اخبارویژه

رئیس دادگستری استان مرکزی: کارچاق‌کن‌ها خود را وکیل دادگستری و مدیر مؤسسه حقوقی معرفی می‌‌کنند

وکلاپرس- سید عبدالمهدی موسوی رئیس کل دادگستری استان مرکزی از دستگیری و صدور حکم محکومیت یک کارچاق‌کن که با دادن وعده‌های واهی به افراد و طرفین پرونده‌ها وجوهی از آن‌ها دریافت کرده بود، خبر داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از میزان موسوی  با اشاره به تلاش‌ها و اقدامات دادگستری کل استان مرکزی در راه مبارزه با فساد در دستگاه قضا اظهار داشت: یک کارچاق کن که با دادن وعده‌های واهی به افراد و طرفین پرونده‌ها وجوهی از آنها دریافت کرده بود به زندان معرفی شد و پس از سیر مراحل قانونی در دادسرا و دادگاه، حکم به محکومیت وی صادر گردید.

 وی افزود: با رصد و پیگیری‌هایی که توسط حفاظت و اطلاعات دادگستری استان مرکزی انجام شد، مشخص گردید فرد مذکور با ادعای ارتباط با برخی از پرسنل دادگستری از این موقعیت سوء استفاده نموده و از طرفین پرونده‌ها در مقابل اخذ مبالغی قول پیگیری پرونده آنها را در شعب مختلف داده است.

کارچاق کن خود را وکیل باسابقه و مدیر موسسه حقوقی معرفی می کند

رئیس کل دادگستری استان مرکزی در ارتباط با نحوه ی فعالیت‌های غیر قانونی و مجرمانه کارچاق کن ها بیان داشت: این افراد خود را وکیل باسابقه دادگستری، مدیر موسسه حقوقی معروف و معتبری که چند وکیل در استخدام آن هستند و صاحب نفوذ در بین قضات و کارکنان دادگستری معرفی می‌کنند و با ظاهری بسیار آراسته و موجه با قربانیان خود برخورد کرده و با چرب زبانی، اعتماد آنان را جلب می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

وی گفت: تصور بر این است معمولا قربانیان این گروه از مجرمان، افراد کم سواد، یا ساده و غیر آگاه به مسائل و امور حقوقی هستند؛ اما در واقع چنین نیست. چه بسیار افراد تحصیل کرده و صاحبان مشاغل و افراد مطرح جامعه نیز به دام این قربانیان گرفتار می‌شوند. با توجه به دیدگاه آسیب شناسی این جرم، عواملی از جمله عدم آگاهی افراد از مسائل حقوقی و قوانین کشور، پرمشغله بودن افراد و نداشتن وقت برای رسیدگی به پرونده‌های قضایی خود در فعالیت این افراد تأثیر زیادی دارد.

مردم باید دانش حقوقی خود را افزایش دهند

 حجت الاسلام و المسلمین موسوی تأکید کرد: مردم دقت داشته باشند باید اطلاعات و دانش حقوقی خود را با مطالعه متون حقوقی و قانون افزایش داده و در امور حقوقی و قضایی خود، از طرق قانونی اقدام نمایند.

 وی از مراجعان به مجتمع های قضایی استان خواست فریب مدعیان نفوذ در دستگاه قضایی را نخورده و پرونده خود را از مسیر قانونی دنبال کنند و بیان داشت: هم استانی ها می توانند از طریق سامانه تلفنی ۱۵۸۰، در شناسایی سوء جریان های مالی و فساد اداری و مدعیان نفوذ در دستگاه قضایی و سازمان های تابعه قوه قضاییه در استان، با حفاظت و اطلاعات دادگستری استان مرکزی، همکاری نمایند.

منبع: میزان

‫۹ دیدگاه ها

  1. ریاست محترم دادگستری، آیا می خواهی بگویم از چه زمان این مسائل کارچاق کن ها تشدید شد؟ از زمانی که پدیده عریضه نویسی رسمی و قانونی شد و تعداد زیادی عریضه نویس که اصلا صلاحیت نداشتند دور مجتمع های قضایی و دادگستری ها جمع شدند، و حتی تعداد زیادی مغازه زدند…. در حالیکه خود نوشتن عریضه، مهارت و تخصص لازم دارد، و این عریضه نویسان خیلی هایشان کارچاق کن هستند… از زمانی این مشکلات درست شد که رانت بازی شدت گرفت،… آری یک مشکل را باید از ریشه حل نمود… نه موردی چند نفر را بگیرند و بگویند کارچاق کن گرفتیم، مدعی نفوذ گرفتیم… عریضه نویسان باید جمع شوند… با رانت باید مبارزه جدی شود…

  2. یک مشکل دیگر، سخت گیری زیاد از حد که قدیم برای مساله تبلیغ و معرفی وکیل وجود داشت، الان در کشورهای خارجی به طور رسمی مهارت وکلا مشخص است، مثلا وکیل طلاق و خانواده، وکیل امور ملکی و غیره…. این موجب شد، وکلایی که کارچاق کن داشتند، توسط آنها با ادعاهای گوناگون به مردم معرفی شوند… کاری بسیار خطرناک… در حالی که اگر معرفی نحوه کار وکلا و تبلیغات صحیح، قانونی بود، جلوی این مشکلات گرفته می شد…. تبلیغ وکیل هم اینگونه نیست که مثلا کسی وبلاگی بزند و مدعی شود که بهترین وکلای مثلا خانواده اصفهان را معرفی می کند و چهارتا اسم بنویسد… تبلیغ صحیح حاوی میزان مهارت وکیل، صحبتهای خود او حاوی مطالب علمی و آموزشی،تسلط بر قوانین، به روز بودن، تسلط بر قوانین حقوق بشری و بین المللی و آگاهی دهی درست حقوقی به مردم … و خود نحوه کار و موفقیتهایش در احقاق حق ( و نه به زور برای هر کسی رای گرفتن) می باشد.

    مثلا، یک سایتی دیدم وکلا در آن جواب سوالات را می دهند، برخی پاسخها آنقدر غیر قانونی و خنده دار بود که خوب از همینجا می توان متوجه شد این وکیل سواد کافی ندارد…

  3. قانون فقط برای قانون دور زن هاست وگرنه آدم حسابی ها خودشون رعایت می کنند
    همه دربرابر قانون مساوی نیستند
    فقط دکان وکاسبی هست برای عده ای خاص
    اسمش را باید بی قانونی وظلم وتبعیض و ناحقی گذاشت
    مدارک لازم جهت اطلاع هست،اما نه چشم بینایی نه گوش شنوایی
    بیچاره ماملت فهیم و صادق

    1. اتفاقا همین مدارک رو منم دارم و دست به دامن دادسرای انتظامی غضات (دیکته اشتباه عمدی است) شدم. حالا ببینم این نهاد پاک هست یا نه!!!!؟

  4. تو اکثر دادگستری ها کارچاق کن ها دارن کار میکنند،متاسفانه ضعف نهادهای نظارتی است.مگه تردد همه افراد ثبت نمیشه،حفاظت اطلاعات بیاد اونایی که وکیل نیستند هیچ پرونده هم ندارند و با وعده های توخالی که فلان قاضی باهام درسته، طرف را مغفول و با اخذ یک‌برگ وکالتنامه اداری هر روز میاد دادگستری، آخه یکی فامیل،۱۰ تا فامیل،چطوری از سیستم تردد،مچ این افراد گرفته نمیشه،

  5. یک
    گروهی از اینا ازدانشجویان رشته حقوقند،یاتودفاتراساتیدشون کارمیکنند اشنابه اوضاع اساتیددانشگاهشون هستند وازاسم اونا بنام خودشون سواستفاده میکنند،من خودم گیریکی ازهمینهاافتادم بیچاره استاددانشگاهش روحش هم خبر نداشت خودش راهمکاراستادش معرفی کرده بود باکارت ویزیت دفتراستادش ازدانشگاهش چندتایی راقاب زده بود،باپیگیری واطلاع به وجودهمچین دانشجویی ازدانشگاهشون راکه متاسفانه مسول حراست دانشگاه اهمیت به پیگیری نداد من برای گرفتن پولم کاربه مراجع ذیصلاح راارجاع دادم اونم باچه دوندگی هاکه طرف چندین نفر راقاب زده بود.کاش اسم اینا معرفی بشه،وعواقب کارراببیننداینقدرجرات به خلاف وسلب امنیت نکنند.ایناجاده صاف کنندوبامهارت ردی کمتراز خودشون جامیگذارندواریزی رابنام دفتربه نام دیگری می ریزند،که ردپاشون وسط نیاددراصل خودشون نقش اصلی را فراهم می کنند.

  6. کافی است یکبار سوار تاکسی های اطراف دادگستری ها و دادگاهها شوید طرف از قاضی تا حفاظت اطلاعات رابط و آشنا داره ( به دروغ البته ) و پرونده های موکلین سرگردان و بدبختی که شناخت کافی از روند رسیدگی ندارند رو میگیره با چند سکه طلا و …

  7. من تا حالا با جرمی تحت عنوان کارچاق کنی در قانون مواجه نشدم یعنی نمیدونم عنصر قانونی این فعل مجرمانه چیه ؟ متظورتون کلاهبرداریه ؟
    بنظر جعل عنوان شده!
    یکی توضیحی نداره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا