دیدگاه

یادداشت محسن برهانی در خصوص محکومیت افسانه بایگان؛ توهین به جرم هنرمند بودن

وکلاپرس- دکتر محسن برهانی، وکیل دادگستری و استاد دانشگاه تهران در یادداشتی با عنوان «توهین به جرم هنرمند بودن» به رای صادره علیه افسانه بایگان به اتهام بی حجابی واکنش نشان داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از کانال تلگرامی محسن برهانی، در بخشی از رای صادره علیه افسانه بایگان آمده است: «…. متهم پس از عدم امکان فعالیت-بازیگری ناشی از افزایش سن، تحت مدیریت ذهنی مراکز ترویج فحشای داخلی متصل به کانون‌های ترویج فحشاء خارجی قرار گرفته …»

دکتر برهانی با بیان اینکه «هیچ جامعه‌ای با تحقیر زنان و هنرمندان اصلاح نشده است» عنوان داشته است: این آراء وهن دستگاه قضاست و سکوت مسوولین قضایی برای قوه قضاییه و مردم هزینه تولید می‌کند.

بیشتر بخوانید:

متن یادداشت را در ادامه مشاهده می کنید:

توهین به جرم هنرمند بودن

از دوران کودکی خود با آن تلویزیون‌های سیاه و سفید و سریال‌های معدود، خاطرات روشنی در ذهن ندارم اما سریال سربداران یکی از معدود سریال‌های اثرگذاری بود که اکثر ایرانیان در اواسط دهه ۶۰ آن را می‌دیدند و بازیگری سرکار خانم افسانه بایگان با پوششی خاص در اذهان باقی ماند؛ برای پخش سریال معدودی بازی درآوردند و کار به بنیانگذار جمهوری اسلامی رسید و با اجازه ایشان، سریال پخش شد.

حال بعد از گذشت نزدیک به چهل سال، همین بازیگر مطرح با پوششی مشابه، در تئاتری شرکت کرد و شخصی از ایشان فیلم گرفت و این فیلم را نه خود ایشان بلکه فیلمبردار پخش میکند و یکباره پرونده‌سازی و حال محکومیت به استناد ماده ۶۳۹ یعنی ترویج فساد و فحشا. نگارنده در مقام نقد ماهوی این رأی نیست و ضعف این رأی آنچنان فاحش است که وقت و عمر را نباید صرف ابطال امر باطلی نمود اما بخاطر توهین‌هایی که در این رأی به یکی از هنرمندان مطرح این کشور -که بخشی از خاطره محوناشدنی ملت ایران را تشکیل می‌دهد- شده است سکوت را جائز نمی‌دانم.

پیشاپیش از سرکارخانم بایگان و همه هنرمندان عزیز عذرخواهی می‌کنم:

«… چنین به دست می‌آید که متهم پس از عدم امکان فعالیت-بازیگری ناشی از افزایش سن متعاقب یک دوره فعالیت هنری طولانی و به جهت فقدان حمایت خانوادگی-اجتماعی و رهاشدگی از سوی مسؤولین (غافل یا کاهل) متولی فرهنگ، سینما و تلویزیون، تحت مدیریت ذهنی مراکز ترویج فحشاء داخلی متصل به کانون‌های ترویج فحشاء خارجی قرار گرفته و با مورد سوءاستفاده واقع شدن ناشی از ضعف‌های شخصیتی در پروژه قبح‌زدایی از گناهان کبیره (لواط، زنا، مساحقه، وطی حیوانات و برهنگی و لختی و بی‌خانوادگی …) با هدف اندلوسیزه کردن جامعه ایرانی در نقش پیاده نظام تشویق‌گر به بی‌حجابی ایفاء وظیفه نموده و از این حیث متهم مستحق مجازات و اتخاذ تدابیر قضایی به شرح آتی بوده لذا…».

اینهمه توهین و تحقیر و توهم در یک رأی نسبت به یک شهروند عادی هم شرم‌آور است چه برسد به هنرمندی که بخشی از خاطرات هنری ایرانیان است.

حال مسوولین دستگاه قضا وقتی چنین عباراتی را می‌خوانند چیست؟ این آراء وهن دستگاه قضاست و سکوت مسوولین قضایی برای قوه قضاییه و مردم هزینه تولید می‌کند. رییس دادگستری تهران باید پاسخگو باشد که چرا شخصی از مجتمعی دیگر به مجتمع ارشاد آورده شده است تا روزی دو سه ساعت جلوس کند و این آراء خاص با ادبیات خاص را صادر کند؟ هدف ارعاب سایرین است با قربانی کردن معدودی از بازیگران؟

هیچ جامعه‌ای با تحقیر زنان و هنرمندان اصلاح نشد و تغییر نکرد.

‫۲۱ دیدگاه ها

    1. میخوای نکیسا و دبیر رو یک شبه وکیل و قاضی کنیم ؟ مهران رجبی هم گزینه خوبی میتونه باشه.

  1. افسانه بایگان در مراحل انتخاب بازیگر با یک بازیگر مرد رفتند اسب سواری سرعت و فقط همین باعث انتخاب شد کل سربداران بیشتر گریم و کارهای غیر حضوری بود البته سرکار خانم در ماهها و سالهای گذشته از کرامات امام نقی هم در سیمای جمهوری اسلامی فرموده بودند اما این احکام فقط مرض است آدم به ذهنش خطور نمیکند این افعال غریبه

  2. سلام
    آقای برهانی، این بازیگر محبوب شما، جدای از تخلف ازقوانین کشور، خلاف دستورخداعمل کرده، وگناه وفسق بیّن انجام داده،این قبح زدایی از گناه بزرگ بی حجابی در جامعه اسلامی نیست؟! باتوجه به پروژه اسلام زدایی دشمنان اسلام وایران اسلامی عزیز، که از دوران رضاقلدرقوت گرفته و درزمان پسرش شدت گرفت اما بانوع دیگری وشدیدتر، اولین پروژه چه بود؟ حمله به چادر وعفاف وحجاب، بله اگر عفاف وحجاب برود، شخص کشف حجاب کرده چه بداند چه نداند برای گناهان بعدی ریل گذاری کرده وهمانطور که اگر مثلا صد تک تومانی برای یک امرخداپسندانه خرج کنید تا روز قیامت هرکس از آن منتفع بشود برای شما ثواب ثبت می شود، اگر حتی به اندازه سرسوزنی دربازشدن زمینه گناهان دیگر با گناهی ولو کوچک اقدام کنید قطعا درتمام تبعات آن شریک خواهید بود، چه برسد به گناه کبیره بی حجابی،پس یااین شخص یا ازنظر فکری مشکلی دارد که نفهمیده دارد در پروژه دشمنان اسلام بازی می کندیا مورد تهدید دشمن واقع شده که تااین لحظه چنین چیزی ازرفتار وبیان او بدست نیامده، یا عامدانه اقدام به انجام گناه کبیره بی حجابی کرده، بعد شما دارید از او وامثال این شخص دفاع می کنید؟!
    ببخشید می ترسم اگر زمان قوم عاد وثمود وقوم لوط نیز می بود برخی افراد وکیل مدافع آن قوم های فاسدنیز می شدند وبخاطر خاطره ای که بایکی ازسران آنها در کودکی داشته چشم بر روی گناه بیّن او می بست واز گناه بزرگ او دفاع هم می کرد!!

  3. از کی تا حالا بی حجابی گناه کبیره است ؟ خب شما میتونید کتاب گناهان کبیره رو هم تحریف کنید و بی حجابی رو هم به گناهان کبیره اضافه کنید . من کل اون کتاب رو خوندم . بی حجابی جزء آن ها نبود .

    1. در پاسخ به لیندا
      از اونجایی که خدا توس قرآن گفته پوشیده باشن خانم ها پس اگر خلاف حرف خدا عمل کنی هست و یه نکته دیگه این که وقتی چشم یه نامحرم عضب ناخودآگاه به بدن برهنه یا خانم بخوره اذیت میشه احتمال این که به گناه هم بیوفته ( توی قرآن هم اشاره شده مرد نگاهش رو کنترل کنه به خاطر همین کلمه ناخودآگاه به کار بردم ) .پس لطفا تحت تاثیر صحبتای این وکیل قلابی قرار نگیرید ایشون همین چن وقت پیش شهید حمیدرضا الداغی رو نفله خطاب کردن پس بدونید ایشون قطعا قصد دارند جوون ها رو به بیراهه ببرند

    2. سلام کاربر لیندا جدای از بعداجتماعی وگسترده اثر وسیع گناه بی حجابی، گناه یعنی نافرمانی از دستور خدا واین خود بسیار بزرگ است که کوچک یابزرگ جلوی فرمان خدا بایستی و طبق نظر خودت عمل کنی. بعد بایک دونه کتاب خوندن که آدم علامه دهرنمیشه، چون اصرار برگناه صغیره، آن گناه رابه کبیره تبدیل می کند، این رو ازهر عالم دینی که قبول دارید بپرسید

      1. تحت تاثیر هیچ کسی نیستم . بعد از اتفاقات آبان ۹۸ درگیر روزمرگی خودم بودم و خبر هایی می‌رسید. اما پارسال تصمیم گرفتم خودم ببینم کی راست میگه کی دروغ. از بیست و نهم شهریور تا آخر آذر و حتی روزهایی از زمستان پارسال کف خیابان رفتم . در جاهایی که اوج درگیری ها بود . فقط یک انگیزه داشتم که ببینم حقیقت چیه . راست و دروغ چیه . هر بلایی هم سرم اومد نوش جونم . اما به حقیقت رسیدن و به واقعیت رسیدن واسم خیلی شیرین بود . وقتی از نزدیک همه چیز رو میبینی خودت بهترین خبرنگار خودت میشی .( پرده بالا رفت و دیدم هست و نیست ، راستی نادیدنی ها دیدنی است ) . حالا هم برام سخته که ببینم هموطنان من بیگناه تو زندانن یا بیگناه پای چوبه دار هستن . چه آن سلبریتی مردمی باشد چه آن خواننده منتقد چه فوتبالیست محروم شده چه شهروند عادی .

      2. سلام به همه. نداشتن روسری نه جزء اصول دینه . نه جزء فروع دینه . نه گناه کبیره است . نه عذابی در قرآن برای آن آمده . من که به قول خودتون علامه دهر نیستم . خود علمای شیعه دارند می‌فرمایند.

    3. سلام حتی اگر برفرض محال، گناه بی حجابی را گناه صغیره بدانیم این سخن اهلبیت علیهم السلام بسیار تذکر دهنده است.
      🅾 عاقبت کوچک شمردن گناهان‼️

      ➖امیرالمومنین علی علیه السلام:

      ♦️لاَ تَحْقَرَنَّ صَغَائِرَ اَلْآثَامِ فَإِنَّهَا اَلْمُوبِقَاتُ وَ مَنْ أَحَاطَتْ بِهِ مُوبِقَاتُهُ أَهْلَکَتْهُ

      ♦️هرگز گناهان صغیره را کوچک مشمار، زیرا که هلاکت‌گاه است، و کسیکه هلاکت‌گاه‌ها او را احاطه کنند هلاکش می‌کنند

  4. با عرض ادب و احترام
    جناب آقای برهانی متاسفانه شما الفبای حقوق را هم نمی‌دانید .من به شما یاد میدهم همه عناصر سه گانه جرم یعنی عنصر مادی و معنوی و قانونی در ایشان جمع شده و مستحق مجازات مقرر در قانون می‌باشد .در قانون ایران حتی برای اشخاص بالاتر از ایشان هم مجازات تعیین کرده لذا لطفا با جملات احساسی که هیچ مبنای قانونی ندارد و صرف اقدام به تحریک جامعه می باشد، انجام ندهید چرا که شما خود در حال جرم تشویش اذهان عمومی هستید و قطعا نظام جمهوری اسلامی با شما با رأفت اسلامی مینگرد که اگر چنین نبود تا کنون میبایست در حبس میبودید.
    یا مهدی #یا حسین

    1. ائمه ما همه در حبس بودند . احتمالا شما اون زمان اگر بودید ائمه رو در حبس می‌کردید و خودتون هم زندانبانشان میشدید . حالا هی بگو یا مهدی یا حسین

      1. لیندا خانم شما حکم خواهر من رو دارین .پس ان شاالله که به راه راست هدایت بشی . پیشنهادم این که قرآن و نهج البلاغه بخونید .شده قرآن رو روزی یک خط بخونید ولی با معنی

      2. خانم لیندا خدا شما رو حفظ کند، حرف های یک ملت رو میزنید. باید بدانیم در نهایت حق پیروز میشود ، طرفداران ظلم هم عاقبت خوبی نخواهند داشت یا خودشون یا نسلشون تاوان این پایمال کردن و کمک کردن به پایمال شدن حقوق دیگران را خواهند دید قطعا .

  5. سخنان جنابان منتقد ومیلادمسعودی بسیار منطقی ومستدل است امید است جناب اقای برهانی مقداری به فکر اخرت خودباشد

  6. طبق نظر فقها و همچنین آیه صریح قرآن بر زنان مسن حفظ حجاب واجب نیست خانم افسانه بایگان هم به خاطر سنشان داشتن حجاب برایشان واجب نیست پس چرا برخی از قضات خودشون و بالاتر از خدا و فقها میدونم بیخود نیست که میگن آخرین گروهی که وارد بهشت میشن قضات هستند

  7. باسلام
    متأسفم برای کشورم ایران عزیز که در این گذار تاریخ دستخوش حمله دو فرقه به شدت افراطی و فراگیر شده ،فرقه اسلام ستیز و پرمدعی که به اسم اسلام و در قالب این نام اما به شدت متناقض و بدون هیچ نقطه اشتراک واقعی با محتوای مذهب اسلام در حال وارد آوردن سهمگین ترین و مهلک ترین ضربات به این چهارچوب و روش زندگی هستند که صد البته کاملاً آگاهانه و هدفمند در حال وقوع است .
    دومین فرقه که متشکل از مهندسی معکوس جریان اول شکل گرفته و البته در بدو ورود به جامعه برای تقابل با جریان اول بصورت کاملاً سلیقه ای جلوه کرده و فقط یک پیام رو با خود حمل میکند و آن فریاد کلمه آزادی و نه محتوای آن است که البته این جریان هم به شدت آسیب رسان برای تمام جامعه بوده و خواهد بود ،این اتفاقات و کشمکش ها تمام افکار و رفتار جامعه را در شرایطی معطوف خود کرده که به هیچ عنوان جزو نیاز های روانی جامعه نیست و پرداختن به این مسائل بازی کردن در زمین حریفه و دقیقا همان هدفی است که برای ما تصویر سازی شده تا اذهان عمومی مشغول این پروژه ساختگی باشه و از مسئله واقعی و لاینحل اصلی این مرز و بوم همچنان دور بماند،حال آنکه حقیقت این جریانات و ماموریت این تقابل ساختگی که ظاهراً موفق هم بوده کاور کردنه مشکل اساسی ایران عزیز است .
    دوستان و هموطنان عزیز و غیرتمند من لطفاً و خواهشاً برای محو شدن این دسیسه و امثالهم یک سلاح مشترک و قدرتمند که در فرهنگ مشترک تمام ما وجود داشته و دارد را بکار بگیرید تا تمام معادلات فریبکاران متلاشی بشه و این سلاح مشترک چیزی جز مدیریت رفتار نخواهد بود ،برای هر مسئله ای نیاز به واکنش و ری اکشن رفتاری نیست و گاهی ندید گرفته شدن بهترین نوع برخورد با مسئله خواهد بود و دوم چرایی انجام دادن هر عملی قبل از انجامش باعث تأمل و تفکر بیشتر در هر آدم آزاد و اندیشمندی خواهد بود مسئله ای که فقدانش به‌شدت در نوع برخورد هر کدوم از افراد جامعه ما ملموس و در غالب اوقات عیان است ،در پایان از تمام شما عزیزان که برای خواندن نظر بنده وقت صرف کردید سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا