اخبار کانون هاویژه

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز خواستار تعقیب کیفری و اداری مسببین تلفات جاده‌ای شد

وکلاپرس- کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز در درنگ نامه‌ای برای مراقبت و حمایت از حق حیات شهروندان درتصادفات جاده ای نوروز خواستار تعقیب اداری و کیفری مسببین این سوانح شد.

درنگ نامه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای مرکز در خصوص تصادفات جاده ای نوروزی

تعقیب اداری و کیفری مسئولانی که با فعل یا ترک فعل خود موجبات تسبیب در کثرت تصادفات را فراهم آورده اند.

نگاه ملی و سیاستگذاری اثر بخش در کاهش تصادفات جاده ای یکی از مسائل مهم در پاسداشت حق حیات است

١. با تقدیر از زحمات پلیس در کاهش امار تصادفات جاده ای، متاسفانه همچنان میزان تلفات انسانی در دوران ترددهای نوروزی نگران کننده است. حمایت و مراقبت از حق حیات شهروندان در گرو توجه به حق ایمنی و ارتقای فرهنگ ایمنی در ترددهاست. نگاه ملی و سیاستگذاری اثر بخش در کاهش تصادفات جاده ای و پیامد خسارات مالی و اقتصادی آن یکی از مسائل مهم در پاسداشت حق حیات است.

۷۵ درصد تصادفات در نقاط حادثه‌خیز اتفاق می‌افتد

٢. بنا به گزارش اداره تصادفات پلیس راهور ناجا در حال حاضر ۷۵ درصد تصادفات در نقاط حادثه‌خیز اتفاق می‌افتد و تا کنون ۱۵۸۵ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده و سهم عامل وسیله نقلیه در تصادفات ۱۲ درصد است . کثرت تصادف در نقاط حادثه خیز بر این امر دلالت دارد که باید رویکرد مقصر شناختن قربانیان و تمرکز صرف بر عامل انسانی، جایگزین اسیب شناسی سیستم عملکردی و نهیب بر شیوه کارکرد نهادهای عمومی در کاهش بحران سلب حق حیات در جاده ها باشد .

لازم است در معیارهای استاندارد ایمنی در کشور بازنگری شود

٣. بی تردید یک عزم ملی و عمومی متکی بر تجربه، برنامه، تحلیل و مدیریت کارامد و نتیجه گرا ناظر بر سیاستگذاری عمومی راهبردی و ملی راه حل سزاوار است. در کنار اموزش همگانی جهت رعایت موازین قانونی و فرهنگ سازی عمومی ، هم افزایی نهادی برای رفع نقاط حادثه خیز، ارتقای ایمنی خودروها، افزایش استانداردهای ایمنی جاده ای،خدمات پلیسی و اورژانسی بهنگام و دهها عامل اثربخش با تمرکز بر داده های علمی و تجارب موفق سایر کشورهای پیشرو در ارتقای ایمنی حائز اهمیت است. لازم است در معیارهای استاندارد ایمنی در کشور بازنگری شود. خودروسازان به بحث کیفیت و ایمنی خودرو توجه کنند و استانداردهای ایمنی تصادفات در فرایند تولید مدنظر قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

رویکرد مشارکتی و هم افزایانه بمنظور کاهش این وضعیت ضروری و اجتناب ناپذیر است

۴. رویکرد مشارکتی و هم افزایانه برای یافتن راه حل های سازنده و اثربخش بمنظور کاهش این وضعیت ضروری و اجتناب ناپذیر است. توجه به نظام هنجاری موجود با دلالت قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در روند تولید خودرو و نیز افزایش ضریب ایمنی و استاندارد تولیدات ضمن تاکید بر تعهدات دولت (خصوصا وزارت راه) به اصلاح معابر پرخطر در کنار مدیریت ترافیک راه‌ها و پیشگیری قبل از وقوع سوانح توسط پلیس حائز اهمیت است.

سرعت بخشی در عملیات اورژانس بخصوص تأمین مناسب و کافی اورژانس هوایی برنامه ریزی جهت تربیت نیروی متخصص و یگانهای هوایی که بتواند از میزان تلفات بعد از حادثه بکاهد- امری که کاربرد روشهای آن در کشورهای پیشرو در این زمینه قابل استفاده است- در کنار لزوم برخورد قانونی با متخلفین از جمله خودرو سازان سهل انگار و یا مسئولین وزارت راه شهرسازی و رفع خلاء های قانونی و لزوم وضع مقررات در این زمینه و جرم انگاری برای مدیران متخلف در دستگاهای ذیربط و خودرو سازان قابل ذکر بنظر می رسد.

ارتقای ایمنی جاده ای ایران یک مطالبه ملی است

۵. ارتقای ایمنی جاده ای ایران با تاکید بر فرهنگ ایمنی و بهره از دانش متخصصان و خبرگان در حوزه ایمنی جاده ای ایران یک مطالبه ملی است و کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری با طرح این مطالبه از مسئولان امر تقاضا دارد در جهت مراقبت و حمایت از حق حیات شهروندان، اقدامات سریع و اثربخش تری را در دستور کار قرار دهند تا شاهد این میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای نباشیم.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا