اخبار کانون هاویژه

هیچ‌یک از اعضای کانون وکلای خراسان شمالی در زمره وکلای تبصره ماده ۴۸ قرار نگرفتند

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی در مراسم گرامیداشت سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری از عدم تایید هیچ یک از وکلای عضو این کانون در زمره تبصره ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری گلایه کرد.

به گزارش وکلاپرس، آیین بزرگداشت هفتادمین سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری کانون خراسان شمالی در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ در محل هتل داریوش بجنورد با حضور مقامات استانی از جمله رئیس‌کل و معاونت آموزش دادگستری استان خراسان شمالی، دادستان مرکز استان، اعضای هیأت مدیره مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه، کانون کارشناسان، مرکز کارشناسان و کانون سردفتران برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه آقای رضا نوروزیان جشن آبادی، ریاست کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی، ضمن خیر مقدم به میهمانان حاضر و همکاران وکیل و کارآموزان، سخنانی ایراد نمودند که اهم آن بدین شرح است:

از بدیهیات و مظاهر وجود حقوق عامه و رعایت آن در هر جامعه‌ای حق دفاع است

از بدیهیات و مظاهر وجود حقوق عامه و رعایت آن در هر جامعه‌ای حق دفاع است و این حق مسلم در اصل ۳۵ قانون اساسی و به‌تبع آن در سایر قوانین موضوعه دیگر منعکس گردیده است. انتظار عموم و آحاد جامعه از وکیل به‌عنوان شخص امین و متخصص در امور حقوقی که شرافت خود را وثیقه این امر گذاشته، کمک به اجرای عدالت، مطابق قوانین خواهد بود تا بتواند بدون هیچ واهمه و هراسی از حقوق افراد دفاع نماید.

این مهم بدون وجود وکیل مستقیم و تشکل صنفی برآمده از آن یعنی کانون وکلای دادگستری مستقل میسر نخواهد بود. اگر وکیلی نگران تعلیق یا ابطال پروانه وکالت خود باشد، دیگر نباید انتظار ایجاد و بسط موضوعات و مباحث حقوقی در مقام دفاع از وی داشت. در تمام دوران هفتاد سالۀ ایجاد کانون وکلا، اخراج‌ها و تصفیه‌هایی صورت گرفته است، ولی با توجه به نیاز ضروری امر دفاع این درخت کهن به رشد و نمو و بالندگی خود ادامه داده است و اکنون که مرز هفتاد سالگی را طی نموده به عنوان قدیمی ترین نهاد مدنی کشور شناخته می شود که با اصول مسلم مردم‌سالاری و به روش انتخاب مستقیم اعضای هیأت مدیره توسط اعضا و با وجود تقابل سلایق مختلف و بنا به اجماع عقلای منتخب به حیات خود ادامه داده است.

بهتر است بجای وسعت بخشیدن به دایره دفع، جریان جذب را تقویت کنیم

متأسفانه، و بااین‌وصف بعضاً در اظهارنظرهای مقامات محترم قوه قضائیه مشاهده می‌شود که دسته‌بندی‌های جدیدی اعلام می‌گردد از جمله وکیل خودی و غیرخودی. مستحضرید که تمام اعضای کانون‌های وکلا با شروع جریان صدور پروانه در معرض استعلامات متعددی قرار گرفته‌اند که از جمله آنها استعلام از مراجع امنیتی است و مادامی که شرایط کلی ایشان مورد تأیید واقع نشود، پروانه‌ای صادر نخواهد شد.

پس از طی این مراحل چگونه می‌توان وکلا را غیرخودی دانست؟ بهتر است بجای وسعت بخشیدن به دایره دفع، جریان جذب را تقویت کنیم. یکی از این موارد در تقویت و جذب، بازنگری و یا حتی حذف تبصره ذیل ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری که ضرورت آن باتوجه‌به اتفاقات اخیر در کشور، شدیداً احساس می‌شود به‌نحوی‌ که حجت‌الاسلام مصدق، معاون وقت قوه قضائیه آن را لکه ننگ قانون‌گذاری نامیدند.

بیشتر بخوانید:

هیچ یک از وکلا در زمره تبصره ۴۸ قانون آیین دادرسی قرار نگرفتند

شاید در زمان وضع این قانون توجیهی قابل‌تصور بوده؛ ولی پس از کشف مفسده، وجود و ادامه آن به نظر می‌رسد جایز نباشد و حذف تبصره الزامی است. در جریان اعتراضات اخیر، باتوجه‌به تعداد اندک وکلای مشمول تبصره ماده ۴۸، نه‌تنها کمکی در تسریع امر رسیدگی نشد، بلکه ضمن حذف یا محدودکردن امر بدیهی دفاع که مخالف با اصل ۳۵ قانون اساسی است، با تحدید انتخاب وکیل توسط موکل، باعث ایجاد رانت و اخذ حق‌الوکاله‌های بعضاً چندبرابر معمول و یا حتی نجومی گردید که این امر با سیاست اعلامی ارزان کردن هزینه دفاع و دسترسی به وکیل (به‌زعم برخی) به‌دور و بلکه مخالف می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

در همین مورد باید اعلام نمود که پس از اعلام حفاظت اطلاعات دادگستری کل استان خراسان شمالی در اعلام اسامی وکلای مشمول تبصره ۴۸ و بنا به رسالت و وظیفه‌ای که بر عهده داشتم، اسامی واجدین شرایط را که شامل جملگی همکاران می‌شد اعلام کردیم، ولی دریغ از حتی یک نفر که تأیید شده باشد.

همکاران، دوستان، بزرگان! در جمع وکلای حاضر افراد موثق، معتقد، مؤمن، خانواده ایثارگران، خود ایثارگر و حتی قضات سابق و حوزویان گران‌قدر وجود دارند، آیا از بین این افراد حتی یک نفر مورد وثوق و اطمینان قوه قضائیه نبوده است؟ به نظر می‌رسد معیار و مقیاس سنجش به‌گونه‌ای است که ناخودآگاه دایره دفع را گسترش می‌دهد.

آیین بزرگداشت هفتادمین سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری کانون خراسان شمالی
آیین بزرگداشت هفتادمین سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری کانون خراسان شمالی

کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی در بدترین برهه زمانی نهاد وکالت یعنی در چالش آیین‌نامه لایحه قانونی استقلال کانون‌های وکلا در تیرماه ۱۴۰۰ تأسیس شد. در شهریور همان سال به عضویت اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا درآمد.

هیأت مدیره دوره اول با زحمت و کمک مالی خود و بعضی از همکاران شروع به تجهیز و آماده‌سازی کانون برای ارائه خدمات نمود و از همان بدو شروع سعی در ارائه خدمات حداکثری کرده است. به‌نحوی‌که به تشکیل کمیسیون‌ها با عضویت همکاران محترم که اعلام آمادگی نموده بودند، کلاس‌های مربوط به کارآموزان محترم، کارگاه‌های آموزشی عمومی برگزار و توسط واحد معاضدت و مشاوره حقوقی به مراجعین محترم خدمات رایگان داده شده و حتی در تفاهم‌نامه‌ای که با بنیاد شهید و امور ایثارگران استان به امضا رسید به خانواده‌های محترم ایثارگر خدمات مشاوره‌ای و وکالتی ارائه گردیده است و آمادگی انعقاد تفاهم‌نامه با دیگر نهادهای حمایتی را هم داریم.

تسهیلاتی از محل اعتبارات صندوق حمایت وکلا به همکاران ارائه شده و علاوه‌برآن از محل اعتبار کارکرد حساب کانون تسهیلات وام ضروری نیز به همکاران محترم پایه یک و کارآموزان گرامی پرداخت شد که اگر ادعای منحصربه‌فرد بودن نکنیم، قطعاً از موارد پیشرو در این امر هستیم و تمام این موارد در حد وسع و بضاعت کانون بوده است.

بیشتر بخوانید:

مطابق رویه معمول مجدداً از تمامی همکاران محترم دعوت می‌نماییم که در اداره امور کانون همت کنند و با عضویت در کمیسیون‌ها در ادارۀ هرچه بهتر کانون که خانه خودشان است هیأت مدیره را یاری رسانند و به قول مرحوم بهمن کشاورز: وکلای محترم! نگوییم که کانون برای ما چکار کرده؟ باید بگوئیم ما برای کانون چکار کردیم.

پس از سخنرانی ریاست هیأت مدیره کانون، حجت‌الاسلام‌والمسلمین براتی زاده رئیس‌کل محترم دادگستری استان خراسان شمالی طی سخنانی، ضمن تبریک هفتادمین سالگرد استقلال کانون وکلا، با تأکید بر جایگاه وکیل مستقل در جامعه، بر رعایت اخلاق و اخلاص در عمل تأکید کردند و رعایت این اخلاق هم برای وکیل و هم برای قاضی الزامی است که سعادت دنیوی و اخروی را در پی خواهد داشت.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای خراسان شمالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا