اخبار قوه قضاییهاخبار کانون ها

رئیس کانون وکلای مرکز: در حال نگارش نامه به رئیس IBA درباره فاجعه غزه هستیم

وکلاپرس- حسین رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در نشست قرارگاه مرکزی حمایت حقوقی از فلسطین از نگارش نامه ای به رئیس IBA درباره فاجعه غزه خبر داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، نشست قرارگاه مرکزی حمایت حقوقی از فلسطین روز یکشنبه ۷ آبان ماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محسن موسوی معاون اول دادستان کل کشور، بهزاد نگین تاجی قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه، امیر مهدی پور سرپرست سازمان بسیج حقوقدانان کشور، زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، سردار پاسدار سهراب علی شمخانی معاون حقوقی سپاه پاسداران، حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه، حسین طالع رئیس کانون وکلای مرکز و یدالله علیزاده رئیس انجمن حقوق بین‌الملل سازمان بسیج حقوقدانان کشور برگزار شد.

ارسال نامه‌ای برای رئیس اتحادیه بین‌المللی کانون‌های وکلا در خصوص غزه

حسین طالع رئیس کانون وکلا مرکز در این نشست اظهار کرد: رخ داده‌های اخیری که در غزه اتفاق افتاده به یک فاجعه انسانی تبدیل شده است و مجموعه‌ای از نقض فاحش قواعد حقوق بین‌الملل، قواعد حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه است و تا کنون واکنش نهاد‌های نظارت‌های بین المللی هیچ تاثیری در اقدامات رژیم صهیونیستی ایجاد نکرده است.

وی افزود: کانون وکلا مرکز پس از اتفاقاتی که در غزه رخ داد بیانیه‌ای در این باره صادر کرد و این جنایات را محکوم کرد و پس از اتفاق بیمارستان غزه شخصا بیانیه‌ای صادر کردم.

همچنین با توجه به اینکه اجلاس بین‌المللی از امروز در کشور فرانسه برگزار شده است و کانون وکلا مرکز به عنوان قدیمی‌ترین عضو این نهاد بین المللی در حال تنظیم و ارسال نامه‌ای برای رئیس اتحادیه بین‌المللی کانون‌های وکلا است.

طالع اظهار کرد: نشست‌های علمی و حقوقی را در هفته‌های آتی برگزار می‌کنیم تا همفکری صورت گیرد.

بیشتر بخوانید:

رژیم صهیونیست کودک کش اسرائیل پوشالی است

حجت الاسلام والمسلمین سید محسن موسوی معاون اول دادستان کل کشور در این نشست اظهار کرد: به محض آغاز این جنایات جدید صهیونیست‌ها دادستان کل کشور به دادستان تهران دستور صادر کردند که برای عامران و مرتکبان این جنایت هرچه سریعتر پرونده تشکیل شود مقدمات این موضوع فراهم شده است.

وی افزود: با آغاز طوفان الاقصی تمام حامیان جنایتکار رژیم صهیونیستی به میدان آمدند بنابراین تمام مسلمانان دنیا باید با یکدیگر متحد شوند تا از غزه حمایت کنند چرا که رژیم صهیونیست کودک کش اسرائیل پوشالی است.

معاون اول دادستان کل کشور گفت: قدرت مسلمان‌ها را باید به آن‌ها یادآوری کنیم تا از جایگاه و موقعیت خود آگاه شوند.

وی ادامه داد: نشست امروز قطعا تاثیر گذار خواهد بود و مردم باید بدانند و متوجه باشند و رسانه‌ها باید افکار عمومی جهان را روشن کنند. قطعا انتقام خون به ناحق ریخته کودکان و زنان مظلوم گرفته خواهد شد و اسرائیل به خاک ذلت خواهد نشست.

وی گفت: حضور جو بایدن و مکرون و صدراعظم آلمان در سرزمین‌های اشغالی همانند حضور بر بالین بیمار محتضر است. اگر بخشی از مسلمان‌ها به میدان بیایند این غده سرطانی از ریشه برکنده خواهد شد.

باید همه جانبه از ملت مظلوم فلسطین حمایت کنیم

سردار سهراب‌علی شمخانی معاون حقوقی سپاه پاسداران در نشست قرارگاه مرکزی حمایت حقوقی از فلسطین: صهیونیست‌ها یعنی آمریکا و آمریکا یعنی صهیونیست‌ها، صهیونیست‌ها نماد «غرب وحشی» هستند.

وی گفت: غربی‌ها رسانه‌های خود را بسیج کردند تا جای ظالم و مظلوم را عوض کنند. غربی‌ها وارد جنگ صهیونیست‌ها شده و برای حفظ رژیم که نماد خود آنهاست؛ میدان را مدیریت می‌کنند.

معاون حقوقی سپاه گفت: باید همه جانبه از ملت مظلوم فلسطین حمایت کنیم. مهمترین مستندسازی اجماع جهانی علیه صهیونیسم و آمریکا است.

طرح عنصر شناسی دعاوی در استان مازندران

نگین تاجی قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در این نشست اظهار کرد: تعامل و هم افزایی که انجمن علمی با معاونت حقوقی و بخش‌های مختلف قوه قضاییه می‌تواند داشته باشد مربوط به ارتباط و تعاملی است که انجمن علمی درباره بروز رسانی سند تحول دارد تا از نقطه نظرات علمی این انجمن در بحث سند تحول قضایی استفاده شود.

وی افزود: در استان مازندران بحث طرح عنصر شناسی دعاوی را آغاز کرده‌ایم تا این استان یک دعوا را از لحاظ علمی بررسی و نقشه راهی تهیه کند تا جامعه حقوقی نیز استفاده کند این پیشنهاد را به انجمن علمی حقوقدانان نیز پیشنهاد می‌دهیم که بر روی یک دعاوی پر تکرار کار کند.

نگین تاجی گفت: پروژه که در معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه دنبال می‌کنیم بحث جمع سپاری در پیش نویس لوایح قضایی است و به لحاظ پراکندگی وعدم یکپارچگی که در حوزه تقنینی وجود دارد سعی می‌کنیم در برخی از این پیش نویس لوایح از نظر انجمن علمی استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید:

در مسئله فلسطین با سه تحلیل میدانی، راهبردی و تمدنی مواجه هستیم

امیر مهدی پور سرپرست سازمان بسیج حقوقدانان کشور در این نشست اظهار کرد: تمامی مردم باید از ظرفیت‌های حقوقی در عرصه ملی و بین‌المللی استفاده کنند تا در روز‌های آتی اقدامی فوری در این زمینه انجام دهیم.

وی افزود: جلسه امروز در راستای اهداف حقوق بشر با توجه به اینکه ۵ کمیته در این زمینه فعالیت دارند اعم از کمیته مستندسازی حقوقی، کمیته شبکه سازی حقوق دانان متشکل از تشکل‌های مردمی، دادگاه‌های مردمی، اقدام و تولید محتوا، کمیته حقوقی و قضایی گرد هم آمده ایم تا در زمینه مسائل حقوقی قدم بر داریم.

سرپرست سازمان بسیج حقوقدانان کشور گفت: مصوبات بین المللی بر لزوم برخورداری افراد از حق درمان در زمان جنگ مسلحانه تاکید دارد که نه تنها در قبال دولت‌ها بلکه برای گروه‌های مسلح و همچنین شبه نظامیان نیز این مسئله الزام آور است مطابق توافق نامه ژنو حفظ حقوقی زخمی‌ها و بیماران از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر تعرضی به حقوق افراد زخمی و بیمار شود جزو جرایم جنگی است از ویژگی‌های بارز این جنایت اخیر می‌توان به جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی و نسل کشی نام ببریم.

مهدی پور اظهار کرد: امروز در مسئله فلسطین با سه تحلیل میدانی، تحلیل راهبردی و تحلیل تمدنی مواجه هستیم.

تاسیس قرارگاه مرکزی حمایت حقوقی از فلسطین

یدالله علیزاده رئیس انجمن حقوق بین‌الملل سازمان بسیج حقوقدانان در این نشست اظهار کرد: این نشست در راستای تاسیس قرارگاه مرکزی حمایت حقوقی از فلسطین برگزار شده است تا گام‌های اولیه را برای مقابله با جنایت‌های ارتکابی که توسط رژیم جنایتکاران صهیونیستی به کمک حامیان غربی در سرزمین فلسطین و در نوار غزه همچنین راهکار‌های حقوقی حمایت از مظلومیت ملت فلسطین برای تعقیب کیفری بین المللی سران و مقاماتی که این جنایات را مرتکب می‌شوند همفکری و بحث و گفتگو داخلی با انعکاس بین المللی داشته باشیم.

وی افزود: رژیم صهیونیست جنایتکار به کمک حامیان غربی و برخی کشور‌های اروپایی برخلاف بر خلاف اصول و قواعد مسلم حقوق بین الملل و کنوانسیون‌هایی که این کشور‌ها در سازمان ملل و عرصه جهانی تصویب کرده‌اند، کمک می‌کنند که رژیم صهیونیستی فجییع‌ترین جنایات تاریخ را در حق ملت فلسطین، کودکان، زنان و افراد بی دفاع مرتکب شوند.

علیزاده بیان کرد: وظیفه و رسالت مهمی بر دوش تشکل‌های حقوقی و حقوقدانان کشور‌های مسلمان و کشور‌های آزادی خواه در عرصه جهانی به وجود آمده است. ظالمان ستمگران متجاوزان در ارتکاب جنایات خود متحد شده‌اند تا از تجاوز جنایتکارانه و کشتار بی رحمانه حمایت کنند، اما مسلمانان و کشور‌های آزادی خواه جهان باید در مقابل آن‌ها اتحاد داشته باشند، ولی کشور‌های اسلامی خاورمیانه نه تنها حضور پیدا نکرده اند بلکه در کمک‌های انسان دوستانه نیز سهل انگاری می‌کنند.

رئیس انجمن حقوق بین‌الملل سازمان بسیج حقوقدانان درباره راهکار‌های انجمن حقوق بین‌الملل سازمان بسیج حقوقدانان، گفت: راهکار اول تشکیل سریع کنفرانس بین المللی حقوق‌دانان و تشکل.‌های حقوقی کشور‌های اسلامی و کشور‌های غیر متحد برای تبیین جنایات ارتکابی رژیم صهیونیستی علیه کودکان، زنان و مردم مظلوم فلسطین است دومین راهکار مهم مستندسازی جنایات ارتکابی رژیم صهیونیستی در غزه در دوهفته گذشته جهت ارائه به دادستان دیوان کیفری بین المللی و سایر مراجع حقوقی و قضایی بین المللی است. باید دسته بندی کنیم و به شکل یک ادعا نامه و به شکل یک شکایت مستند حقوقی ارائه دهیم‌

وی ادامه داد: سومین راهکار درخواست کمیسیون حقیقت یابی از سوی سازمان کنفرانس کشور‌های اسلامی برای طرح موضوع جنایات ارتکابی رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح شود.

علیزاده اظهار کرد: چهارمین راهکار که در این نشست می‌خواهیم حقوقدانان اظهارنظر کنند این است که باید یک ارتباط قوی بین المللی میان حقوق دانان و تشکل‌های حقوقی بین المللی به وجود آید و راهکار پنجم درخواست تشکیل دادگاه بین المللی از سوی سازمان کنفرانس کشور‌های اسلامی است.

بیشتر بخوانید:

تشکیل شبکه حقوقی برای حمایت حقوقی از مردم غزه

حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه در این نشست اظهار کرد: دغدغه اصلی حقوقدانان این است که در زمینه مسائل حقوقی جنایات غزه و ظرفیت‌هایی که حقوقدانان مخصوصاً حقوقدانان کشور‌های اسلامی می‌توانند داشته باشند، اقداماتی انجام شود با وجود اینکه تاکنون باید اقداماتی می‌شد، ولی انجام نشده است.

وی گفت: مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه به عنوان نهاد ملی ارائه خدمات حقوقی در کشور پیش قدم بوده و توانسته با همراهی سایر همکاران این مهم را از سال‌های گذشته دنبال کند.

عبدلیان‌پور اظهار کرد: در روز قدس نیز دادگاه نمادین برگزار شد که در این دادگاه مجازی، ۱۳ شکواییه علیه جنایات رژیم صهیونیستی طرح و بر اساس آنها دادگاه مردمی تشکیل شد. این دادگاه نمادین پیوست رسانه‌ای دارد که در این باره اقدامات خوبی انجام شده است.

وی افزود: یک شبکه‌ای از حقوق دانان و وکلایی که دغدغه مردم فلسطین را دارند برای حمایت حقوقی از مردم غزه با عنوان شبکه وکلای کشور‌های اسلامی بالغ بر ۴۰ وکیل متخصص در امر بین الملل تشکیل داده ایم در عمل اقداماتی را انجام داده ایم و نتایج را در آینده اطلاع رسانی میکنم.

عبدلیان پور اظهار کرد: در نشست ستاد حقوق بشر کمیته دادگاه مجازی را برعهده مرکز وکلا گذاشته اند.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه گفت: شبکه‌ای از وکلا با وکلای کشور‌های اسلامی همکاری کرده اند و خروجی جلسات با این وکلا در کشور‌های اسلامی اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع: مرکز رسانه قوه قضاییه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا