یادداشت

توضیحات محسن برهانی در خصوص احضار تلفنی با شماره های ناشناس

وکلاپرس- محسن برهانی استاد حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه تهران در یادداشتی کوتاه در خصوص احضار تلفنی با شماره های ناشناس نکاتی را بیان کرده است.

به گزارش وکلاپرس دکتر برهانی با شرح چگونگی احضار توسط مقام قضایی میگوید: احضار از طریق تماس تلفنی هنوز مجوز قانونی ندارد و مجددا بر آشنایی شهروندان با حقوق خود تاکید کرده است.

مشروح یادداشت این وکیل دادگستری را در ادامه مشاهده می کنید:

تماس با شماره‌ای ناشناس و احضار افراد به برخی نهادهای امنیتی، یکی از مسائل قابل بررسی از نظر حقوقی است. بسیاری از شهروندان به غلط تصور می‌کنند که هر شماره‌ ناشناسی که تماس گرفت و احضار کرد، باید سراسیمه بگویند چشم و بی‌چون و چرا حضار شوند. اما واقعیت چیز دیگری است و تصور فوق ناشی از ناآگاهی شهروندان به حقوق خویش است.

عملاً ما با دو نوع احضار مواجه هستیم؛

  • اول. احضار بعد از تشکیل پرونده نزد مقام قضایی
  • دوم. احضار از سوی نهادهای امنیتی برای پرونده‌سازی!

شهروندان باید بدانند که تنها مقام قضایی حق احضار ایشان را دارد؛ اگر بازپرس یا دادیار دلایل جرم را کافی بداند شخص را به عنوان متهم احضار می‌کند در غیر این صورت ممکن است در مراحل اولیه به عنوان مطلع احضار نماید. این احضار معمولاً توسط سیستم ثنا و یا در برخی موارد از طریق روش ابلاغ برگ احضار است (احضار از طریق تماس تلفنی هنوز مجوز قانونی ندارد). بدون وجود پرونده در نزد مقام قضایی، ایشان هیچ شخصی را احضار نمی‌کنند.

اما احضار ابتدایی از سوی پلیس و نهادهای امنیتی و ‌بدون‌ ارجاع از طرف مقام قضایی، جایگاه قانونی ندارد؛ یعنی شخص را بخواهند که بیاید و در مورد رفتار و اعمالش توضیح دهد! شهروندان هیچ الزامی به اجابت این درخواست ندارند و اساساً رفتن و اجابت این درخواست نوعی گل‌به‌خودی محسوب می‌شود و با دست خود پیاز داغ پرونده خود را بیشتر می‌نمایند!!

بیشتر بخوانید:

این نهادها تنها در یک صورت حق احضار دارند؛ اگر پرونده ابتدا در دادسرا یا دادگاه تشکیل شود و سپس مقام قضایی جهت تکمیل تحقیقات، پرونده را به فلان نهاد یا ضابط ارجاع نماید. در این صورت، قانوناً باز احضاریه باید به امضای مقام قضایی برسد. اگر شخص ثنا داشته باشد -که بسیار ضروری است و حتما باید داشته باشد- ابتدا به دادسرا احضار می‌شود و احضار ابتدایی نزد ضابط بی‌معناست و نباید به احضار او توجهی نمود مگر اینکه مشخص شود احضار بنا بر خواست مقام قضایی و تشکیل پرونده نزد ایشان بوده است.

لازم است شهروندان با حقوق خود آشنا شوند و با هر تماسی و تهدیدی و صدای کلفتی، در هرجایی حاضر نشوند و بدانند تنها افراد خاص با مجوز قانونی، حق احضار ایشان را دارند. آرامش شهروندان نباید ملعبه دست صاحبان تلفن‌های ناشناس قرار بگیرد.

‫۴ دیدگاه ها

  1. جناب برهانی از مدینه فاضله صحبت می کنند! معمولا نهاد قضایی پس از پایان تحقیقات در جریان قرار می گیره!

  2. حضرت استاد ! با سلام میگن یک بنایی بود هر کاری میکرد دیوارش بالا نمیومد چند سالی تلاش کرد تا آخر یک پیر مردی داشت رد میشد برگشت با تعجب گفت جوان! خشت روی خشت خوب میزاری ولی مشکلش اینه که بسترت رودخونه ست !!!

    خواستم معروض دارم خدمت حضرتتان که با مفروض غلط به نتیجه غلط تر میرسید . جوان!!!

    1. اتفاقاً آگاه کردن شهروندان جامعه خیلی هم بستر محکمی دارد جوان! حدیث نبوی (ص) در این خصوص وجود دارد که پیامبر (ص) می‌فرمایند:

      قال رسول الله صلى‏ الله‏ علیه ‏و‏آله: خَیرُ الدُّنیا وَالآخِرَهِ مَعَ العِلمِ وَشَرُّ الدُّنیا وَالآخِرَهِ مَعَ الجَهلِ ؛ خیر دنیا و آخرت با دانش است و شرّ دنیا و آخرت با نادانى.
      بنابراین، آگاهی دادن به دیگران بستر بسیار محکمی دارد و در نادانی گذاشتن مردم است که بستر سستی دارد!
      موفق و پیروز باشید جوان…

  3. آقای دکتر عزیز توجه داشته باشید
    بعضی اوقات حتی باید زمانی که از طریق تلفن ناشناس احضار شدید با این احضار را اجابت کرد . چون تنها راه جلوگیری از تشکیل پرونده‌های امنیتی است . که در بیشتر اوقات کار پرونده سازی انجام نمی شود. چون این مورد برای بنده رخ داده است. ولی اگر بنده این احضار را اجابت نمی‌کردم قطعاً با تشکیل پرونده قضایی به حبس های طویل مدت گرفتار می‌شدم . لطفاً این مورد را هم در نظر بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا