اخبار کانون ها

بیانیه کمیسیون حقوق بشر و کمیسیون حمایت از وکلای کانون وکلای دادگستری اردبیل در باب خشونت و قتل های علیه وکلا

وکلاپرس-  کمیسیون حقوق بشر و کمیسیون حمایت از وکلای کانون وکلای دادگستری اردبیل در باب خشونت و قتل های علیه وکلا بیانیه ای منتشر کردند.

کمیسیون حقوق بشر و کمیسیون حمایت از وکلای کانون وکلای دادگستری اردبیل در این بیانیه قتل وکیل محمود رضا جعفر آقایی را محکوم نموده و خواستار تعقیب و مجازات عاملین این حادثه شدند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

از آغاز بشریت تا به امروز زندگی بشر پر از خشونت و درد و رنجی بوده که بر نوع بشر تحمیل شده است و برای رهایی از این درد مشترک جوامع تشکیل، دولتها ایجاد و نظم و قانون شکل گرفته تا انسان ها در صلح و امنیت در کنار هم زندگی کنند و «امنیت» و «احساس امنیت در میان شهروندان» پیش شرط رشد و شکوفایی و توسعه پایدار است و دوام مشروعیت و اعتبار اقدامات دولت مردان در رضایت شهروندان و ایفای حقوق آنان نهفته است.

هم در آموزه های اسلامی و هم در قوانین و مقررات مختلف «امنیت» یکی از نیازها و ضرورت های اساسی و حیاتی برای جامعه دانسته شده و در اصل ۲۱ قانون اساسی به صراحت آمده است: «حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است، مگر در مواردی که قانون تجویز می کند».

تضمین حقوق شهروندان و امنیت آنها تکلیف ذاتی و غیر قابل تخطی دولتها است. باید واقعیت را قبول کرد که آمار خشونت در جامعه ما آمار قابل قبول نبوده و به سمت افراط گری پیش می رود و احساس عدم امنیت اولین لطمه در روابط دولت و شهروندان است از جمله شهروندانی که هم در تامین امنیت و حاکمیت قانون و عدالت تاثیر گذار هستند و حسب حرفه خود امنیت شان مورد مخاطره قرار می گیرد وکلای دادگستری هستند و رسالت وکلا دفاع از حقوق متهم بوده و از بزه یا جرم دفاع نمیکند، بلکه او با توجه به حق دفاعی که متهمان به موجب اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه تصریح شده به وظیفه قانونی خود عمل می کند تکرار قتل وکلای دادگستری توسط موکل یا اصحاب دعوی زنگ خطری برای همه می باشد و همه «وکلای مدافع» صرفا بخاطر «حرفه وکالت در معرض تعرض و خشونت گفتاری و رفتاری اصحاب دعوی قرار دارند و متاسفانه در برخی موارد این خشونت منجر به قتل وکلا گردیده است که ضمن آسیب شناسی باید علل و ریشه خشونت به لحاظ اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و بررسی و از تکرار آن جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید:

اولین گام؛ اصلاح نظام آموزشی کشور است و باید آموزش و تربیت شهروند محور با فرهنگ قانون مداری در اولویت باشد متاسفانه فرهنگ قانون گریزی در جامعه ما به یک الگو تبدیل شده است.

دومین گام؛ تحول و اصلاح نظام آموزشی کانون های وکلای دادگستری در آموزش و تربیت وکلا و کارآموزان و نحوه انتخاب و گزینش موکل و دفاع و… است.

سومین گام؛ جلوگیری از تبلیغات منفی و هجمه های مغرضانه نسبت به نهاد وکالت است که متاسفانه با گسترش طرح ها و تبلیغات سوء علیه وکلا شاهد گسترش خشونت علیه وکلا هستیم.

گام چهارم؛ گسترش خشونت فی نفسه یک هشدار اجتماعی است و تبدیل خشونت به یک رویه را باید فاجعه دانست اتخاذ تدابیر جدید و لازم برای عدم تکرار جرم و وضع قوانین حمایتی در این برهه زمانی امری اجتناب ناپذیر جلوه مینماید و حمایت ها در کنار وضع قوانین باید شکل عملی به خود گیرد هر چند طبق نص صریح قانون وکیل در موضع دفاع از احترام و تأمینات شاغلین شغل قضا برخوردار می باشد و در کانون ها و اتحادیه می طلبد کمیسیون صیانت و حمایت از وکلا تشکیل گردد.

گام پنجم پاسخگویی نهادها و دستگاه های فرهنگی و متولی در امر پیشگیری از وقوع جرم در قبال حوادث اجتماعی و اینکه این نهاد ها تا چه حدی موفق بودند.

کمیسیون حقوق بشر و کمیسیون حمایت از وکلای کانون وکلای دادگستری اردبیل هر گونه خشونت و اقدام علیه وکلا و قتل محمود رضا جعفر آقایی در شاهرود را محکوم و خواستار تعقیب و مجازات عاملین این حادثه ناگوار است.

به امید صلح و امنیت و سعادت برای همه

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری اردبیـل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا