اخبار بین المللی

فاتو بنسودا خواستار تحقیق کامل در مورد جرایم دولت فیلیپین در مبارزه با مواد مخدر شد

وکلاپرس- دیوان بین‌المللی کیفری به جرایم رخ داده توسط دولت فیلیپین در راستای مبارزه با مواد مخدر صورت گرفت و تعداد زیادی را به کام مرگ کشاند، رسیدگی می‌کند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از بی بی سی، فاتو بنسودا، دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی(ICC) خواستار تحقیقات کامل در مورد احتمال بروز جنایت علیه بشریت در جریان مبارزه دولت فیلیپین علیه مواد مخدر شده است.

گفته می‌شود که در جریان جنگ دولت فیلیپین علیه مواد مخدر هزاران غیرنظامی کشته شده‌اند.

خروج فلیپین از عضویت در دیوان کیفری بین المللی در سال ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۸ پس از آن، رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین، کشورش را از عضویت در ICC خارج کرد، دادستان ارشد دادگاه بین المللی تحقیقات مقدماتی درباره نحوه برخورد دولت فیلیپین با قاچاق مواد مخدر را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: حکم حبس ابد قصاب بالکان در دیوان لایحه تایید شد

سخنگوی آقای دوترته گفته است که از آنجا که فیلیپین دیگر عضو کشورهایی نیست که صلاحیت دادگاه برای رسیدگی به جرایم داخلی را به رسمیت می‌شناسند، دولت این کشور با تحقیقات دادستانی همکاری نخواهد کرد.

رسیدگی به جرایم فلیپین قبل از خروج از معاهده

خانم بنسودا برای اولین بار در اکتبر سال ۲۰۱۶ نگرانی عمیق خود را در مورد گزارش‌های مربوط به “قتل‌های فراقانونی” در جریان مبارزه دولت فیلیپین علیه مواد مخدر ابراز داشت.

دادستان ارشد دادگاه کیفری گفته است که دادگاه صلاحیت دارد به اتهامات در ارتباط با جرایم صورت گرفته در دوره عضویت فیلیپین در دادگاه و قبل از تصمیم آقای دوترته به خروج از معاهده عضویت رسیدگی کند.

عدم همکاری دولت فیلیپین با تحقیقات دادستانی

نحوه مبارزه جنجال برانگیز دولت آقای دوترته علیه مواد مخدر سال‌هاست محکومیت نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد را برانگیخته است. رودریگو دوترته از آغاز زمامداری خود در ژوئن ۲۰۱۶ با اعلام اینکه مبارزه با گسترش جرایم در فیلیپین به “قاطعیت” نیاز دارد به اقداماتی دست زده است که منتقدان آنها را مغایر موازین شناخته شده قانونی دانسته‌اند.

بیشتر بخوانید: دیده بان حقوق بشر رژیم اسرائیل را مرتکب جنایت آپارتاید علیه ساکنان فلسطین معرفی کرد

رهبر جنجالی فیلیپین که به  سخنرانی‌های آتشین شهرت دارد از روش مرگبار مبارزه با مواد مخدر ابراز پشیمانی نکرده و تنها گفته است که دادگاه کیفری بین‌المللی هیچ صلاحیتی در رسیدگی به اقدامات او ندارد و دولت فیلیپین با تحقیقات دادستانی همکاری نمی‌کند.

بررسی قضایی این پرونده در شعبه رسیدگی به جنایات جنگی

دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کرده است تحقیقاتی که صورت گرفته او را قانع کرده است که مبنای منطقی  کافی وجود دارد که دادگاه به پرونده ارتکاب قتل در جریان مبارزه دولت فیلیپین علیه مواد مخدر رسیدگی کند. او از قضات شعبه رسیدگی به جنایات جنگی خواست تا رسیدگی به این پرونده را آغاز کنند.

 بنسودا در بیانیه خود گفته است که اطلاعات موجود نشان می‌دهد که ماموران پلیس و “افراد دیگری” که با آنها همکاری دارند در دوره بررسی شده بین ژوئیه ۲۰۱۶ تا مارس ۲۰۱۹ بین یکهزار تا چند ده هزار غیرنظامی را به طور غیرقانونی کشته‌اند.

استقبال مدافعان حقوق بشر

آمار دولتی فیلیپین کشته شدن بیش از ۶۰۰۰ نفر را تایید می‌کند اما نهادهای داخلی و بین‌المللی مدافع حقوق بشر معتقدند که رقم واقعی ممکن است به مراتب بیش از این باشد.

بیشتر بخوانید: دادگاه تجدیدنظر پاریس پلیس این شهر را به علت رفتار تبعیض‌نژادی علیه رنگین‌پوستان محکوم کرد

تصمیم دادستانی دادگاه به ارجاع پرونده برای رسیدگی قضایی با استقبال گروه‌های مدافع حقوق بشر روبرو شده است.

عفو بین‌الملل تکمیل تحقیقات را “گامی مهم” توصیف کرد و گفت که این اقدام می‌تواند “بارقه امید برای هزاران خانواده‌ای باشد که همچنان عزادار عزیزان خود هستند.”

منبع: بی بی سی فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا