اخبار آزمون هاویژه

تاریخ آزمون وکالت ۱۴۰۰ فردا مشخص می شود

وکلاپرس ـ‌ جعفر کوشا، رییس اسکودا، در نشست خبری امروز خود گفت: تاریخ آزمون وکالت ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۶ اسفند مشخص خواهد شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از رسانه رحا، رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در نشست خبری امروز(۲۵ اسفند) خود گفت: تاریخ آزمون وکالت ۱۴۰۰ فردا مشخص خواهد شد.

چرا آنقدر با نهاد وکالت بی‌مهری می‌شود

وی همچنین تصریح کرد که وکالت از قانون اصلاح موادی ۱ و ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ خروج موضوعی دارد و کسب و کار تلقی کردن وکالت توسط یک جریان خاص فکری و اقتصادی‌هایی که اخیرا وارد حقوق شده‌اند، خلاف قانون اساسی است.

برخی به بهانه‌ اشتغال‌زایی به دنبال ضربه به نهاد وکالت و استقلال کانون‌های وکلا هستند. امروز کسانی که بارها جزو مردودین آزمون وکالت بوده‌اند، در مقابل کانون‌های وکلا قرار گرفته‌اند.

کوشا همچنین خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا کانون‌های وکلا مستقل هستند.

فردا زمان آزمون وکالت ۱۴۰۰ مشخص خواهد شد

کوشا گفت: کانون‌های وکلا براساس قوانین موضوعه به خصوص قوانینی که در نظام جمهوری اسلامی مصوب شده و طبق قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب ١٣٧۶، مکلف هستند هر سال یک بار از طریق آزمون جذب کارآموز وکالت داشته باشند.

رئیس اتحادیه اسکودا خاطرنشان کرد: ظرفیت آزمون طبق قانون توسط هیات سه نفره متشکل از رئیس کل دادگستری، رئیس دادگاه عمومی و انقلاب استان و رئیس کانون وکلای استان مشخص می شود و در واقع دو رای از سه رای با حاکمیت است بنابراین حاکمیت می تواند از طریق هیات تعیین ظرفیت مدیریت لازم را داشته باشد.

وی افزود: تاریخ آزمون وکالت ۱۴۰۰ در جلسه روسای کانون‌ها در ۲۶ اسفند تعیین می‌شود.

چرا آزمون وکالت در ۲۲ اسفند برگزار نشد؟

رئیس اتحادیه وکلا در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت ازمون وکالت گفت: نهاد وکالت طبق قانون مکلف است حداقل سالی یک بار آزمون جذب کارآموز وکالت برگزار کند و قرار بود  ٢٨ آذر امسال آزمون وکالت برگزار شود اما به دلیل شرایط حاد کرونا آزمون به ٢٢ اسفند موکول شد.

وی ادامه داد: مجری برگزاری آزمون وکالت سازمان سنجش آموزش کشور است و قرار بر این بود تا ۲۲ اسفند آزمون برگزار شود و پس از صدور کارت آزمون توسط سازمان سنجش و سپس در یک مکالمه تلفنی از سوی یکی از مسئولان ستاد مقابله با کرونا با سازمان سنجش تاکید کرد که آزمون نباید برگزار شود و درحالی که آزمون قرار بود جمعه برگزار شود اما روز دوشنبه اعلام می‌کنند که آزمون باید لغو شود.

کوشا با اشاره به دلیل تعویق آزمون گفت: به دلیل کم بودن تعداد مراکز آزمون، این آزمون به تعویق افتاد و پس از صحبت با مسئولان سازمان سنجش آنها اعلام کردند که آماده بودند اما ستاد کرونا از تعویق آنها صحبت کرد.

وی اضافه کرد: حتی خود اعلام آمادگی کردیم تا آزمون برگزار شود اما هرچه تلاش کردیم موفق نشدیم.

رئیس اتحادیه وکلا گفت: سازمان سنجش فهرست همه آزمون های خود را به ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده بود و آزمون استخدامی با ۶٠٠ هزار نفر و آزمون دکتری با بیش از ١٠٠ هزار داوطلب برگزار شد اما آزمون وکالت با حدود ٨٠ هزار شرکت کننده برگزار نشد.

کوشا با بیان اینکه ابتدا با برگزاری آزمون مخالفت نشد، اظهار داشت: اگر ستاد کرونا علم و آگاهی داشته که آزمون می‌خواسته برگزار شود بهتر بود که برای افزایش مراکز آزمون اقدام می‌کرد اما بعد از صدور کارت، آزمون را به تعویق انداختند و چرا پس از صدور کارت داوطلبان ستاد مقابله با کرونا آن را لغو کرد ما از لحاظ فنی برگزاری آزمون را برعهده سازمان سنجش قرار دادیم.

کوشا افزود: باید سالی یک بار آزمون را برگزار کنیم و در اولین فرصت ٢٠ فروردین ١۴٠٠ آزمون وکالت برگزار می‌شود و در همان روز آزمون دستیاری پزشکی و آزمون استخدامی بانک تجارت برگزار می‌شود.

رئیس اتحادیه وکلا با اشاره به شرکت کنندگان در آزمون وکالت گفت: در این آزمون حدود ٨١ هزار و ۵۰۰ نفر شرکت می‌کنند.

نایب رییس اسکودا: کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس در حال به هم ریختن نظام حقوقی و قضایی کشور است

ابراهیم کیانی نایب رییس اسکودا نیز در این نشست گفت: در هیچ جای قانون گفته نشده کانون‌های وکلا آزمون برگزار نکنند یا تعیین ظرفیت صورت نگیرد. کانون ‌ها مطابق تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت کارآموز جذب می‌کنند. وی همچنین افزود: کمیسیون جهش و رونق تولید به جای ساماندهی امور اقتصادی در حال به هم ریختن نظام حقوقی و قضایی کشور است.

منبع:‌ رحا و ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا