ویژهیادنامه

۳۱ خرداد؛ سالگرد درگذشت سید هاشم وکیل

وکلاپرس ـ ۳۱ خرداد مصادف است با سالروز درگذشت یکی از خوشنام ترین وکلای دادگستری ایران به نام سید هاشم وکیل؛ وکیلی که در تشکیل و استقلال نهاد وکالت تأثیر به سزایی داشت.

به گزارش وکلاپرس، سید هاشم وکیل یکی از مفاخر نهاد وکالت در عرصه مدیریت و استقلال کانون وکلای دادگستری در دهه های ابتدایی قرن ۱۴ هجری شمسی بود.

به نقل از کانال تاریخ کانون وکلا، سید هاشم وکیل در سال ۱۲۶۵هجری شمسی در شهر سامرای عراق به دنیا آمد. از کودکی به فراگیری علوم دینی، منطق، ادبیات  فارسی و عرب پرداخت.

وی در سن ۲۴ سالگی شروع به وکالت در دعاوی کرد و این امر تا سال ۱۲۹۴ (ش.) ادامه داشت. در زمان وزارت نصرت الدوله فیروز در عدلیه، یک سال و اندی به ریاست دادگاه بدایت و ریاست محاکم ابتدایی در شهرهای رشت و تهران مشغول بود ولی در سال ۶-۱۲۹۵(ش.) مجدداً به وکالت روی آورد.

اکبرخان داور(وزیر عدلیه وقت) در مراسم افتتاح کانون وکلای دادگستری در سال ۱۳۰۹ درباره وی چنین گفته بود:

 من اسم یک نفر از آقایان را به شرط اینکه سایر آقایان اوقاتشان تلخ نشود، برای ابراز قدردانی و حق‌شناسی خود ذکر میکنم و آن آقای آقاسید هاشم وکیل است که ایشان در چند مورد در قوانینی که تهیه و به مجلس داده می‌شد و در قسمت‌های دیگر نظریات صحیح خود را نوشته و ارسال داشتند که غالباً خیلی خوب بوده و به موقع می‌رسید و ما هم نظریات ایشان را می‌پذیریم و اگر ایشان تذکر نمی‌دادند، چیزهایی بود که ما شاید خیلی دیر متوجه آن می‌شدیم.

من از ایشان قدرشناسی و تشکر میکنم زیرا در این مورد وظیفه و تکلیفی نداشتند و فقط این احساس که کاری که ایشان در آن وارد هستند، بی نقص باشد، ایشان را وادار به این اقدام می‌نمود.

سیدهاشم نه تنها در تأسیس کانون وکلای دادگستری ایران نقش مؤثری داشت که در استقلال این نهاد دیرپای مدنی نیز اثرگذاری عمده ای داشت.

به گفته وکیل نعمت احمدی، سید هاشم وکیل یکی از اعضای هیأت پنج نفره ای بود که فارغ از تصویب  لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، در تنظیم آیین نامه این قانون نیز نقش به سزایی داشته است:

با تصویب لایحه استقلال کانون وکلا با استناد به لایحه قانونی حدود اختیارات، به موجب ماده بیستم لایحه قانونی استقلال کانون وکلا در جلسه هجدهم اسفندماه ۱۳۳۱هیاتی ۵ نفره مرکب از آقایان سید هاشم وکیل، دکتر محمد شاهکار، محمود سرشار، مجیدی و سرمد انتخاب شدند تا طرح آیین نامه لایحه استقلال را با رعایت مقررات آن لایحه قانونی در مدت دو ماه از تاریخ تصویب آن تنظیم کرده و پس از تصویب وزارت دادگستری به موقع اجرا گذارد و چنانچه کانون در مدت مزبور آیین نامه ها را تهیه و پیشنهاد کرد وزارت دادگستری آیین نامه های لازم را تصویب و برای اجرا ابلاغ کند.

سرانجام هیئت ۵ نفره بالا آیین نامه ای تهیه کردند.

مرحوم وکیل اولین رییس کانون وکلا بعد از تصویب لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری بود و این سمت را در چند دوره بعد نیز حفظ کرد. در آن زمان کانون وکلا در کاخ دادگستری استقرار داشت. به گفته بهمن کشاورز «اتاق سیدهاشم همواره محل مراجعه وزیر دادگستری و گاه سایر وزرا بود.»

 آقا سید هاشم وکیل، پس از ۸۴ سال، در روز جمعه ۳۱ خردادماه ۱۳۴۸ به علت سکته قلبی در تهران بدرود حیات گفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا