اخبار صنفیویژه

نگاهی به سوء قصد علیه وکلای دادگستری در سال ۱۴۰۲ و وضعیت وکلای در معرض خطر

دو قتل + یک مرگ مشکوک + احضار جمع قابل توجهی از وکلای دادگستری در سال گذشته

وکلاپرس– سال ۱۴۰۲ نیز همچون سال‌های گذشته وکلای دادگستری با تهدیدات مختلف علیه جان و مال و آزادی خود روبرو بوده‌اند.

به گزارش وکلاپرس، امنیت فردی و حرفه‌ای وکیل به عنوان یک مولفه بنیادین در دفاع از حقوق مردم با حقوق اساسی عجین است. سوء قصد به جان وکلا و قتل آنان موضوع تازه ای نیست؛ هر ساله تعداد قابل اعتنایی از وکلا در مسیر فعالیت‌های حرفه‌ای یا اجتماعی خود با چالش سلب امنیت و آزادی مواجه می‌شوند.

در سال ۱۴۰۲ شاهد قتل وکیل مهدی عمارلویی و کارآموز وکالت حسین محمدزاده بودیم. همچنین مرگ مشکوک یک وکیل دیگر (رحیم سعیدی) در استان آذربایجان شرقی نیز از مصادیق نامعلومی است که در سال گذشته رخ داد.

سوءقصد به جان وکلای دادگستری امین الله صفایی، نسرین کی‌قبادی، حامد میرابوالقاسمی، احسان روانگردی از جمله مصادیق ضرب و جرح و صدمه به شاغلان حرفه وکالت در سال ۱۴۰۲ بود، که رسانه‌ای شد.

به غیر از این موارد، احضار و بازداشت جمعی از وکلای دادگستری و صدور احکام کیفری برای برخی از ایشان نیز تشکیل دهنده بخشی از وضعیت وکلای در معرض خطر در ایران ۱۴۰۲ است.

وکلاپرس یکی از اهداف خود را پوشش سریع و جامع اخبار مربوط به وکلای در معرض خطر قرار داده است تا ضمن آگاه ساختن جامعه از خطرات این حرفه پر چالش، عملکرد مدیران نهاد وکالت و مسئولان قضایی را در این باب قابل سنجش کند.

بیشتر بخوانید:

۱) قتل وکیل مهدی عمارلویی در دفتر وکالتش در نیشابور

۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۲، وکیل مهدی عمارلویی که از وکلای مرکز وکلای قوه قضاییه بود، در دفتر وکالتش -حوالی میدان امام شهر نیشابور- به قتل رسید. اگرچه پیکر خونین مهدی عمارلوئی توسط همسرش در دفتر وکالت دیده شد و با افت شدید علائم حیاتی به اورژانس انتقال یافت، اما متأسفانه فوت شد.

گزارش جام جم از قاتل وکیل مهدی عمارلویی در مصاحبه با وکیل همکار وی

قاتل وی که چندی بعد دستگیر شد، یکی از موکلین وی بود که فروردین سال۱۴۰۰ بابت وکالت در موضوع پرونده حضانت فرزندانش به دفتر او مراجعه‌ کرده بود. در این پرونده به دلیل اظهارات خلاف واقع موکل، رای به نفع وی صادر نشد و در نهایت متهم خواستار پس گرفتن حق الوکاله شد و علی رغم پس گرفتن آن، وکیل عمارلویی را به قتل رساند.

۲) سوءقصد نافرجام به جان وکیل امین الله صفایی

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، وکیل امین الله صفایی (عضو کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویراحمد) در حال خروج از منزل خود در شهر یاسوج بود که خودروی پژو ۴۰۵ با پلاک مخدوش از پشت سر به وی تیراندازی کرد. در جریان این تیراندازی، ۱۶ ساچمه به داخل انگشتان پای او نفوذ کرد و تاندون ۲ انگشت پا قطع و استخوان یک انگشت دیگر دچار شکستگی شد.

حمله مسلحانه به وکیل امین الله صفایی در یاسوج + فیلم

پیشتر وکیل صفایی به وکلاپرس گفته بود این واقعه در راستای وظایف وکالتی اش رخ داده است.

۳) سوءقصد به وکیل نسرین کی قبادی

 ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ وکیل نسرین کی قبادی (عضو کانون وکلای دادگستری مرکز) پس از خروج از دادگاه، مورد سوء‌قصد چهار موتورسوار قرار گرفت؛ شیشه ماشین او به وسیله یک میله فلزی با ضربه یک موتور سوار شکسته شد و موتورسوار دیگر یک ضربه به سرش زد تا او را از حرکت بازدارد.

به گفته خودش توانست سریع از صحنه حادثه فرار کند و ضاربان به علت وجود کانکس پلیس راهور از تعقیب خودداری کردند. براساس اعلام وکیل کی قبادی موضوع پرونده شکایت کیفری بوده است که برای متهمان علی رغم ارتکاب جرایم سنگین، مجازات کیفری و جزای نقدی تعیین شد و وی مجددا شکایت دیگری را طرح کرده بود.

بیشتر بخوانید:

لازم به ذکر است به گفته مقامات قضایی ۴ نفر از سوء قصد کنندگان به وکیل شاهرودی در کمتر از ۲۴ ساعت از صدور دستور شناسایی دستگیری شدند. تصاویر ویدیویی سوءقصد به جان وکیل کی قبادی در ادامه آمده است.

۴) قتل کارآموز حسین محمدزاده در شهر وحدتیه بوشهر

۱۷ خردادماه امسال کارآموز حسین محمدزاده در شهر وحدتیه از توابع شهرستان دشتستان استان بوشهر به قتل رسید. مقتول کارآموز مرکز مشاوران و همچنین از پذیرفته شدگان اخیر آزمون وکالت در کانون وکلای دادگستری بوشهر بود که دو ماه از دوران کارآموزی خود را سپری کرده بود.

قابل ذکر است پیشتر نائب رییس کانون وکلای بوشهر در مصاحبه با وکلاپرس گفته بود قتل رخ داده ارتباطی با وظایف حرفه‌ای این کارآموز وکالت نداشت و ناشی از یک خصومت دیرینه بوده است. با این وجود اطلاعات بیشتری از آخرین وضعیت پرونده وی به دست ما نرسیده است.

بیشتر بخوانید:

۵) مرگ مشکوک وکیل رحیم سعیدی

۴ مهرماه ۱۴۰۲ برخی منابع محلی در استان آذربایجان شرقی، از مرگ مشکوک وکیل رحیم سعیدی (عضو کانون وکلای دادگستری مرکز) در خانه باغش در شهرستان مرند خبر دادند. او در خانه باغ خود -که در حومه روستای دولت آباد شهرستان مرند بود- جان خود را از دست داد.

به گفته وکیل حسین عبدالله پور اقدم شربیانی (رئیس اسبق کانون وکلای آذربایجان شرقی)، مرحوم در تهران سکونت داشت و به علت وجود املاکی در مرند، گاهی به این شهر رفت و آمد می کرد.

بر اساس آخرین اطلاعات موجود، اداره حقوقی کانون وکلای مرکز به مرگ مشکوک وکیل رحیم سعیدی ورود نکرده است.

۶) سوءقصد به وکیل حامد میرابوالقاسمی

۲۵ آذرماه ۱۴۰۲  وکیل حامد میرابوالقاسمی (عضو کانون وکلای دادگستری مازندران) در نزدیکی دادگستری نوشهر توسط اشخاصی به وسیله چاقو مورد سوء قصد قرار گرفت و ماشین وی نیز با تبر و قمه تخریب شد. از پنج متهم پرونده، دو متهم اصلی که سردسته گروه مجرمانه بودند و از اشرار نوشهر هستند، دستگیر و بازداشت شدند.

جزئیاتی درباره سوء قصد به جان وکیل حامد میر ابوالقاسمی و تخریب ماشین وی در نوشهر

به گفته وکیل میرابوالقاسمی، این سوء قصد از جانب طرف مقابل پرونده ای که وکالت آن را بر عهده داشت، صورت گرفت که خودش طراح این عملیات مجرمانه بوده و در آن مشارکت نیز نموده بود.

۷) سوءقصد به وکیل احسان روانگردی و ضرب و شتم وی

۲۴ دی ۱۴۰۲ وکیل احسان روانگردی (عضو کانون وکلای دادگستری بوشهر) در حالی که دختر خردسال خود را به مهد کودک می‌برد، توسط چهار فرد ناشناس با سلاح سرد مورد سوءقصد و ضرب و شتم شدید قرار گرفت.

این افراد با خودروی ۲۰۶ رنگ‌ سفید فاقد پلاک انتظامی با سلاح سرد (چماق) به وکیل روانگردی ضربه زدند و به شدت او را زخمی کردند به حدی که برخی از نواحی بدن (سر، صورت، دست و پا) دچار شکستگی شد.

سوء قصد به جان وکیل احسان روانگردی در یاسوج + فیلم

به گفته برادر این وکیل دادگستری، حادثه در ارتباط با وظایف وکالتی او بوده است.

لازم به ذکر است مصادیق یاد شده صرفاً شامل سوء قصدهایی می‌شود که در سال ۱۴۰۲ رسانه ای شده است.

بازداشت یا احضار وکلای دادگستری

در سال ۱۴۰۲ شاهد بازداشت یا تشکیل پرونده و صدور حکم برای برخی وکلای دادگستری در مسیر دفاع از حقوق موکل بودیم.

در ادامه لیست برخی از وکلایی که اخبار احضار، بازداشت، محکومیت کیفری یا تداوم حبس ایشان طی سال ۱۴۰۲ منتشر شده، آمده است.

تذکر: اسامی و اطلاعات مذکور در جدول زیر کامل نیست.

نام وکیلکانونتاریخ احضار/ بازداشتاتهام و وضعیت پروندهتوضیحات
مصطفی نیلیمرکز ۱۶ آبان ۱۴۰۱پرونده دادخواهان سلامت۲۲ فروردین ۱۴۰۲ آزاد شد
محمدهادی جعفرپورفارس۱ خرداد ۱۴۰۲احضار توسط شعبه ۷ دادسرای اوین پس از عفو رهبری
میترا ایزدی فرخراسان۱ خرداد ۱۴۰۲احضار توسط شعبه ۷ دادسرای اوین پس از عفو رهبری
علی مجتهدزادهالبرز۱ خرداد ۱۴۰۲احضار توسط شعبه ۷ دادسرای اوین
محمدعلی کامفیروزیمرکزخرداد ۱۴۰۲احضار توسط شعبه ۷ دادسرای اوین
سعید شیخمرکزخرداد ۱۴۰۲احضار توسط شعبه ۷ دادسرای اوین
سارا حمزه زادهسمنانخرداد ۱۴۰۲احضار توسط شعبه ۷ دادسرای اوین
مرجان اصفهانیانمرکزخرداد ۱۴۰۲احضار توسط شعبه ۷ دادسرای اوین
امیرحسین غفاریانیزدخرداد ۱۴۰۲احضار توسط شعبه ۷ دادسرای اوین
ثمین چراغیسمنانخرداد ۱۴۰۲احضار توسط شعبه ۷ دادسرای اوین
حسن یونسیمرکزخرداد ۱۴۰۲احضار توسط شعبه ۷ دادسرای اوین
علی شریف‌زادهالبرزخرداد ۱۴۰۲احضار توسط شعبه ۷ دادسرای اوین
ابوالفضل حمزهمرکزخرداد ۱۴۰۲احضار توسط شعبه ۷ دادسرای اوین
محمود صادقیمرکزخرداد ۱۴۰۲احضار توسط شعبه ۷ دادسرای اوین
امین عادل احمدیانمرکز۱ خرداد ۱۴۰۲احضار توسط شعبه ۷ دادسرای اوین
امیرسالار داودیمرکز۵ تیرماه ۱۴۰۱تشکیل گروه در فضای مجازی/ فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران/ اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور/ توهین به امام خمینی و مقام معظم رهبری/ توهین به اشخاص حقیقی و مقامات/ نشر اکاذیب/ همکاری با دولت متخاصم آمریکازندان
محمدحسین آقاسیمرکز۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲احضار توسط شعبه ۷ دادسرای اوین
حسن اسدی زیدآبادیمرکزتوهین به حمید رساییپرداخت ۶ میلیون تومان جزای نقدی
فرزانه زیلابیخوزستان ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبر ایران
فرشته تابانیان مرکز وکلای قوه قضائیه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ فعالیت تبلیغی علیه نظام
مرضیه نیک آرامرکزاواخر اردیبهشت ۱۴۰۲فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب
سیدمحمد سیف زادهمرکزاواخر اردیبهشت ۱۴۰۲فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب
مرضیه محبیخراسانمرداد ۱۴۰۲فعالیت تبلیغی گسترده علیه نظام، ارتباط با گروه های معاند و لیدری اغتشاشاتمصادره اموال به نفع ستاد اجرایی فرامین امام(ره)
فروغ شیخ الاسلامیهرمزگاناردیبهشت ۱۴۰۲ تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، تشویق مردم به فساد و فحشا
محمد نجفیمرکزی
آرش کیخسرویمرکز۴ مهر ۱۴۰۲تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی بابت صدور بیانیه‌ای در پاییز ۱۴۰۱
صالح نیکبختمرکزمهر ۱۴۰۲فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی
محمدرضا فقیهیمرکز ۱۸ مهر ۱۴۰۲ اجتماع و تبانی
هادی شریف زادهمرکز۱۶ مهرماه نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام
ناصر سرگرانمرکز۱۶ مهرماه
مسعود احمدیانمرکز۱۰ خرداد ۱۴۰۲ تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و ارتباط و همکاری با دولت‌های متخاصم
محمود طراوت روی
فارس وکهگیلویه وبویراحمد
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و ارتباط و همکاری با دولت‌های متخاصم
نازنین سالاریفارس وکهگیلویه وبویراحمد۱۰ خرداد ۱۴۰۲ تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و ارتباط و همکاری با دولت‌های متخاصم
نسرین ستودهمرکز۷ آبان ۱۴۰۲
ابوذر نصرالهیمرکزخرداد ۱۴۰۲احضار توسط شعبه ۷ دادسرای اوین
امیرحسین کوهکنمرکز۶ شهریور ۱۴۰۲نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و اخذ وجوه از منابع خارجی
جلال فاطمیمرکز۱۳ آذر ۱۴۰۲ فعالیت تبلیغی علیه نظام در فضای مجازی
خسرو علیکردیخراسان۲۶ دیفعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یک سال حبس، دو سال ممنوعیت از اشتغال به حرفه وکالت، دو سال تبعید به شهرستان نهبندان، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی
محسن برهانیمرکز۲۲ مهر ۱۴۰۲ تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و رفتار خلاف شئون روحانیت از طریق توهین به قضات و شهداتعلیق از عضویت در هیأت علمی دانشگاه تهران و تدریس
مهدخت دامغان پورمرکز۲۳ بهمن ۱۴۰۲
محمدرضا کارگرپیشه مقدمالبرز۲۵ بهمن‌ ۱۴۰۲

وکلا چه در مواجهه با خطرات بالقوه و چه درخصوص خطرات بالفعل، نیازمند حمایت صنفی و قانونی هستند؛ تهدید به تعقیب و بازداشت، تهدید روانی، حیثیتی، شغلی، قتل، ضرب و شتم، تحقیر، آزار، خشونت زبانی، فیزیکی، جنسی، تهدید به اعمال فشار از طریق بازداشت اعضای خانواده، افشای اسرار، نقض حریم خصوصی، شنود، تهدید انتظامی و یا صلاحیتی از جمله تهدیداتی است که وکلای دادگستری در اغلب نقاط کره زمین با آن روبرو هستند.

گفتنی است در پی بروز اتفاقات سالیان اخیر، انجمن های بین‌المللی دفاع از حقوق وکلا اعلام کردند سال ۲۰۲۴ به وضعیت حرفه وکالت و شرایط وکلای دادگستری در ایران خواهند پرداخت.

با این وجود هنوز سیاست کانون‌های وکلای دادگستری در خصوص حمایت از جان و مال وکلای دادگستری مشخص نیست. اگرچه کمیته حمایت از وکلای در معرض خطر اسکودا در سال گذشته اعلام موجودیت کرد و فراخوان‌هایی منتشر کرد، اما مشخص نیست در سال جدید آیا نهاد وکالت برنامه‌ای برای رایزنی با نمایندگان مجلس و تقدیم طرح حمایتی از وکلای دادگستری دارد یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا