اخبار بین المللی

دولت آمریکا به تحریم مقامات دیوان بین‌المللی کیفری(ICC) پایان داد

وکلاپرس- جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دستورالعمل ۱۳۹۲۸ “مسدود کردن اموال برخی از افراد مرتبط با دیوان بین‌المللی کیفری” را لغو کرد.

به گزارش وکلاپرس آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته با صدور بیانیه ای از لغو یک فرمان اجرایی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در خصوص پایان دادن به تحریم دادستان ارشد و سایر مقامات دیوان بین‌المللی کیفری و اعمال تحریم های اقتصادی و محدودیت های ویزا خبر داد.

تحریم دیوان بین‌المللی کیفری در دولت ترامپ

تنش میان آمریکا و دیوان بین‌المللی کیفری از ماه مارس سال گذشته میلادی و پس از تصمیم ICC برای آغاز تحقیقات علیه سربازان آمریکایی در افغانستان به اتهام ارتکاب جنایات جنگی، آغاز شد.

پس از آن دونالد ترامپ(رییس جمهور پیشین آمریکا) در ژوئن همان سال طی حکمی تحریم‌هایی را علیه مقامات دیوان بین‌المللی کیفری(ICC) اعمال و تهدید کرد که اگر این دیوان بین المللی کیفری بدون رضایت واشنگتن درباره عملکرد سربازان آمریکایی در طی ماموریتشان در افغانستان تحقیق کند، آمریکا علیه آنها مجازات‌های اقتصادی وضع خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: تحریم دیوان بین‌المللی کیفری ؛ تازه ترین شاهکار ترامپ

بر اساس این فرمان ترامپ، دارایی های مقامات دیوان بین‌المللی کیفری در آمریکا مسدود و محدودیت صدور ویزا برای قضاوت و خانواده آنها اعمال شده بود.

واکنش ها بین المللی به تحریم دیوان بین المللی کیفری

این اقدام رییس جمهور آمریکا در خصوص تحریم دیوان بین المللی کیفری و تهدید قضات واکنش های زیادی را برانگیخت.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در این خصوص نوشت: دیوان بین المللی کیفری «هدف باج‌گیری دار و دسته قانونی شکنی قرار گرفته است که قیافه دیپلمات به خودشان گرفته‌اند.»

بیشتر بخوانید:

«هوراسیو برناندز»، رییس سابق اتحادیه بین المللی وکلا(IBA)، نیز در واکنش به اقدام رییس جمهور آمریکا در صدور فرمان اجرایی جهت تحریم کارمندان و قضات دیوان بین المللی کیفری(ICC)، این اقدام را وحشت آفرین توصیف کرد و گفته بود:«اعمال تحریم بی سابقه علیه یک نهاد قضایی قانونی، حرکتی شرم آور برای تضعیف اختیارات دادگاه و جلوگیری از تحقیقات آن است.ایالات متحده به جای آزار کارکنان ICC، باید ارائه دهنده و همچنین خواستار پاسخگویی حقیقی باشد.»

نگاهی به بیانیه جدید وزارت خارجه آمریکا؛ مذاکره و تعامل در مقابل اعمال تحریم ها

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای از پایان سیاست جداگانه سال ۲۰۱۹ در مورد محدودیت ویزا برای برخی از پرسنل ICC خبر داد و گفت: این تصمیمات بیانگر ارزیابی ما از نامناسب بودن و بی اثر بودن اقدامات اتخاذ شده است.

آنتونی بلینکن با تاکید بر اینکه دولت آمریکا مخالف با تصمیمات دیوان بین المللی کیفری درمورد اوضاع افغانستان و فلسطین است، اعلام کرده است: با این حال، ما باور داریم با توجه به نگرانی‌ها پیرامون این پرونده‌ها بهتر است از طریق مذاکره با تمامی طرفین درگیر در روند دیوان بین‌المللی کیفری و نه با اعمال تحریم مورد رسیدگی قرار بگیرند.

وزیر امور خارجه دولت بایدن در ادامه افزوده است: حمایت ما از حاکمیت قانون، دسترسی به عدالت و پاسخگویی در برابر جنایات دسته جمعی از منافع مهم امنیت ملی ایالات متحده است که با تعامل با بقیه جهان برای پاسخگویی به چالش های امروز و فردا  پیشرفت خواهد کرد.

وزیر خارجه در این بیانیه به دادگاه‌های نورنبرگ و توکیو که برای مجازات عادلانه مرتکبین جنایات در جنگ جهانی دوم برگزار شدند اشاره کرده و آورده است: از آن زمان «رهبری آمریکا» نقش مهمی در دادگاهی کردن مجرمین در کشورهای منطقه بالکان، کامبوج، روآندا و «سایر نقاط» داشته است. او گفت واشنگتن به «این میراث» ادامه می‌دهد و از ساز و کارهای قضایی و تحقیقی «بین‌المللی،‌ منطقه‌ای و داخلی» برای عراق، سوریه و برمه (میانمار) دفاع می‌کند و از طریق روابط همکاری این هدف را دنبال خواهند کرد.

 اصلاح دیوان بین‌المللی کیفری

وزیر امور خارجه با اشاره به عضویت ۱۲۰ کشور جهان به معاهده ۱۹۹۸ رم که «دیوان» را تاسیس کرد از دولت‌های عضو این معاهده خواست دست به اصلاح این دیوان بزنند و آن‌ را به سوی «اولویت‌بخشی در تخصیص منابع» سوق دهند.

وی افزود: ما تشویق می شویم که کشورهای عضو اساسنامه رم در حال بررسی طیف وسیعی از اصلاحات برای کمک به دیوان در اولویت بندی منابع خود و دستیابی به ماموریت اصلی خود یعنی خدمت به عنوان آخرین دادگاه در مجازات و جلوگیری از جرایم قساوت هستند. ما فکر می کنیم این اصلاح یک تلاش ارزشمند است.

آقای بلینکن در پایان بیانیه خود تاکید کرد که موضع آمریکا همچنان این است که حیطه قضایی دیوان بین‌المللی کیفری شامل بررسی اعمال دولت‌هایی که عضو این دیوان نیستند، از جمله آمریکا و اسرائیل، نمی‌شود.

واکنش توییتری دیوان بین المللی کیفری به موضع جدید ایالات متحده

دیوان بین المللی کیفری در حساب رسمی توییتر رضایت خود را از این اقدام دولت بایدن اعلام کرد و نوشت: دادگاه کیفری بین المللی از تصمیم دولت ایالات متحده برای لغو دستورالعمل ۱۳۹۲۸ “پایان دادن به تحریم ها و محدودیت های ویزا علیه پرسنل ICC” استقبال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا