اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

جعفر قادری: طرح تحقیق و تفحص از کانون وکلا به کمیسیون قضایی رفته تا برای آن ساختار تعیین شود

وکلاپرس- جعفر قادری نماینده مجلس در بیان آخرین وضعیت از طرح تحقیق و تفحص از کانون‌های وکلا و اسکودا از ارجاع این طرح به کمیسیون حقوقی و قضایی جهت تعیین ساختار و تعیین اعضای هیأت تحقیق و تفحص خبر داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از تسنیم، قادری با بیان اینکه «بررسی طرح تحقیق و تفحص از کانون وکلا با توجه به تعطیلات دو هفته‌ای مجلس مقداری با تأخیر انجام شد» گفت: این طرح به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شده تا برای آن ساختار تعیین شود و اعضای هیئت تحقیق و تفحص مشخص شود.

تحقیق و تفحص جلوی قصورها و تخلفات را می‌گیرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا طرح تحقیق و تفحص از کانون وکلا می‌تواند منجر به مهار سرپیچی نهاد وکلا از اجرای قانون تسهیل شود، بیان کرد: گزارش کمیسیون تحقیق و تفحص از کانون وکلا پس از تصویب در صحن علنی مجلس برای دستگاه‌های نظارتی ارسال می‌شود؛ قطعاً این موضوع جلوی قصورها و تخلفات را می‌گیرد و دستگاه قضایی و نظارتی با این موضوع برخورد خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

قادری در ادامه گفت: البته استنادی که هم‌اکنون کانون‌ وکلا برای برگزاری آزمون و دوره‌های کارآموزی دارد، آیین‌نامه رئیس قوه قضاییه سابق است. این آیین‌نامه قبل از تصویب قانون تسهیل تصویب شده است. از قوه قضاییه خواسته شده متناسب با قانون تسهیل، آیین‌‌نامه را اصلاح کنند تا کانون وکلا دستاویزی برای تخلف از اجرای قانون نداشته باشد.

این گزارش‌ها برای بررسی و برخورد با تخلفات به قوه قضاییه ارسال خواهد شد

این نماینده مجلس ادامه داد: قطعاً در گزارش‌های نظارتی کمیسیون جهش تولید، کمیسیون متولی قانون نیز ورود پیدا می‌کند و گزارش عملکرد کانون وکلا را به صحن ارائه خواهد کرد. این گزارش‌ها برای بررسی و برخورد لازم با تخلفات صورت گرفته به قوه قضاییه ارسال خواهد شد.

برخورد مجلس با عدم انجام وظایف قانونی از سوی مرکز وکلا قوه قضاییه

قادری در پاسخ به این سؤال که با توجه به عدم انجام وظایف قانونی از سوی مرکز وکلا قوه قضاییه، برخورد مجلس با این نهاد چه خواهد بود، خاطرنشان کرد: اگرچه برای مجلس تخلف از انجام وظایف قانونی تفاوتی ندارد و مجلس با متخلفین از قانون برخورد خواهد کرد، اما انتظار ما از قوه قضاییه برای اجرای قانون بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

عملکرد مرکز وکلای قوه قضاییه را هماهنگ با قوه قضاییه نمی‌دانیم

وی افزود: قوه قضاییه خودش باید ناظر بر اجرای قانون باشد نه اینکه این نهاد در برابر اجرای قانون بایستد و بخشی از مجوزها را به بهانه‌ها و عناوین مختلف بارگذاری نکند. اگرچه کلیت عملکرد قوه قضاییه، عملکرد مناسبی است، اما نسبت به برخی از عملکردهای قوه قضاییه گله‌مند و شاکی هستیم و این عملکرد مرکز وکلای قوه قضاییه را همراه و هماهنگ با قوه قضاییه نمی‌دانیم.

استنکاف مجموعه‌ای از قوه قضاییه از اجرای قانون

قادری ادامه داد: اینکه مجموعه‌ای از قوه قضاییه که خودش باید ناظر بر عملکرد دستگاه‌ها برای اجرای قانون باشد و جلوی تخلفات را بگیرند، از اجرای قانون استنکاف می‌کند موضوع مناسبی برای وجهه قوه قضاییه نیست. به عنوان مثال ما نمی‌توانیم بپذیریم که سازمان برنامه و بودجه، قوه قضاییه و … عملکردی ضعیف‌تر و عقب‌تر از سایر ارکان‌ها داشته باشند و به این عملکرد انتقاد و ایراد وارد باشد.

بیشتر بخوانید:

وی اضافه کرد: از رئیس قوه قضاییه درخواست داریم به این موضوع ورود کند و اجازه ندهد که این اقدامات ناهماهنگ با منش و وظیفه ذاتی قوه، رخ دهد.

منبع: تسنیم

یک دیدگاه

  1. عرض سلام وتحیت ودعای خیر
    متاسفانه عملکرد کانون وکلای دادگستری ومرکز وکلا اززمان تصویب قانون تسهیل حالت تهاجمی ومقابله باقانون مارالبیان میباشد وتعدد کلاسها وآزمونهای پیچیده کارآموزی فقط سنگ اندازی جلوی پای داوطلب آزمون وکالت میباشدویاس وناامیدی را به دنبال داردامید است نمایندگان مجلس شورای اسلامی درجهت احقاق حق داوطلبین هرچه سریعتر عمل نموده ومتولی برگزاری آزمون را نهادی دیگری معرفی نمایند صدای ۱۱۰هزارداوطلب درآزمون ۱۴۰۲نسبت به طرح سوالات پیچیده وغیراستاندارد دربدترین شرایط آب وهوایی کشور درآمده قاطبه اساتید مطرح کشوری اذعان دارند که این سوالات درحدکارشناسی نبوده ونیست ودرحد ارشد ودکتری بوده چگونه میتوان سوالات سنگین را درمدت زمان یک دقیقه وبیست ثانیه خواند وپاسخ داد ۱۷۰دقیقه زمان با ۱۴۰سوال واین که سه درس اول روسنگین بزارن که داوطلب فقط سرگرم همین سه درس شود و به بقیه دروس نتواند پاسخگو باشد ودرنتیجه مردود شود واین امر دور ازحق وعدالت است ونتیجه ای جز یاس وناامیدی داوطلب رانخواهد داشت خداروشاهد میگیرم دادطلب بعدازآزمون گریه میکرد ازسختی سوالات امیداست باتدابیرصحیح وهرچه سریعتراین موضوع مرتفع شود بعدازچندین سال درس خوندن بریم اسنپ کارکنیم خداروخوش میاد پس چه درس خوندنی بود خود همین آقایان روبزارین سرهمین آزمون امتحان بدن باهمین تایم ببینیم چه ترازی می آورند به شرط این که دسترسی به پاسخ سوالات نداشته باشن دکتر عبدغیور سوال یک مدنی رو بامدرک دکترای حقوق خصوصی باچندین سال سابقه وکالت توزمان ۸دقیقه خواندن وپاسخ دادن بعدشما از داوطلب کارشناسی توقع دارین تویک دقیقه وبیست ثانیه پاسخگو باشد عنایت بفرمایید اینقدر جوانان این مملکت را اذیت وآزار نکنین
    باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا