تاریخچه

یادی از دکتر محمد صفدری ؛ استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران که توسط دانشجویش به قتل رسید

وکلاپرس- مرحوم دکتر محمد صفدری دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه تهران در ۲۳ مهرماه سال ۱۳۳۹ خورشیدی، بعد از خارج شدن از دانشکده و در ورودی محل سکونت خود در خیابان ناهید تهران (جنب دانشگاه) در ۳۹ سالگی توسط یکی از دانشجویانش به قتل رسید.

به گزارش وکلاپرس، دکتر محمد صفدری اهل روستای مهدی آباد اردهال کاشان بود که با تکیه بر نبوغ، پشتکار و پایبندی به اخلاق معلمی، پله های ترقی را با وجود سن کم به سرعت پیمود.

دکتر محمد صفدری تحصیلات مقدماتی را در دبستان پهلوی کاشان و سیکل اول متوسطه را در همین شهر به پایان رساند. سیکل دوم متوسطه را نیز در تهران و با احراز رتبه اول و نشان علمی گذراند.

در سال ۱۳۱۸ به دانشسرای عالی رفت و به تحصیل زبان فرانسه پرداخت و باز هم با رتبه اول و نشان علمی در این رشته موفق شد. در سال ۱۳۲۳ در وزارت فرهنگ به دبیری مشغول شد. در سال ۱۳۲۴ دبیر و ناظم دانشسرای کشاورزی بود. در سال ۱۳۲۵ به کادر اداری دانشگاه تهران پیوست و تحصیل در دانشکده حقوق را نیز به طور همزمان با کادر اداری آغاز کرد.

دکنر صفدری در سال ۱۳۲۷ دوره لیسانس قضایی را به پایان رساند و از همین سال به تدریس متون حقوقی به زبان فرانسه در دانشکده حقوق دانشگاه تهران پرداخت.

وی در سال ۱۳۳۰ به سمت رئیس دفتر دانشکده حقوق انتخاب شد و علاوه بر تدریس وظائف سمت مدیریت را در دانشکده ادبیات و حقوق این دانشکده انجام می داد.

در سال ۱۳۳۱ به منظور تکمیل تحصیلات خود به فرانسه رفت و با ارائه پایان نامه‌ای با موضوع مصونیت های سیاسی موفق به دریافت دکترای حقوق بین الملل شد. دکتر صفدری پس از بازگشت به ایران، به عضویت هیأت علمی دانشکده حقوق درآمد و تدریس حقوق بین الملل را بر عهده گرفت.

آثار دکتر محمد صفدری

آثار تالیفی و تحقیقی دکتر صفدری عبارتند از:

  • ۱- کلیات حقوق بین الملل
  • ۲- تعهدات بین الملل و حل اختلاف
  • ۳- متون حقوق و اقتصادی (به زبان فرانسه)
  • ۴- مصونیت‌های سیاسی (به زبان فرانسه)
  • ۵- آزمایش نهایی درباره آزادی
  • ۶- موضوعات اساسی ادبیات دوره فرانسه (برگردان فرانسه)
  • ۷- سیاست ارسطو (ترجمه)

شوربختانه دکتر صفدری در سال مهر ماه سال ۱۳۳۹ به دست یکی از دانشجویانش، در ۳۹ سالگی با ضربات چاقو به قتل رسید.

اطلاعیه شهربانی در خصوص دستگیری قاتل دکتر صفدری

روزنامه اطلاعات در تاریخ ۲۷ مهر ماه سال ۱۳۳۹ اطلاعیه شهربانی تهران مبنی بر مشخصات قاتل دکتر صفدری را به چاپ رساند که بر اساس آن نصرت علی صدری متولد ۱۳۰۴ (۳۵ ساله) آموزگار مستخدم وزارت فرهنگ و اهل رضائیه (ارومیه) و دانشجوی سال اول رشته حقوق، به علت عدم کسب نمره قبولی در درس حقوق بین الملل، دست به قتل این استاد دانشگاه زده است.

نصرت علی صدری در مدت ۵ ماهی که متواری شد به همدان و سپس عراق سفر کرده بود که در نهایت به علت گم کردن گذرنامه جعلی اش، توسط مامورین عراقی به ایران تحویل داده شده و در نهایت به شهربانی تهران منتقل شد.

تصویر روزنامه اطلاعات در خصوص قاتل دکتر صفدری
تصویر روزنامه اطلاعات در خصوص قاتل دکتر صفدری

در ادامه ویدئویی که به همت حسین بابایی تهیه شده است، مروری بر سرگذشت و زندگی دکتر صفدری ارائه شده است:

‫۲ دیدگاه ها

  1. با عرض سلام لطفا علت کشته شدن صفدری را بگویید.متاسفانه محمد صفدری استادی تنگ نظر و پر از بخل و یکدندگی بود و چون رفتارهایی غیر اصولی و بسیار سختگیرانه و بعضا تحقیر امیز با دانشجویان داشت اصولا فردی مورد علاقه و احترام نبود.در فقره قتل نیز ایشان بخاطر ندادن نمره و در نظر نگرفتن شرایط دانشجو و اینکه سابقه رفتاری مشابه داشت به قتل رسید.این شخصو بگذارید در کنار مرحوم کی نیا باان حسن خلق و مهربانی

    1. نمره ندادن ؟!آقا من اصلا نمیشناسم این اقا رو ولی در مورد نظر شما باید بگم تصور اینه که استاد درس بده و دانشجو نمره بگیره نه بهش نمره بدن و اینکه استاد با دانشجو اگرسخت گیر باشه این نمیشه ایراد و همچنین رابطه استاد و شاگرد نمیتونه مورد برای تنگ نظری قرار بگیره ،در مجموع به نظرم شما نظرتون کاملا جانبدارانه ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا