تاریخچهویژه
موضوعات داغ

۱۴ اسفند؛ سالروز درگذشت دکتر محمد مصدق

وکلاپرس ـ دکتر محمد مصدق که اولین تصویب کننده لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری در ۷ اسفند سال ۱۳۳۱ بود، در ۱۴ اسفند سال ۱۳۴۵ در محل تبعید خود درگذشت.

دکتر محمد مصدق در ۲۹ اردیبهشت سال ۱۲۶۱ در تهران به دنیا آمد. وی در سال ۱۲۸۷ خورشیدی برای ادامه تحصیلات خود به فرانسه رفت و پس از پایان تحصیل در مدرسه علوم سیاسی پاریس به سویس رفت و به دریافت درجه دکتری در رشته حقوق در دانشگاه نوشاتل نائل آمد. موضوع پایان نامه دکترای وی ارث در احکام اسلامی بود.

بیشتر بخوانید:

از قانون ملی شدن صنعت نفت و لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری می‌توان به عنوان دو خدمت مهم این شخصیت تأثیرگذار تاریخی نام برد.

دکتر محمد مصدق در دوران نخست وزیری خویش با اختیارات حاصل از لایحه قانونی مربوط به اعطای اختیار برای تصویب لوایح قانونی(که در سی‌ام دی ماه سال ۱۳۳۱ برای مدت یک سال دیگر تمدید شد) لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری را به تصویب رساند.

گفتنی است مفاد این لایحه قانونی علی رغم تصویب قانون الغای کلیه لوایح مصوب دکتر مصدق، عیناً در پنجم اسفندماه سال ۱۳۳۳ به تصویب مجلس شورای ملی نیز رسید.

بیشتر بخوانید:

مصدق پس از کودتای ۲۸ مرداد در دادگاه نظامی محاکمه و با توجه به تبرئه از اتهامات اصلی چون ”تلاش برای بر هم زدن اساس سلطنت” و ”کودتا علیه قانون اساسی” به سه سال حبس مجرد (انفرادی) محکوم شد. وی پس از گذراندن سه سال زندان، به ملک خود در احمد آباد رفت و تا پایان زندگی زیر نظارت شدید دولت بود.

در ۱۴ اسفند سال ۱۳۴۵ دکتر محمد مصدق به دلیل بیماری سرطان، در سن ۸۴ سالگی درگذشت. مصدق وصیت کرده بود او را کنار شهدای ۳۰ تیر در ابن بابویه دفن کنند، ولی با مخالفت شاه وی را در یکی از اتاق‌های خانه‌ تبعیدی‌اش در احمدآباد به خاک سپردند.

بیشتر بخوانید:

عکس موجود در این مطلب از عکاس دیمتری کِسل( عکاس خبری اوکراینی‌تبار آمریکایی) است که برای مجله لایف گرفته شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا