اخبارویژه

نگاهی به پیشنهادات کمیسیون‌های کارآموزی در نشست اخیر اسکودا درباره چالش‌های دوره کارآموزی

وکلاپرس– دکتر عباس شیخ الاسلامی درباره نشست اخیر اسکودا با موضوع چالش و راهکارهای دوره کارآموزی توضیحاتی ارائه داد و از پیشنهادات و مصوبه این نشست گفت.

به گزارش وکلاپرس، دکتر عباس شیخ الاسلامی، رییس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای خراسان، در صفحه اینستاگرام خود از نشست «بررسی چالش ها و راهکارهای امور کارآموزی در قوانین و مقررات» که روز ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد، گزارش مختصری ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: آیین نامه جدید لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری + متن سند

مشروح یادداشت وی در ادامه آمده است:

اهم پیشنهادات کمیسیون‌های کارآموزی به اسکودا

گوشه ای از اهم‌ پیشنهادات اینجانب و همکاران کمیسیون های کارآموزی به اسکودا در همایش بررسی چالش ها و راهکارهای امور کارآموزی

۱) تاکید بر بازنگری در نحوه آزمون ورودی وکالت به نحوی که شایستگان وارد شوند نه صاحبان حافظه و تست زنان قهار و جمع کردن بساط موسساتی که بجای بالا بردن قدرت استنباط و فهم حقوقی متقاضیان؛ قدرت تست زدن و حفظ کردن را آموزش می دهند .

۲) حذف شرط بیست و چهار ساله در هنگام ثبت نام در آزمون مذکور در تبصره ماده ۳۸؛

۳) بازنگری در منابع آزمون و محدودیت به جای گستردگی آن‌؛ مذکور در ماده ۴۰

۴) اصلاح ماده ۴۱ در حداقل نمره قبولی که انتخاب متقاضیان را به سختی یا سهولت سوالات و سطح توانایی متقاضیان و کلا شانس واگذار می کند.

۵) اصلاح ماده ۵۳ به نحوی که هر شعبه کمیسیون کارآموزی با تعداد حداقل ده نفر (نه پنج نفر) تشکیل شود تا امکان ایجاد وحدت رویه در امور کارآموزان ممکن شود.

۶) اصلاح ماده ۵۴ که تقریبا مورد تاکید کلیه کانون ها بود به نحوی که کارآموزان از ابتدای ورود تحت نظر وکیل سرپرست یا راهنما شروع به کار کنند و بجای شش ماه کاراموزی روزانه در دادگستری که ابدا امکان پذیر نیست و دادگستری ها زیر بار نمی روند؛ جایگزین هایی نظیر تشکیل دادگاه های مجازی؛ خلاصه کردن پرونده های وکیل راهنما؛ نقد رای؛ جلسات فن دفاع؛ انجام خدمات اجتماعی نظیر آموزش حقوق شهروندی به شهروندان؛ صلح و سازش دعاوی؛ برنامه های پیشگیری از جرم و آسیب؛ رفع مشکلات همسایگان در مجتمع ها با اجرای قانون تملک آپارتمانها؛ رفع مشکلات حاشیه نشینی در دستور کار قرار گیرد.

۷) کاهش دروس اختبار کتبی و شفاهی در ماده ۶۲؛ از هفت درس به چهار درس و محاسبه نیمی از نمره برای انجام درست تکالیف در دوران هجده ماهه کارآموزی و رعایت اخلاق حرفه ای

۸) رفع ابهام از ماده ۶۵ در خصوص نحوه اخذ حق الزحمه از صاحب کار

بیشتر بخوانید:

مصوبه پایانی نشست

تعیین هفت نماینده از جمع نمایندگان کمیسیون های کارآموزی سراسر کشور حاضر در جلسه به جمع آوری نظرات کانون ها و ارائه پیشنهادات نهایی به اسکودا تا انشالله نمایندگان اسکودا بتوانند در جلسات با قوه قضاییه در اصلاح آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری ۱۴۰۰ اشکالات را رفع و اصلاحات پیشنهادی را انجام دهند.

‫۲ دیدگاه ها

  1. دکتر در پیجشون میگن که پیشنهاد ازمون تشریحی دادیم
    ایا باور دارید در ازمون تشریحی عدالت رعایت میشه؟؟؟؟
    اگر تونستید تضمین کنید که در تصحیح برگه من و اقای X عدالت رعایت میشه
    حتما تشریحی کنید
    بهترین ملاک ازمون تستی است

  2. با سلام و احترام .بنظر بنده پیشنهادات خوب هست . قبلا هم بنده اظهار نظر نموده ام و چند سال قبل با مرحوم کشاورز هم مذاکره ای داشتم و ایشان هم قبول داشتند برای جذب کارآموزی وکالت آزمون تستی اشتباه است مگر در دومرحله اول تست و بعد آزمون تشریحی برگزار شود که از چند برابر آزمون تستی که قبول شوند آزمون تشریحی برگزار شود که اگر به آن سمت برویم بسیار خوب است . ضمنا شرط سنی را برای پذیرش باید تغییردهند چه شرط ۲۴ سال و چه ۵۰ سال حداکثر . بنظر بنده محدوده ۲۲ سال تا ۶۰ سال حداکثر سن خوب است . همچنین بایستی تغییراتی در آزمون اختبار هم بدهند که به جای سئوالات فقط کتبی و یا تحلیلی سئوالات عملی هم مطرح شود . مثلا یک رای دادگاه بدوی داده شود به کارآموز در آزمون اختبار و گفته شود نسبت به آن تجدید نظر کند و یا یک موضوع داده شود و گفته شود طرح دعوی کیفری یا حقوقی ( بصورت متن دادخواست یا شکوائیه ) تنظیم شود و… با تشکر از سایت خوب وکالت پرس .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا