپرست محترم موسسه خوانده به عنوان بالاترین مقام موسسه، لغو مجمع را اعلام نموده است فلذا جلسه ای که در آن تاریخ با حضور نیمی از اعضا تشکیل شده است قانونا نمی تواند مجمع محسوب گردد.

زیرا پس از لغو مجمع، تشکیل مجمع جدید مستلزم ارسال دعوتنامه مجدد و رعایت فاصله ۲۰ روزه مذکور در ماده ۶ اساسنامه و آگهی مجدد وفق آیین کار اسکودا است. پس قانونا مجمعی تشکیل نشده تا مصوبه ای داشته باشد.

 ۲- عدم اطلاع و عدم حضور نیمی از اعضای مجمع، نیمی از اعضای مجمع با تمکین به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا و بر اساس اعلام لغو مجمع توسط سرپرست موسسه، از تشکیل جلسه مزبور مطلع نبوده اند و در جلسه حاضر نشدند اگر بر فرض محال این جلسه، مجمع محسوب گردد، حق حضور، رای و کاندیداتوری غایبین سلب می گردد.

کما اینکه با توجه به دستور جلسه مجمع لغو شده (انتخاب رییس موسسه) اینجانب وفق اساسنامه و آیین کار موسسه، واجد شرایط و متقاضی کاندیداتوری بودم که بنا بر مراتب فوق، اگر مجمع را تشکیل شده بدانیم، حق کاندیداتوری ام سلب شده است.

۳- عدم رعایت تشریفات تشکیل مجامع موجب سلب حقوق ماهوی اعضای مجمع است که مستندا به ملاک مواد ۲۷۰ و ۲۷۳ لایحه اصلاح قانون تجارت مصوب۱۳۴۷،از موجبات بطلان تصمیمات است.

۴- بسیاری از پیشکسوتان وکلا،اعضای هیات مدیره های کانونها که خود عضو این مجمع هستند و اساتید حقوق ضمن تایید مراتب فوق، مستدلا این جلسه را مجمع عمومی ندانسته و بر بطلان صورتجلسه تنظیمی تاکید نموده اند که به پیوست استدلالات ایشان تقدیم می گردد.

۵ -دکترین و نظریات علمای حقوق ایران در خصوص آمره بودن مقررات شکلی، آیین برگزاری جلسات و ابلاغ قانونی.

باتشکر و احترام …

دادگاه با توجه به دفاعیات وکیل خوانده و موارد آتی دعوی را وارد نمی داند زیرا تمامی مقدمات جلسه مجمع و دعوت از اعضا (که کانون های وکلای سراسر کشور هستند) توسط خوانده انجام شده و جلسه ۹۹/۸/۸ با رعایت بیش از نصف اعضا اتحادیه در تاریخ فوق در محل برگزاری مجمع انجام گردیده است و طبعا حسب اساسنامه خوانده، تصمیمات حاضرین در جلسه (اکثریت) براساس قواعد دموکراسی و مقررات شرکت ها و موسسات و مجامع آنها برای همه اعضا ولو در جلسه حاضر نشوند الزام آور است و حسب دادنامه ۱۱۰۶- ۶/۱۱/۹۹ شعبه ۵ بازپرسی ناحیه ۲۶ تهران، جلسه با رعایت مقررات بهداشتی مربوط به ویروس کرونا انجام گردیده است لذا دادگاه به استناد مواد ۲ و ۱۹۷ از قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مبادرت به صدور حکم بر بطلان دعوی خواهان می نماید این حکم حضوری وظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر در نزد محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران است.

سلمان پورمریدی

رئیس شعبه ۵۵ حقوقی روابط بین الملل تهران

دادنامه بدوی شعبه 55 حقوقی تهران
دادنامه بدوی شعبه ۵۵ حقوقی تهران
دادنامه بدوی شعبه 55 حقوقی تهران
دادنامه بدوی شعبه ۵۵ حقوقی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا