اخبار

امیدواریم تا انتهای بهار طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس تصویب شود

نماینده مجلس خبر داد؛ تغییر نصاب آزمون وکالت در طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار از ۶۰ به ۷۰ درصد

وکلاپرس- محسن زنگنه ضمن اعلام امیدواری برای تسریع بررسی طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار گفت: امیدواریم تا انتهای بهار طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس تصویب شود.

به گزارش وکلاپرس و به نقل از خبرگزاری فارس روز یکشنبه طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در دستور کار کمیسیون ویژه جهش تولید قرار گرفت؛ طرحی که بنا بر نسخه اولیه منتشر شده آن در صورت تصویب، تغییراتی مهم در نحوه جذب کارآموز بر اساس آزمون وکالت و سردفتری ایجاد خواهد شد.

در همین زمینه فارس با محسن زنگنه، عضو کمیسیون جهش تولید مجلس، گفت و گویی کرده است که در ادامه می آید.

بیشتر بخوانید: تصویب کلیات طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در کمیسیون ویژه

کسب و کارهای حقوقی جزو استثنائات طرح هستند که با آزمون جذب شاغل می کنند

محسن زنگنه عضو کمیسیون ویژه جهش تولید درخصوص جزئیات این طرح اظهار کرد: این طرح قانونی تلاش دارد که یک سری از شغل‌ها را از دایره گرفتن مجوز خارج کند اما یک سری کسب ‌و کارها در این طرح مستثنی شده است و گفته شده که همه کسب‌وکارها می‌توانند با ثبت در سامانه به فعالیت بپردازند به جز مشاغلی که در حوزه سلامت، امنیت، خدمات حقوقی و… هستند.

بیشتر بخوانید: تسهیل مجوزهای کسب و کار یا استحاله وکالت

وی با بیان اینکه وکالت و سردفتری نیز از جمله مشاغل استثنا شده در این طرح هستند گفت: سردفتران و وکلا نیز مشمول این طرح هستند و به یک معنا انحصاری که در حال حاضر وجود دارد با این تصویب این طرح برداشته خواهد شد.

تغییر ۱۰ درصدی در نصاب پذیرش متقاضیان آزمون وکالت و سردفتری

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید در خصوص تصمیم این طرح در خصوص وکالت و سردفتری تشریح کرد: آنچه در حال حاضر در متن پیشنهادی آمده است اینگونه تعیین کرده که در آزمون وکالت و سردفتری کسانی که ۷۰ درصد نمره آخرین نفر یک درصد جمعیت بالاترین را در آزمون کسب کنند کانون‌ها مکلف به اعطای مجوز به آن‌ها هستند.

یعنی ما یک درصد برتر در آزمون داریم، حالا ممکن است این یک درصد برتر از ۱۰۰ نمره ۱۰۰ بگیرند و یا ممکن است نمره پنجاه بگیرند لکن کسانی که ۷۰ درصد کسانی که نمره آخرین فرد آن یک درصد را گرفته‌اند، پذیرفته می‌شوند. حالا ممکن است همه کسانی که در آزمون شرکت کرده‌اند آن ۷۰ درصد نمره را کسب کنند و ممکن است تنها ۱۰ نفر به آن نصاب برسند.

بیشتر بخوانید: حذف سقف ظرفیت آزمون وکالت فعلاً خلاف قانون است

وی افزود: این راه حل عملا جلوی انتقاداتی که افراد مخالف طرح مطرح می‌کنند که این قانون افراد کم سواد را وکیل می‌کند، می‌گیرد و کیفیت وکالت حفظ خواهد شد و انحصار نیز برداشته می‌شود و در یک عدد متوقف نمی‌شویم.

زنگنه در خصوص امکان تغییر حد نصاب تعیین شده گفت: دوستان کارگروه  ابتدا پیشنهاد ۶۰ درصد را دادند ولی پیشنهاد کنونی کارگروه ۷۰ درصد است؛ چرا که بر اساس اعداد و ارقام سالهای ۹۶، ۹۷ و ۹۸ با شیب مناسبی نیاز کشور به وکیل در عرض چند سال رفع خواهد شد. با این حال پیشنهاد ۷۰ درصد ممکن است ۶۰ درصد یا ۵۰ درصد هم شود.

امکان ندارد نفوذی در طرح تسهیل رخ بدهد

عضو کمیسیون جهش تولید در خصوص شایعات حذف مواد مربوط به سردفتری در طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار اظهار کرد: درباره سردفتران هم موضوع همان است که در خصوص وکالت مطرح شد هرچند سردفتران هم مانند وکلا به حذف ظرفیت معترضند لکن اعضای کمیسیون بر تسهیل اخذ مجوزها و رفع انحصار از وکالت و سایر مشاغل اتفاق دارند و جای نگرانی نیست که این اتفاق به نتیجه خواهد رسید و امکان ندارد نفوذی رخ دهد و یا تصمیم نمایندگان مردم عوض شود.

بیشتر بخوانید: موضع کانون وکلای دادگستری در جلسه اخیر کمیسیون جهش تولید مجلس

نظرات دکتر کوشا را شنیدیم اما نظر کمیسیون بر رفع انحصار است

زنگنه در خصوص شایعات مربوط به عدم حضور نماینده وکلا در جلسه دیروز کمیسیون نیز گفت: دکتر کوشا (رئیس اسکودا) در جلسه حضور داشتند و بخش زیادی از جلسه در اختیار ایشان قرار گرفت و ایشان نکاتشان را گفتند اما در هر صورت ما این بحث‌ها را پیشتر نیز شنیده بودیم و نظر کمیسیون بر این است که محدودیت‌ها و انحصارها باید برداشته شود. ضمن اینکه آیت الله رئیسی هم این موضوع را تأیید کرده است و دستگاه قضا هم در این موضوع با ما همراه است.

یکشنبه هفته بعد دوباره طرح بررسی خواهد شد

زنگنه درباره آخرین تصمیمات کمیسیون ویژه جهش تولید در خصوص این طرح در روز گذشته اظهار کرد: اعضای کمیسیون پس از شنیدن نظرات سازمان‌های مختلف از جهاد کشاورزی تا سردفتران و کانون وکلا در نهایت تصمیم گرفتند که بنا بر اینکه رهبری امسال را سال مانع‌زدایی از تولید نامگذاری کردند این طرح را مجدد در کارگروه تخصصی مورد بررسی قرار گیرد؛ چرا که طرحی که در حال حاضر وجود دارد بسیاری از شغل‌ها را شامل نمی‌شود و برای بسیاری از آن‌ها تسهیلی که مدنظر ماست را برآورده نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: عضو کمیسیون حقوقی: از مخالفین طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار هستم

وی افزود: قرار بر این شده است که کارگروه نظراتش را تا هفته آینده جمع کند تا یکشنبه هفته بعد طرح دوباره در دستور کار کمیسیون قرار بگیرد.

امیدواریم تا انتهای بهار طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس تصویب شود

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید در پایان گفت:  طی صحبتی که با دکتر قالیباف نیز داشتیم ایشان نیز تأکید کردند که مجلس اصرار دارد که طرح‌هایی مثل این طرح را که مرتبط با تسهیل فضای کسب‌وکار است در اولویت قرار دهد. من فکری می‌کنم با توجه به فضای مجلس به زودی این طرح در کمیسیون و صحن تصویب خواهد شد و امیدواریم تا انتهای بهار این قانون به تصویب برسد تا مردم در نیمه دوم سال بتوانند میوه این قانون را بچینند.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا