ویژهیادداشت

نتیجه رایزنی رئیس کانون وکلای مرکز با رئیس سازمان امور مالیاتی در هاله‌ای از ابهام!

وکلاپرس– مشخص نیست دیدار رییس کانون وکلای مرکز با رییس سازمان امور مالیاتی درباره بهره مندی وکلا از مفاد تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم نتیجه‌ای داشته است یا خیر.
به گزارش وکلاپرس، وکیل حسن صفادوست، رییس کانون وکلای دادگستری مرکز، هفته گدشته با رییس سازمان امور مالیاتی دیدار کرد تا درخصوص مشکلات وکلای دادگستری برای استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم رایزنی کند.

اگرچه این دیدار چندمرتبه تغییر تاریخ داد و به روز دیگری موکول شد اما براساس شنیده ها اواخر هفته گذشته، این جلسه ای برگزار شده است.

سکوت مدیران نهاد وکالت و بلاتکلیفی وضعیت مالیاتی وکلا

علی رغم برگزاری این جلسه و بلاتکلیفی وضعیت مالیاتی وکلایی که به تازگی اقدام به تهیه و ثبت پایانه فروشگاهی در سامانه امور مالیاتی کرده اند، مدیران کانون وکلای دادگستری مرکز هنوز اطلاعاتی از جزئیات و نتیجه این دیدار منتشر نکرده اند.

در حال حاضر وضعیت مالیاتی وکلایی که به خاطر گفته مدیران صندوق حمایت وکلا، صرفا در سامانه مالیاتی وکلا ثبت نام کرده بودند در هاله ای از ابهام قرار گرفته است؛ چرا که مشخص نیست این گروه از وکلا امکان بهره مندی از تبصره ماده صد قانون مالیات های مستقیم را دارند یا خیر.

سکوت مدیران نهاد وکالت و عدم اطلاع رسانی نتیجه این دیدار، سبب بلاتکلیفی وکلا شده است؛ چرا که اخیرا سخنگوی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد وکلای دادگستری که در سال ۱۴۰۱ از کارتخوان استفاده نکرده اند، امکان استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰ را ندارند.

وعده مدیران صندوق حمایت باعث تصور نادرست برای برخی وکلا شد

بر اساس دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم برای مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۴۰۱ مصوب اردیبهشت ۱۴۰۲ صاحبان مشاغلی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶۷.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بوده است، از ارائه اظهارنامه مالیاتی معافند و تنها موظف هستند فرم درخواست تبصره ماده ۱۰۰ را در سامانه مالیاتی تأیید و تکمیل کنند.

از سوی دیگر، براساس قانون پایانه فروشگاهی وکلا و پزشکان تنها در صورت استفاده از دستگاه کارتخوان امکان بهره مندی از مزایای تبصره ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم را دارند.

علی رغم تمدید مهلت نصب پایانه فروشگاهی یا کارتخوان در چند مرحله برای وکلا و سایر مشاغل تمدید شد، برخی از وکلا اقدام به نصب کارتخوان نکردند و تصور بر این بود که بر اساس وعده صندوق حمایت وکلا و کارکشایان دادگستری، با ثبت نام در سامانه معرفی شده از سوی صندوق حمایت به عنوان سامانه مالیاتی وکلا، نیازی به نصب کارتخوان ندارند.

غیرفعال شدن سامانه مالیاتی وکلا؛ سرآغاز بلاتکلیفی وکلا

اگرچه مهرماه سال ۱۴۰۰ وکیل سنجر فخری، مدیر عامل صندوق حمایت، اعلام کرده بود با ثبت نام در سامانه مالیاتی وکلا، نیازی به تهیه دستگاه پوز نیست اما روابط عموومی صندوق حمایت اردیبهشت ماه امسال از غیرفعال شدن این سامانه به علت تغییر روش سازمان امور مالیاتی خبر داد.

همین امر موجب شد تا وکلایی که با عضویت در این سامانه اقدام به خرید دستگاه پوز نکردند، به خاطر وعده‌های داده شده برخی مدیران نهاد وکالت از مزایای تبصره ماده ۱۰۰ بی بهره بمانند.

هرچند بعد از اطلاع رسانی صندوق حمایت، برخی از وکلای دادگستری اقدام به تهیه دستگاه کارتخوان و ثبت پایانه فروشگاهی خود در سازمان امور مالیاتی کردند لیکن ظاهر امر حاکی از آن است که سازمان مذکور قرار نیست این افراد را مشمول تبصره بداند و این مؤدیان مالیاتی باید اظهارنامه مالیاتی تکمیل و ارسال کنند.

در حال حاضر یکی از پرسش های اساسی وکلا این است که با توجه به عدم قصور ایشان در خرید دستگاه پوز(به خاطر اعتماد به وعده های داده شده مدیران صندوق حمایت) آیا اقدام جدید وکلا در خرید کارتخوان موجبات بهره مندی آنان از تبصره ماده صد قانون مالیات های مستقیم را فراهم می کند یا خیر؟

هرچند خبرها حاکی از آن است که رایزنی‌های صندوق حمایت در این زمینه ثمربخش نبوده، اما پیگیری‌های رئیس کانون وکلای مرکز موجب شده است تا برخی نسبت به دیدار صورت گرفته با رئیس سازمان امور مالیاتی خوشبین شوند.

با این وجود هنوز نتیجه رایزنی ها به اطلاع عموم وکلای دادگستری نرسیده است و با توجه به فرصت اندک باقی‌مانده تا پایان خرداد ماه(آخرین مهلت تکمیل فرم تبصره ماده ۱۰۰ و ارسال اظهارنامه مالیاتی) تکلیف وکلایی که به تازگی دستگاه کارتخوان تهیه کرده‌اند، مشخص نیست.

بیشتر بخوانید:

یک دیدگاه

  1. تو این ۱۰ روز تمدید، برای ارسال و ثبت اظهارنامه مالیاتی تیک تکس میشه روی کسر مالیات حساب باز کرد؟ یا چون تو دوران تخفیفه نمیشه مالیات رو کم کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا