رایویژه

دادنامه ابطال انتخابات هیات مدیره کانون وکلای یزد صادره از دادگاه عالی انتظامی قضات

وکلاپرس ـ روزنامه آفتاب یزد متنی را در روزنامه خود منتشر کرده است که تیتر آن «رای دادگاه؛ دادگاه عالی انتظامی قضات» درج شده است.

به گزارش وکلاپرس، انتخابات چهارمین دوره هیأت مدیره کانون وکلای یزد در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ برگزار شد. این انتخابات در پی شکایت و استناد دو  نامزد انتخابات کانون وکلای یزد(احمد دهقانی اشکذری و سید هادی نظام الحسینی) به آیین‌نامه جدید لایحه استقلال(مصوب ۱۴۰۰) و گزارش معاون حقوقی قوه قضائیه انتخابات کانون وکلای یزد توسط شعبه سوم دادگاه عالی انتظامی قضات ابطال شد.

لازم به ذکر است دو تن از وکلای معترض دیگر(حسین رمضانی نوق و محمدحسین صابری راد) به انتخابات یاد شده، پس از تقدیم دادخواست به دادگاه عالی انتظامی قضات، دعوای خود را مسترد کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

اگرچه تا کنون دادنامه ابطال انتخابات این کانون توسط مدیران کانون وکلای یزد منتشر نشده است، لیکن روز یک آبان روزنامه آفتاب یزد متنی را با عنوان «رای دادگاه؛ دادگاه عالی انتظامی قضات» منتشر کرد.

در ادامه متن این دادنامه را می‌خوانید.

رای دادگاه دادگاه عالی انتظامی قضات

پس از برگزاری انتخابات چهارمین دوره هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری یزد و اعلام نتایج آراء، تعدادی از کاندیداها به اسامی آقایان:… به کیفیت برگزاری انتخابات و فرآیند آن از ابتدا تا پایان اعتراض مینمایند.

عمده اعتراض آنان چنین است که:

۱- مفاد آئین نامه اجرائی مصوب ۱۴۰۰ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، به درستی رعایت نگردید و تخلفات متعددی صورت گرفته است و

۲ – هرچند که آئین نامه مصوب سال ۱۴۰۰، برگزاری الکترونیکی انتخابات، در صورت فراهم بودن امکانات فنی به تشخیص هیئت نظارت به موجب تبصره ذیل ماده ۱۷، تجویز گردیده ولی اشکالاتی که در جریان برگزاری انتخابات بروز کرده، دلالت بر این دارد که شرایط و امکانات فنی فراهم نبوده است. اعتراض نامبردگان در هیئت نظارت برگزاری انتخابات ماده ۱۱ آئین نامه مذکور در صورتی که رئیس کانون داوطلب عضویت در هیئت مدیره بعد باشد. رئیس هیئت نظارت را هیئت مدیره وفق ماده ۱۱ تعیین مینمایند. بنابراین رئیس کانون، نمیتواند رئیس هیئت نظارت هم باشد. در حالی که… (رئیس کانون) از این مقرره تخلف نموده و ریاست هیئت نظارت را هم خود عهده دار شده و اقدامات و تصمیمات مشارالیه در این سمت فاقد اعتبار قانونی میباشد و استعفای نامبرده بعد از اتخاذ تصمیماتی در این مقام، تاثیری در بی اعتباری تصمیمات پیشین ندارد

۳- وکلائی که جهت عضویت در هیئت نظارت انتخاب میشوند باید حداقل چهل سال سن داشته باشند (تاکید بر حداقل به مفهوم این است که سن اعضاء باید ۴۰ سال تمام و یا بیشتر از آن باشد)، در صورتی که آقای… (عضو اصلی) متولد ۴/۶/۱۳۶۱ ، آقای … (عضو علی البدل) متولد ۱۱/۱۱/۱۳۶۱ و آقای … (عضو علی البدل) متولد ۲۰/۶/۱۳۶۳، کمتر از ۴۰ سال تمام داشته و فاقد شرایط عضویت در هیئت نظارت بوده اند. ضمن اینکه انصراف و استعفای اعضای علی البدل نامبرده، مانع مخدوش بودن انتخاب اعضاء نظارت نمیباشد (ماده ۱۱، آئین نامه مرقوم)

۴ – با توجه به صراحت ماده ۱۶۴ آئین نامه اجرائی مصوب ۱۴۰۰ و ملغی شدن آئین نامه مصوب ۱۳۳۴، استناد به موادی از آئین نامه ملغی شده در رسیدگی به اعتراضات مطروحه نسبت به تصمیم مورخ ۲۲/۵/۱۴۰۱ هیئت نظارت خالف مقررات میباشد

۵ – علاوه بر موارد مرقوم و برخی نواقص دیگر، عدم اتخاذ تدابیر صحیح در برگزاری انتخابات به طریق الکترونیکی که نقائص و معایب آن در جریان انتخابات به طور واضح آشــکار شــده و در نظریه هیئت کارشناسان بدین شرح تصریح گردیده است:»

۱- اشکال سیستم در عدم چاپ تعرفه، درحالی که نتیجه در بانک اطلاعاتی ثبت گردیده (که نتیجه آن تعداد ۲۹ فقره تعرفه سفید (چاپ نشده) و ۲۰ فقره برگه چاپ شده فاقد شماره برگه رای میباشد

۲ – اشکال سیستم در تلاش شرکت کنندگان مبنی بر چاپ و دوباره فشردن کلید چاپ و احتمالا ثبت تکراری تعرفه در بانک اطلاعاتی

۳ – کندی سیستم بدلیل پردازشهای همزمان دو مرحله ای احراز هویت و ثبت و تایید اثرانگشتها و عدم استفاده از بستر کابل و اجبار به استفاده از بستر بیسیم، همچنین حضور افراد غیروکیل در جریان انتخابات نیز با تاکید بر مخفی بودن انتخابات (ماده ۱۸ آئین نامه) منافات داشته است. فلذا، نظر به مراتب مرقوم،

اولا- از آنجا که حسب تصویر صورتجلسه مورخ ۱/۶/۱۴۰۱ که آقایان… مطرح و به موجب تصمیم متخذه شماره ۳۲۱۰/ص/۱۴۰۱- ۲۲/۵/۱۴۰۱ ضمن احصاء موارد ۱۳ گانه اعتراضات به عمل آمده و با جواب به هر یک از آنها، در نتیجه با استناد به مواد ۳، ۵، ۱۲، ۱۳، ۱۴ آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری و اصل ۳۷ قانون اساسی، فرآیند انتخابات را فاقد اشکال اعلام و اعتراضات مطروحه را رد نموده اند. آقای محمدحسین صابری راد (وکیل دادگستری) و یکی از کاندیداهای انتخابات کانون، با تقدیم لایحه اعتراضیه نسبت به تصمیم مورخ ۲۲/۵/۱۴۰۱، از دادگاه عالی انتظامی قضات درخواست رسیدگی نموده است. لایحه وی ابتدا به کانون وکلای یزد تقدیم که ذیل شماره ۶۶۰۲ و/۱۴۰۱ – ۲۵/۵/۱۴۰۱ ثبت گردیده و سپس نسخه ای از لایحه مزبور را به دبیرخانه دادگاه عالی انتظامی قضات ارائه که به شماره ۱۰۰/۶۰۰/۹۶۷۰/۹۰۰۰- ۲/۶/۱۴۰۱ ثبت شده و هر دو لایحه پیوست پرونده میباشد.

از سوی دیگر، معاونت محترم و امور مجلس قوه قضائیه نیز با ارسال نامهای که به شماره ۱۰۰/۶۰۰/۹۰۷۲/۹۰۰۰- ۲۵/۵/۱۴۰۱ ثبت دبیرخانه دادگاه عالی گردیده، با استناد به مواد ۲۵ و ۱۶۳ آئین نامه جدید لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری و همچنین عدم رعایت صحیح تبصره ذیل ماده ۱۷ آئین نامه مزبور به فرآیند برگزاری انتخابات هیئت مدیره کانون و تصمیم مورخ ۲۲/۵/۱۴۰۱ اعتراض و درخواست ابطال انتخابات را دارند. پیوست این نامه تصویر لوایح اعتراضیه آقایان:… و محمد حسین صابری راد (سه نفر اخیر لایحه مشترک تقدیم کرده اند)، نیز ارسال شده است.

اکنون هیئت دادگاه، با امعان نظر در محتویات و مندرجات پرونده و مراتب مرقوم، اعتراضات به عمل آمده نسبت به جریان برگزاری انتخابات و تصمیم مورخ ۲۲/۵/۱۴۰۱ هیئت محترم نظارت بر انتخابات دوره چهارم هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری یزد را وارد و ثابت تشخیص میدهد. زیرا با وجود اینکه در مواردی مانند: برگزاری الکترونیکی انتخابات و رعایت سن اعضاء هیئت سعی گردیده به استفاده از آئین نامه مصوب ۱۴۰۰ توجه شود، اما در موارد زیادی که ذیال عنوان میگردد از نص صریح آئین نامه مزبور تخلف شده و رعایت نشده است که عبارتند از:

۱- طبق ماده ۱۱ آئین نامه جدید اعضای اصلی و علی البدل هیئت نظارت، باید پنج ماه پیش از پایان هر دوره توسط هیئت مدیره کانون انتخاب شوند. اما، هیئت مدیره در تاریخ ۱۱/۱۲/۱۴۰۰ و با ۲۵ روز تأخیر به انجام این امر اقدام نموده است (پایان دوره هیئت مدیره ۱۶/۴/۱۴۰۱ بوده است)

۲- وفق تبصره ۱ …اعتراض خود را مسترد نموده اند، قرار رد اعتراض نامبردگان صادر میشود

ثانیا- نظر به آمره بودن، مقررات مربوط در آئین نامه اجرائی مصوب ۱۴۰۰ و لزوم رعایت آنها در جریان انتخابات هیئت مدیره، که به شرح مرقوم مورد نقض قرار گرفته و با توجه به اینکه آقای الف. ک عضو هیئت نظارت که در تصمیمات اتخاذ شده از ناحیه هیئت نظارت از جمله تصمیم مورد اعتراض مورخ ۲۲/۵/۱۴۰۱ شرکت داشته فاقد شرایط قانونی بوده دادگاه اعتراض معترضین را مدلل و موجه تشخیص و به استناد ماده ۲۵ آئین نامه مصوب ۱۴۰۱، انتخابات مورخ ۱۳/۵/۱۴۰۱ هیئت مدیره چهارمین دوره کانون وکلای یزد ابطال و مقرر میدارد وفق ماده ۲۷ آئین نامه مرقوم انتخابات جدید به عمل آید. این رای قطعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا