ویژهیادداشت

ادعای برخی نمایندگان مبنی بر تلاش برای برگزاری ۲ بار آزمون در هر سال به استناد قانون تسهیل!

خبرگزاری برنا متعلق به وزارت ورزش و جوانان در گزارشی به نقل از هاجر چنارانی نوشته است که مجلس تصمیم دارد که برگزاری ۲ بار در سال آزمون وکلا اتفاق بیفتد

وکلاپرس- خبرگزاری برنا متعلق به وزارت ورزش و جوانان در گزارشی با مطرح کردن فرضیه وجود “فشارهایی از بیرون کانون وکلا برای تاخیر در اعلام نتایج آزمون جذب وکیل” به نقل از هاجر چنارانی نوشته است که مجلس تصمیم دارد که برگزاری ۲ بار در سال آزمون وکلا اتفاق بیفتد.

فشار کانون وکلا برای تاخیر در اعلام نتایج آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه !

این ادعا در حالی مطرح می شود که اساسا آزمونی که در اعلام نتایجش تاخیر پیش آمده را مرکز وکلای قوه قضائیه برگزار کرده است و اصلا ارتباطی به کانون وکلا ندارد!

ادعای برخی نمایندگان مبنی بر تلاش برای برگزاری ۲ آزمون وکالت در هر سال به استناد قانون تسهیل!

این خبرگزاری به نقل از هاجر چنارانی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در واکنش به آنچه «مقاومت کانون وکلا برای جلوگیری از برگزار شدن دو بار در سال آزمون وکلا» نوشته است که: “مجلس تصمیم دارد که این اتفاق یعنی برگزاری ۲ بار در سال آزمون وکلا بیفتد و قطعا این موضوع پیگیری و محقق خواهد شد. فارغ التحصیلان رشته حقوق نگران نباشند؛ لابی ها برای جلوگیری از رفع انحصار در برگزاری آزمون وکالت هیچ کاری نمی تواند بکند.”

برنا در همین گزارش به نقل از سید کاظم دلخوش اباتری یک عضو دیگر کمیسیون قضائی و حقوقی در این رابطه نوشته است: “به کانون وکلا اجازه نمی دهیم قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار را زیر پا بگذارند. “

برنا به نقل از علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود در واکنش به «این موضوع» آورده است: “اگر این شنیده‌ها واقعیت داشته باشد، کمیسیون اصل نود، از تمام ابزارهای قانونی خود برای احقاق حقوق قانونی داوطلبان استفاده خواهد کرد.”

قانون تسهیل چه می گوید ؟

ماده ۵ «قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» که در مقام اصلاح تبصره ذیل ماده یک و الحاق یک تبصره دیگر با عنوان تبصره (۲) به «قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری» است، اساسا راجع به برگزاری بیش از یک نوبت آزمون وکالت در هر سال حکمی ندارد.

صدر تبصره (۱) اصلاحی به موجب ماده (۵) قانون تسهیل آمده است که: «کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند. …»

این عبارت دلالت بر هیچ مفهومی مبنی بر الزام کانون وکلا یا مرکز وکلای قوه قضائیه به برگزاری ۲ یا چند آزمون در هر سال نمی کند و قسمت مهم و موثر این تبصره، در ادامه آن و مربوط به حذف معیار تعیین ظرفیت و پذیرش بر اساس نصاب نمره داوطلبان است.

چرا در سال ۱۴۰۱ دو آزمون برگزار می شود ؟

با وجود تکلیف صریح قانون از گذشته تا کنون برای برگزاری یک نوبت آزمون وکالت در سال، در سال ۱۴۰۱ هم کانون وکلای دادگستری و هم مرکز وکلای قوه قضائیه قصد دارند که دو آزمون برگزار کنند.

برگزاری بیش از یک آزمون در سال ۱۴۰۱ توسط هر یک از این دو نهاد، جنبه استثنائی و به نوعی داوطلبانه دارد.

مرکز وکلای قوه قضائیه، اواخر سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد در سال ۱۴۰۱ یک آزمون «فوق العاده» علاوه بر آزمون معمول برگزار کند، که این آزمون اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برگزار شد و اعلام نتایج همین آزمون است که با تاخیر مواجه شده است.

از سوی دیگر به سبب موانعی که در سال ۱۴۰۰ برای برگزاری آزمون وکالت ایجاد شد، برگزاری این آزمون به سال ۱۴۰۱ کشیده شد، و کانون های وکلا هم اعلام کردند علاوه بر برگزاری با تاخیر آزمون وکالت ۱۴۰۰ در تیر ماه ۱۴۰۱، آزمون وکالت ۱۴۰۱ را نیز در نیمه دوم همین سال برگزار خواهند کرد.

بر این اساس، هیچ یک از این آزمون های دوم که کانون وکلا و یا مرکز وکلای قوه قضائیه در سال ۱۴۰۱ برگزار می کنند ارتباطی به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ندارند.

متاسفانه گاهی به نظر می رسد برخی نمایندگان محترم، چنان غرق در رقابت برای اظهارنظرهای عامه پسند می شوند که حتی به مفهوم و جزئیات قانونی که خودشان تصویب کرده اند هم توجه ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا