آگاهی و آموزش حقوقی

نکاتی درباره اظهارنامه مالیاتی وکلا و استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ / الزام وکلا به نصب پایانه فروشگاهی (کارتخوان)

وکلاپرس- طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، مهلت ارائه اظهار نامه مالیاتی اشخاص حقیقی(از جمله وکلای دادگستری) ۳۱ خرداد ماه به اتمام می رسد.

به گزارش وکلاپرس، اشخاص حقیقی که مشمول تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم می‌شوند، از ارائه اظهارنامه مالیاتی معافند و تنها موظف هستند فرم درخواست تبصره ماده ۱۰۰ را در سامانه مالیاتی تکمیل کنند.

بیشتر بخوانید:

طبق دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم که اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ منتشر شد، تمام صاحبان مشاغلی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمتشان در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶۷.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بوده باشد امکان استفاده از فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم را دارند.

مشاغلی که مشمول این تبصره می شوند، از انجام بخشی از تکالیف مالیاتی مانند نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه‌ اظهارنامه مالیاتی معافند و مالیات آن ها صورت مقطوع تعیین و وصول می شود.

ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم:

مؤدیان موضوع این فصل مکلفند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی خود را در سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق‌ نمونه‌ای که وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات ‌متعلق را به نرخ مذکور در ماده ۱۳۱ این قانون پرداخت نمایند.

تبصره:

سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند برخی از مشاغل یا گروه هایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مؤدیان مذکور را به‌ صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مؤدی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود. حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم‌ شده در موعد مقرر نخواهد بود.

بند (ل) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور: «ل‌- ‌به‌منظور تسریع و تسهیل رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی، اختیار سازمان امور مالیاتی کشور در تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم ‌در‌خصوص معافیت مؤدیان از انجام بخشی از تکالیف قانون مذکور از قبیل نگهداری اسناد و مدارک و ارائه اظهارنامه مالیاتی، به حداکثر «صد برابر» میزان معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم افزایش می‌یابد.»

استفاده وکلا از تبصره ماده ۱۰۰ به شرط نصب پایانه فروشگاهی (کارتخوان)

نکته حائز اهمیت اینجاست که وکلا، پزشکان، مشاوران حقوقی فقط در صورتی که از پایانه فروشگاهی یا همان کارتخوان استفاده کرده باشند، می توانند از مزایای تبصره ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم استفاده کنند و در غیر این صورت می بایست اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند.

نصب پایانه فروشگاهی (کارتخوان)

به منظور نصب پایانه فروشگاهی اولین گام مراجعه به سازمان امور مالیاتی و ارائه مشخصات درخواستی و پیش ثبت نام اولیه است که در نهایت کد رهگیری مربوط به کارتخوان را از سامانه دریافت خواهید کرد.

در گام بعدی می بایست برای خرید کارتخوان اقدام کنید. نکته مهم در خرید کارتخوان این است که کارتخوان‌های بانکی یا سیار هستند یا ثابت. علاوه براین، دستگاه‌های کارتخوان شخصی هم عموما به دو نوع ثابت و سیار عرضه می‌شود.

کارتخوان های شخصی نیز در هر دو نوع سیار یا ثابت توسط شرکت هایی مختلف و در قیمت هایی مختلف در بازار عرضه می شود. نکته مهم در خرید کارتخوان شخصی، بانک های طرف قرارداد آن ها هستند. با توجه به بانکی که قرار است آن را به سامانه مالیاتی معرفی کنید، کارتخوان خود را انتخاب نمایید.

بیشتر بخوانید:

عموما شرکت های فروشنده کارتخوان با بانک های محدودی همکاری می کنند و برای داشتن کارتخوان بعضی بانک ها فقط باید با مراجعه به خود بانک کارتخوان دریافت کنید.

با ارائه کد رهگیری خود که از سامانه امور مالیاتی دریافت کرده اید، به شرکت یا بانکی که از آن ها کارتخوان را تهیه می کنید، بعد از چند روز، پایانه فروشگاهی شما فعال خواهد شد و  سپس می توانید در سامانه امور مالیاتی امور مربوط به تبصره ماده ۱۰۰ را تکمیل کنید.

سوالات مربوط به تبصره ماده 100
سوالات مربوط به تبصره ماده ۱۰۰

راه‌اندازی نافرجام سامانه مالیاتی ویژه وکلا

مهرماه سال گذشته وکیل سنجر فخری (مدیرعامل صندوق حمایت) از راه‌اندازی سامانه مالیاتی ویژه وکلا خبر داد و وکلای دادگستری را دعوت به ثبت نام و استفاده از این سامانه کرد. وی در این زمینه گفته بود: «با وجود این سامانه دیگر نیازی به دستگاه پوز نیست»

اما عمر این سامانه کوتاه مدت بود و در اردیبهشت ماه سال جاری پس از اعتراضات وکلا، صندوق حمایت به این موضوع واکنش نشان داد و  اعلام کرد: سامانه مالیاتی وکلا به علت تغییر روش مرکز تنظیم مقررات غیر فعال شده و زمان فعال شدن آن هنوز مشخص نیست.

با این وجود وکلایی که درآمد آن ها در سال ۱۴۰۱ کمتر از مبلغ ۶۷.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بوده است می توانند با نصب پایانه فروشگاهی از فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم استفاده کنند و فقط فرم مربوط به تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم را در سامانه امور مالیاتی تکمیل کنند.

بیشتر بخوانید:

‫۳ دیدگاه ها

  1. امسال رسما ملت رو نقره داغ کردند با مالیاتهای هزار برابری پارسال ۶۰۰هزار خیاطی دادم امسال ۱۳میلیون مقطوع زده دیگه امیدی به این … نیست … به نان شب محتاج هستیم اونا هنوز هم ول کن نیستند در صورتی که از منابع درامدی ملت و ملی نفت و معادن پول های بلوکه شده هیچی به حساب ملت نمیره

  2. بخدا این رفتار بااین ملت که زیر این فشار اقتصادی هر روز بیشتر از قبل کمرش خم میشود.بزرگترین ظلم یک حکومت است.مالیات از درآمد ناچیز یک مغازه دار اجاره ای باصد هزینه متفرقه دیگر ،این مالیاتهای ناجوانمردانه خودش عامل تورم خواهد بود.ودوباره دودش به چشم مردم بیچاره خواهد رفت.

  3. باسلام لطفاً درباره استرداد مالیات فرهنگی بازنشسته ای که آز این قانون مطلع نبوده و بعداز جند سال وقتی مراجعه می‌کند اداره مالیات قبول نمیکنه پرداخت کنه میگه زمانش گذشته است درحالی که طبق قوانین و بخشنامه برای کارکنان دولت مقید به قید زمان نیست ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا