ویژهیادداشت

انتقال اعضای سابق هیات مدیره کانون های وکلای دادگستری به کانون وکلای دادگستری مرکز رایگان و خارج از نوبت انجام می شود

بر اساس مصوبات تبعیض آمیز هیات مدیره های سابق کانون وکلای دادگستری مرکز

وکلاپرس- در جریان یک بگو مگوی توییتری راجع به نحوه انتقال محل اشتغال نایب رییس اسکودا به شهر تهران، یک وکیل دادگستری تصویر مصوباتی از هیات مدیره های سابق کانون وکلای دادگستری مرکز که در حال حاضر اجرا می شوند را منتشر کرد که بر اساس آن ها انتقال اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره های کانون وکلای کشور به شهر تهران رایگان و خارج نوبت انجام می شود.

هزینه انتقال منبع درآمد کانون های وکلاست

این درحالی است که انتخاب محل اشتغال وکلای دادگستری یکی از چالش های جدی وکلا پس از ورود به حرفه وکالت است و معمولا هیات مدیره ها وکلای جوان را مجبور می کنند برای انتقال محل اشتغالشان هزینه های کلان بپردازند.

تبدیل هزینه دریافتی از وکلا بابت تغییر محل اشتغال به یکی از منابع اصلی کسب درآمد کانون های وکلا حتی باعث شده است هیات مدیره های بیشتر کانون های وکلای کشور، در ابتدا محل اشتغال وکلا را به نحوی نامتناسب و در نقاط دوردست که عملا انجام فعالیت وکالتی به سبب دورافتاده و کوچک بودن در آن محل ها غیرممکن است تعیین کنند تا آنها مجبور به درخواست انتقال و پذیرش پرداخت هزینه های کلان بشوند.

اختیار هیات مدیره کانون وکلا شامل وضع مقررات تبعیض آمیز نمی شود

هرچند به موجب قانون، هیات مدیره های کانون های وکلای دادگستری اختیار اداره کانون های وکلا را دارند با این حال بر اساس قانون اساسی و مسلمات و مبانی حقوقی، این اختیار شامل وضع مقررات تبعیض آمیز و یا ایجاد کننده امتیازات ناروا مخصوصا به نفع خود اعضای هیات مدیره ها نیست و قطعا چنین مصوباتی نامشروع و باطل هستند.

فقدان شفافیت در هیات مدیره های کانون وکلا

یکی از آسیب های جدی کانون های وکلای دادگستری، فقدان شفافیت در هیات مدیره کانون های وکلای دادگستری است و ضرورت تدوین و تنقیح و انتشار مصوبات هیات مدیره های دادگستری هم از جهت ایجاد حق دسترسی وکلا به این مصوبات و هم از جهت ایجاد امکان نظارت بر موارد ناصواب مشابه بسیار ضروری است و شایسته است در اصلاح مقررات وکالت به ضرورت انتشار مصوبات برای رسمیت یافتن و قابل اجرا شدن آن ها توجه شود.

سابقه مصوبات تبعیض آمیز کانون های وکلای دادگستری

پیش از این نیز برخی مصوبات تبعیض آمیز جهت ایجاد امتیازات ناورا از جمله در مورد انتقال رایگان و خارج از نوبت فرزندان وکلای دادگستری به محل اشتغال والدینشان در برخی کانون های وکلای دادگستری تصویب شده بود که هنوز هم در حال اجرا هستند.

توییت یک وکیل دادگستری درباره رویه تبعیض آمیز انتقال اعضای هیات مدیره
توییت یک وکیل دادگستری درباره رویه تبعیض آمیز انتقال اعضای هیات مدیره
مصوبه تبعیض آمیز انتقال اعضای هیات مدیره
تصویر مصوبه تبعیض آمیز انتقال اعضای هیات مدیره
تفسیر مصوبه تبعیض آمیز انتقال اعضای هیات مدیره
تصویر تفسیر مصوبه تبعیض آمیز انتقال اعضای هیات مدیره

‫۳ دیدگاه ها

  1. بله دیگه اینم از دیگر منافعی که هیات مدیره ها برا خودشون گذاشتن، کم میرن گردش اسکودایی و هتل و تفریح با خرج کانون ها، اینم روی آنها

    1. واقعآ معلوم نیست که اخذ چنین مبالغ هنگفتی برای نقل و انتقال وکلا به ویژه به تهران بر چه مبنا و اساسی صورت می گیرد؟

  2. دم زدن از استقلال برای این دوستان یعنی اینکه حیاط خلوتی داشته باشند برای منافع شخصی خودشون و بعدا هیچکس ایشان را در خصوص اقداماتشان مواخذه ننماید. کانونهای وکلا و اسکودا از صدر تا ذیلشون غرق در فساد و رانت و چپاولن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا