اخبار

زمان برگزاری آزمون سردفتری ۱۴۰۲ توسط سازمان سنجش اعلام خواهد شد

وکلاپرس- سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، صبح امروز مورخ ۸ آذر ماه در یک نشست خبری، از برگزاری آزمون سردفتری ۱۴۰۲ خبر داد و اعلام کرد: زمان این آزمون را سازمان سنجش اعلام خواهد کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی سازمان ثبت و اسناد املاک کشور، اولین نشست خبری سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهت تبیین مأموریتها و اقدامات مهم این سازمان و پاسخ به برخی اظهارات در خصوص آزمون سردفتری اسناد رسمی، صبح امروز برگزار شد.

صفدر کشاورز معاون امور املاک و کاداستر و سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این نشست ضمن تشریح وضعیت پذیرفته شدگان آزمون سردفتری سال گذشته، در خصوص آزمون سردفتری ۱۴۰۲ و زمان برگزاری آن صحبت کرد.

طبق قانون تسهیل، سازمان ثبت اسناد باید هر سال آزمون سردفتری را برگزار کند

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره برگزاری آزمون سردفتری در راستای اجرای قانون تسهیل صدور مجوز برای برخی کسب‌وکارها گفت: قانون دفاتر اسناد رسمی که در حال حاضر مورد استفاده است در سال ۱۳۵۴ به تصویب رسید و مطابق ماده ۵ این قانون نحوه تعیین میزان سردفتر و جذب آن بر اساس نیازمندی‌ها مشخص شده است همچنین در کنار آن ماده ۱۲ قانون دفاتر اسناد رسمی مشخص کرده که کدام اشخاص نمی‌توانند سردفتر شوند.

وی ادامه داد: در ماده ۱۵ قانون دفاتر اسناد رسمی مشاغل منافی سردفتری شناسایی و معرفی شده است تا اینکه در سال ۱۴۰۱ قانون تسهیل صدور مجوز برای برخی کسب و کارها تصویب و ماده ۳ آن، ماده ۵ قانون دفاتر را اصلاح کرد.

بیشتر بخوانید:

کشاورز افزود: طبق ماده ۳ قانون تسهیل، سازمان ثبت اسناد باید هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور، آزمون سردفتری برگزار کند و تعیین شده بود کسانی که ۷۰ درصد امتیاز یک درصد برتر را کسب کنند پذیرفته شوند که با استفساریه از مجلس اینطور تعیین شد که هر داوطلبی بیش از میانگین وزنی قبول‌شده‌ها، نمره کسب کند در آزمون پذیرفته شود اما توجه داشته باشید که سایر ضوابط و مقررات از جمله ماده ۱۲ و ماده ۱۵ قانون دفاتر اسناد رسمی به قوت خود باقی ماندند.

۱۶۰ نفر رد صلاحیت در آزمون سردفتری سال ۱۴۰۱

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در آزمون سردفتری آذر سال قبل، طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، ۹۵۳۴ نفر قبول شدند که نتایج ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام شد و بعد به پذیرفته‌شدگان اطلاع‌رسانی شد.

وی اضافه کرد: با توجه به قانون تسهیل، پذیرفته‌شدگان باید مدارک خود را در درگاه ملی صدور مجوزها بارگذاری می‌کردند. از طرفی سازمان ثبت اسناد اسامی را فروردین برای استعلام به مرجع ذیصلاح ارسال کرد که تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ پاسخ ۲۲۵ استعلام پاسخ داده شد و تاکنون هم پاسخ استعلام ۹۲۹۷ نفر دریافت شده است که طبق آن ۱۶۰ نفر رد صلاحیت شدند همچنین ۱۰۵ نفر انصراف دادند.

ایرادات درگاه ملی صدور مجوزها برای پذیرفته شدگان جدید

کشاورز اظهار داشت: مراجعان و پذیرفته‌شدگان وقتی به درگاه ملی صدور مجوزها مراجعه می‌کنند باید بخش‌های اجباری را پر کنند که در آن مواردی همچون کد مالیاتی سردفتر و کد پستی دفترخانه آمده بود که شخص پذیرفته‌شده اصلاً دفتری ندارد و سردفتر نیست تا این اطلاعات را وارد کند.

وی ادامه داد: با جلساتی که با مرکز بهبود و پایش محیط کسب و کار در خرداد امسال داشتیم، فرصت سه ماهه داده شد تا این موارد حل شود و کد پستی دفترخانه به کدپستی محل سکونت و کد مالیاتی به کد شخصی تغییر یافت.

بیشتر بخوانید:

کشاورز افزود: همچنین اعلام شد که همه استعلام‌ها در درگاه ملی ایجاد شده در حالی که متقاضی‌ها اعلام کردند اینطور نیست و این زیر ساخت برای استعلام برخط مهیا نشده بود؛ بنابراین در مرحله نخست مکاتبات را به صورت فیزیکی انجام دادیم که به مرور کد مالیات و کارت پایان خدمت و گواهی عدم سوء پیشینه به تدریج ایجاد شد.

سازمان ‌ثبت در قابل افرادی که مدارک خود را بارگذاری نکرده اند، تکلیفی ندارد

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از میان پذیرفته‌شدگان ۵۶۳۱ نفر مدارک خود را در درگاه ملی صدور مجوزها بارگذاری کرده‌اند، مدارک ۳۹۴۴ نفر تأیید شده و ۱۶۷۷ نفر هنوز نقص مدارک دارند.

وی ادامه داد: اسامی بیش از ۱۸۰۰ تایید شده‌ برای ادامه فرایند برای اختبار به ۳۱ استان ارسال شده است که در نهایت ۱۱۰ نفر بدون کارآموزی و بیش از ۱۳۷۰ نفر با کارآموزی قبول شدند همچنین تاکنون و پس از انجام فرایندها ۱۱۰ ابلاغ صادر و در درگاه ملی صدور مجوزها بارگذاری شده است.

بیشتر بخوانید:

کشاورز اظهار داشت: بیش از سه هزار نفر از پذیرفته‌شدگان هنوز اطلاعات خود را در درگاه ملی بارگذاری نکرده‌اند و سازمان ‌ثبت اسناد و املاک کشور در قبال آنها تکلیفی ندارد.

زمان برگزاری آزمون سردفتری ۱۴۰۲ توسط سازمان سنجش اعلام خواهد شد

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تأکید کرد: قانون بعد از تصویب لازم‌الاجراست و مقاومتی در این حوزه نداریم اما مد نظر داشته باشید که انتظار حاکمیت از سازمان ثبت اسناد مطابق موارد متعددی از قانون ثبت مانند، تنظیم سند رسمی به صورت صحیح و مطمئن است و ما متولی اشتغال و ایجاد شغل نیستیم.

کشاورز از برگزاری آزمون سردفتری در سال جاری نیز خبر داد و گفت: زمان برگزاری آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد.

منبع: وب سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا