اخبار کانون هاویژه

بیانیه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای گیلان: ضرورت اقناع افکار عمومی درباره وکلای دربند

وکلاپرس- کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای گیلان در واکنش به انتشار تصاویر دوربین اوین و بازداشت وکلای زندانی، درباره ضرورت اقناع افکار عمومی بیانیه صادر کرد.

به گزارش وکلاپرس، کانون وکلای گیلان در خصوص وکلای دربند و زندان اوین و عدم شفافیت و پاسخگو نبودن مسئولین، نادیده گرفتن افکار عمومی را عامل بروز اتفاقات جبران ناپذیر برای کشور دانست.

متن کامل بیانیه را در ادامه مشاهده کنید:

اهمیت «افکار عمومی» از منظر حاکمیت

افکار عمومی، ضمیر باطنی یک ملت است

افکار عمومی ضمیر باطنی یک ملت است که درصورت اقناع و پذیرش اقدامات حاکمیتی، پشتوانه ارزشمندی جهت استحکام حکومت ها و در صورت عدم باورمندی منجر به گسست اعتماد شهروندان نسبت به حکومت خواهد شد. پرواضح است که آفت بی توجهی به این گزاره مهم مدنیت، در درجه نخست، متوجه نظام حاکم می گردد.

انتظار شهروندان؛ کنترل پاندمی کرونا

 در مقطع زمانی کنونی مهمترین انتظار شهروندان از حاکمیت، کنترل پاندمی کرونا از طریق تهیه واکسن مطمئن و ایمن سازی عمومی و بازگشت هرچه سریعتر زندگی آحاد جامعه به روال عادی می باشد.

بیشتر بخوانید: مخاطرات حق پویی؛ نگاهی به بازداشت تعدادی از وکلای دادگستری در قضیه بحران کرونا

لیکن علی رغم زحمات فراوان کادر درمان، رفتارهای شعاری و نمایشی برخی مسئولین در مواجهه با این بحران فراگیر و وعده های عملی نشده که ذکر مصادیق جز رنج و تعب نخواهد افزود موجبات قرارگیری کشور در قعر جدول واکسیناسیون همگانی در جهان و افزایش مصیبت بار مرگ و میز هموطنانمان را فراهم آورده است.

 مواردی مانند اختراع بی نتیجه دستگاه کرونا یاب، مستعان ۱۱۰ یا وعهده تولید ده ها میلیون دوز واکسن داخلی تا سررسید مشخص یا تقاضای بسیاری از کشورهای پیشرفته جهت الگو برداری از راهکارهای کنترل بیماری در ایران و غیره که جملگی در رسانه های رسمی کشور منعکس شده لیکن راه به جایی نبردند.

مسئولیت مرگ هزاران شهروند بی گناه بر عهده کیست؟

متاسفانه نه تنها مسئولین مربوطه حاضر به عذرخواهی و پاسخگویی نشدند بلکه مدعیان همچنان بر مسند قدرت و مسئولیت به روال سابق مشغول مدیریت می باشند.

 افکار عمومی بر این باور است که عدم اقدام به موقع برای ورود واکسن کافی و مطمئن به کشور باعث فوت هزاران شهروند شده است و چنانچه این قصور چه در قالب فعل  یا ترک فعل از ناحیه هر مسئولی حادث شده باشد می‌تواند در نظام حقوقی کشور وصف مجرمانه داشته باشد. (ماده ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی). حال آنچه مهم است اینکه مسئولیت مرگ هزاران شهروند بی گناه بر عهده کدام مقام یا مقامات می باشد؟

بازداشت وکلایی که قصد طرح شکایت علیه مقامات را داشتند

ظاهراً برخی همکاران وکیل در مقام دادخواهی و به تجویز اصل ۳۴ قانون اساسی قصد طرح شکایت علیه مقامات مقصر در مراجع رسیدگی به تظلمات عمومی را داشتند.

بیشتر بخوانید: بیانیه هیات عمومی اسکودا با چاشنی حمایت از حقوق اساسی مردم و وکلای بازداشت شده

لیکن به طور ناگهانی و بدون احضار و انجام تشریفات قانونی بازداشت شدند و علی رغم گذشت بیش از دو هفته اطلاع رسانی شفاف در خصوص دلیل بازداشت و چرایی نحوه آن ارائه نشده است. گویی اساساً نیازی به پاسخگویی به افکار عمومی وجود ندارد!

فیلم های زندان اوین؛ رفتارهای مخالف حقوق انسانی و شهروندی

همچنین در روزهای اخیر شاهد انتشار فیلم دوربین های مداربسته زندان اوین که حاکی از وقوع برخی رفتارهای غیر قانونی و مخالف حقوق انسانی و شهروندی می باشد، بوده ایم.

بیشتر بخوانید: حسن نوروزی درباره فیلم‌های منتشر شده زندان اوین:‌ فکر نمی‌کنم ایران مهد شکنجه باشد

سلب اعتماد عمومی نسبت به خدمتگزاران جامعه

مشاهده این تصاویر باعث جریحه دار شدن افکار عمومی و خدشه به کرامت و حیثیت انسانی شده است. انتظار افکار عمومی این است که صرفنظر از اطلاع رسانی و پاسخگویی مقامات مسئول و عذرخواهی مؤثر، امور زندانیان به نحوی اصلاح و مدیریت گردد تا شاهد تکرار چنین رفتارهای غیر شرعی و غیر قانونی نباشیم.

بیشتر بخوانید: درباره اعمال خشونت در زندان اوین و مسئولیت مقامات قضایی

چه اینکه ادامه این روند منجر به سلب اعتماد عمومی حتی نسبت به خدمتگزارانی خواهد شد که با رعایت کامل موازین قانونی در حفظ حقوق و کرامت زندانیان از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند.

نادیده انگاشتن افکار عمومی؛  عواقب جبران ناپذیری برای کشور

 کمیسیون حقوق بشر و شهروندی کانون وکلای دادگستری استان گیلان همسو با افکار عمومی انتظار پاسخگویی مقامات مسئول در هر مقام و جایگاهی را دارد. بی تردید نادیده انگاشتن افکار عمومی منجر به عواقب جبران ناپذیری برای کشور خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا