گفت و گو

گفت و گو با وکیل مدافع یکی از متهمان (داود میرزهی) قتل داریوش مهرجویی و همسرش

وکلاپرس- وکیل مدافع یکی از متهمان پرونده قتل مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش به تشریح آخرین وضعیت این پرونده پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، داریوش مهرجویی و همسرش (وحیده محمدی فر)، شنبه شب در ۲۲ مهر ماه بین ساعت ۹ الی ۱۰ توسط افرادی در ویلای شخصی‌شان با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیدند. پس از صدور کیفرخواست در دادسرای شهرستان فردیس (محل وقوع جرم) در تاریخ ۲۷ و ۲۸ دی ماه جلسات رسیدگی به اتهامات متهمین در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان البرز با حضور وکلای شاکی و بدون حضور اولیای دم مقتولان برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

وکیل مجتبی باری، وکیل مدافع یکی از متهمان این پرونده به نام داوود، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس به تشریح جزئیات این پرونده پرداخت.

شرح گفتگو در ادامه آمده است.

چگونه وکالت این پرونده را بر عهده گرفتید؟

بعد از وقوع این حادثه، مظنونین متعددی دستگیر شدند تا اینکه ۲۴ تا ۲۷ مهرماه متهمین اصلی دستگیر و بازداشت شدند و بعد از مدت کوتاهی به ارتکاب قتل اعتراف کردند.

بازپرس ویژه قتل در دادسرای فردیس در تاریخ ۲۹ مهرماه طی مکاتبه ای خطاب به کانون وکلای دادگستری البرز، درخواست معرفی وکیل تسخیری برای متهمان داشت. از آنجا که درخصوص پذیرش اتهام میان متهمین اختلاف نظر وجود داشت، در نهایت کانون وکلای دادگستری البرز چهار نفر از وکلای خود را برای دفاع از حقوق چهار متهم تعیین نمود.

بنده و آقایان وحید نصیری، جواد عروجی و امیر موسی‌خانی به ترتیب به عنوان وکلای تسخیری هر چهار متهم به نامهای داوود، ضمری (اسکندر)، میرویس و کریم همگی نورزهی، تعیین شدیم.

خوشبختانه بعد از معرفی وکلای تسخیری وکلا در جلسات تحقیقات مقدماتی شرکت و از حقوق موکلین دفاع کردند.

اتهامات هریک از متهمین چیست؟

متهم به نام کریم متهم به قتل مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش (خانم محمدی فر) بوده و میر ویس متهم به شروع به قتل با ورود ضربات با چوب به سر مرحوم مهرجویی و ضمری (اسکندر) متهم به شروع به قتل وحیده محمدی‌فر است چراکه اقدام به ورود ضربات آزمایشی (تردیدی) چاقو به گردن مرحوم کرده بود. داوود موکل بنده هم که به سن ۱۸ سال نرسیده است، به دلیل نگه داشتن سر مقتول در زمان ورود ضربات چاقو، متهم به معاونت در شروع به قتل شده است.

لازم به ذکر است چهار متهم در تاریخ ۱۶ مهرماه امسال نیز به منزل مقتولین رفته بودند و از این حیث، متهم به ورود به عنف نیز بودند. در مرحله دوم نیز هر چهار نفر متهم به انجام سرقت مشدد به صورت شبانه  و ورود غیرمحاز به کشور نیز هستند.

بیشتر بخوانید:

آیا انگیزه متهمین مشخص شده است؟

علی رغم تلاش های زیادی که از سوی دادسرای محترم فردیس و بازپرس ویژه قتل صورت گرفت، چیزی در این خصوص اثبات نشده است.

آنها اعلام کردند به قصد سرقت رفته بودند و سپس از ترس اینکه مقتولین، آنها را شناسایی کنند و لو بدهند، آنها را کشتند.

باید در نظر داشته باشیم که متهمین هر انگیزه که داشته‌اند، تاثیری در اصل وقوع جرم ندارد؛ زیرا انگیزه در اتهام قتل موثر در مقام نیست.

 چه اقداماتی برای داوود -که به سن ۱۸ سال نرسیده است- انجام شد؟

از ششم آذرماه که نتایج کارشناسی پزشکی قانونی درخصوص سن داوود مشخص شد، پرونده ایشان با مراعات تمامی امتیازات مخصوص اطفال و نوجوانان از سوی بازپرس محترم که ابلاغ ویژه نیز داشته است، مورد رسیدگی قرار گرفت.

البته باتوحه به اینکه دادگستری فردیس، دادسرای مستقلی برای رسیدگی به جرایم اطفال نداشت و بازپرس رسیدگی‌کننده، به جرایم ویژه اطفال نیز رسیدگی میکرد، مشکلی از این حیث نبود.

جلسات دادگاه چگونه برگزار شد؟

۲۷ دی ماه جلسه رسیدگی از ساعت ۹ صبح آغاز شد و تا ۱۳:۱۵ ادامه داشت و مجددا پس از تنفس یک ساعته مجددا محاکه شروع و تا ساعت ۱۷ به طول انجامید.

جلسه رسیدگی ۲۸ دی ماه نیز از ۹ صبح تا ۱۲ طول کشید و درنهایت ختم رسیدگی اعلام شد.

خبرنگاران در جلسه رسیدگی حضور داشتند. فیلمبرداری با مرکز رسانه قوه قضاییه انجام می شد. ظرفیت سالن ۱۰۰ نفره تقریبا تکمیل بود.

بیشتر بخوانید:

چه ایراداتی بر روند رسیدگی وارد می‌دانید؟

خوشبختانه ایراداتی که در روند رسیدگی وارد کرده بودیم، یا پذیرفته و یا با ذکر دلیل رد شد؛ برای مثال در مورد ضرورت رسیدگی جداگانه برای متهمین به لحاظ سن آنها، دادگستری با اعلام اینکه دادسرای ویژ اطفال در شهرستان فردیس تشکیل نشده است ندارد، موضوع قابل پذیرش بود.

تنها ایراد موثر در این پرونده، مربوط به ماده ۲۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری بود؛ از آنجا که داوود زیر سن قانونی است و ۱۷سال دارد، بایستی به جای قرار بازداشت در بازداشتگاه، قرار نگهداری در کانون اصلاح و تربیت صادر می شد. این ایراد به فوریت بر طرف گردید و بلافاصله در تاریخ ۳۰ دی ماه قرار نگهداری موکل در کانون اصلاح و تربیت صادر و برابر قانون به بنده بعنوان وکیل متهم ابلاغ و این جانب نیز به آن قرار اعتراض نمودم؛ زیرا موجبات ماده ۲۳۷ قانون آیین دادرسی کیفری برای صدور قرار مذکور در این مرحله از رسیدگی از دست رفته است البته که این اقدامات را صرفا به دلیل تکلیف قانونی انجام دادم وگرنه متهم امکان سپردن قرار وثیقه را ندارد و شاید ماندن در کانون اصلاح و تربیت برایش بهتر و امنیت وی بیشتر تضمین می شود.

یکی از ایرداتی که از سوی وکلای تسخیری وارد آمد این بود که در جلسه مربوط به اخذ آخرین دفاع دعوت نشدیم. نظر دادگاه این بود که براساس ماده ۲۶۲ قانون آیین دادرسی کیفری، بازپرس پس از پایان تحقیقات و در صورت وجود دلایل کافی بر وقوع جرم، به متهم یا وکیل وی اعلام می‌کند که برای برائت یا کشف حقیقت هر اظهاری دارد به عنوان آخرین دفاع بیان کند و با حضور متهمان نیازی به حضور وکیل نیست؛ حال آن که ما معتقدیم در پرونده های قتل که موضوع ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری است، هیچ جلسه ای و محاکمه و تحقیقی نباید بدون حضور وکیل انجام شود چه وکیل تسخیری باشد چه تعیینی و اثبات این ادعا نیز این جاست که در مراحل رسیدگی در دادگاه کیفری یک، عدم حضور وکیل تسخیری موجب تجدید جلسه خواهد بود.

به نظر شما شخصیت مقتولین چه تاثیری بر روند رسیدگی داشت؟

از زمان وقوع حادثه دادستان محترم و معاون ایشان و بازپرس ویژه قتل در دادسرای فردیس کار خود را به جدیت شروع کردند و بنا به اظهار آن مقامات محترم قضایی و همچنین رییس محترم شعبه اول دادگاه کیفری یک، دستور تسریع در رسیدگی به این پرونده در اولین جلسه شورای عالی قضایی توسط رییس محترم قوه قضائیه صادر و ابلاغ شده است.

اما این که آیا شخصیت مقتولین در روند رسیدگی عادلانه ایجاد مشکل نموده باشد و یا به جهت سرعت، دقت و کیفیت تحقیقات مورد خدشه باشد، هرگز چنین ادعایی صحت ندارد خوشبختانه دادرسی به درستی انجام شده و ایرادات وارده از سوی وکلای محترم تسخیری و حتی وکلای محترم شاکی در مقام دفاع امری کاملا طبیعی است.

بیشتر بخوانید:

باتوجه به کیفرخواست صادرشده، پیش بینی شما از صدور رأی چیست؟

در صورت پذیرش کیفرخواست، کریم به ۲ بار قصاص بابت قتل دو مقتول، میرویس و ضمری (اسکندر) هر کدام به مجازات قانونی شروع به قتل عمدی مرد و زن مسلمان و بالاخره موکل داوود نورزهی به تحمل حبس بابت معاونت در شروع به قتل انجام شده از سوی ضمری (اسکندر) محکوم می گردد.

هر کدام از متهمین بابت انجام سرقت مشدد به موجب مقررات ماده ۶۵۱ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) از پنج تا بیست سال حبس و تا (۷۴) ضربه شلاق‌ محکوم خواهند شد.

در خصوص ورود به عنف نیز به موجب مقررات ماده ۶۹۲ همان قانون به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم می گردند اما درخصوص ورود غیرمجاز به کشور علاوه بر مجازات قانونی، به مجارات رد مرز نیز محکوم خواهند شد. لذا پس از تحمل مجازات قانونی از کشور اخراج می شوند.

البته با مراعات مقررات ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی (مصوب ۱۳۹۲) مجازات اشد در بین مجازاتهای تعزیری قابل اجرا است.

در حال حاضر منتظر صدور رأی غیرقطعی دادگاه کیفری یک هستیم که این رأی بیست روز پس از ابلاغ قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.

سخن آخر؟

در پایان از زحمات تمامی ارکان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان فردیس به ویژه دادستان محترم، معاون محترم دادستان و بازپرس محترم ویژه قتل قدردانی میکنم.

همچنین از دقت نظر و توجه قضات شریف شعبه اول دادگاه کیفری یک استان البرز در برطرف نمودن ایردات منعکس شده علی الخصوص صدور قرار نگهداری موکل در کانون اصلاح و تربیت سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا