دیدگاهویژه

پیشنهاد نسرین ستوده جهت ارتقای شأن وکلای دادگستری

گفت و گوی کوتاه وکیل نسرین ستوده با وکلاپرس

وکلاپرس- وکیل نسرین ستوده در گفت و گو با وکلاپرس حرفه وکالت را با دشواری ها و خطرات بزرگ مواجه دانست و  باور داشتن به مصونیت شغلی وکلا را لازمه تضمین و احترامات حرفه وکالت برشمرد.

وکیل نسرین ستوده که این روزها در مرخصی نوروزی به سر می برد، در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار وکلاپرس درباره تضمین حفظ شأن وکلای دادگستری گفت: در واقع هیچ تضمینی جهت رعایت احترامات شغلی وکلای دادگستری وجود ندارد؛ برای مثال در پرونده های  سیاسی وکلا با خطرات بزرگی از قبیل تعلیق پروانه وکالت و … مواجهند.

بیشتر بخوانید: اهدای جایزه حقوق بشر کانون وکلای آمریکا به نسرین ستوده

این حقوقدان ادامه داد: درپرونده های مالی و عمومی هم وضع بهتر از این نیست و رفتار نامتناسب برخی قضات در برخی شعب دادگاه ها که به وکلا به چشم رقیب نگاه می کنند، کار وکالت را دشوار کرده است.

باور داشتن به مصونیت شغلی از سوی وکلای دادگستری

وکیل ستوده در پاسخ به این سؤال که وظیفه فردی وکلا برای ارتقای جایگاه و حفظ شأن حرفه وکالت چیست، بیان کرد: در پاسخ به این سؤال و  اینکه چگونه می توان این تضمین ها را برای حرفه وکالت ایجاد کرد، باید بگویم این امر بیش از هر چیز به باور خود وکلا برمی گردد؛ ابتدا خود وکلای دادگستری باید به مصونیت شغلی خود باور داشته باشند.

بیشتر بخوانید: دیدار کارگروه رسیدگی به وضعیت وکلای دربند با نسرین ستوده

وی در توضیح بیشتر دیدگاه خود افزود: وکیلی که با رعایت پرنسیپ حرفه ای در حال انجام وظایف اش است، اجازه نمی دهد قاضی، مدیر دفتر یا هر شخص دیگری به او و کارش توهین کرده یا مانع انجام کارش شود؛ اما اگر چنین اتفاقی افتاد  می بایست به خود و به شخصی که حریم شغلی او را شکسته است، مصونیت شغلی وکلا را خاطر نشان کرده و به او متذکر شود: «ما در انجام وظایف حرفه ای مان دارای مصونیت شغلی هستیم.»

وکلا با یادآوری دایمی مصونیت شغلی خود می توانند نتایجی خوبی را به بار بنشانند

نسرین ستوده با تاکید بر رعایت اصول حرفه ای وکالت گفت: قطعا این موضوع با یک یا چند یادآوری ساده حل و فصل نمی شود. با این حال استمرار این رفتار ساده و تکرار آن توسط همه وکلا می تواند در دراز مدت نتایج جمعی بسیار خوبی را برای جامعه وکالت به همراه داشته باشد.

وی افزود:‌ این یک روش مدنی ساده است اما همان طور که گفتم موفقیت آن مشروط به استمرار و رعایت اصول اولیه اخلاق حرفه ای از سوی وکیل مربوطه است.

درباره وکلای در معرض خطر بیشتر بخوانید:

نگاهی به وکلای در معرض خطر در ایران و دیگر کشورهای جهان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا