اخبار بین المللی

هشدار نسبت به نقض حقوق اساسی در جریان اعمال مقررات قرنطینه

کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از کشورها خواست که از نقض حقوق اساسی "تحت پوشش اقدامات استثنایی یا اضطراری" خودداری کنند

وکلاپرس- با شیوع ویروس کرونا در جهان، بسیاری کشورها تدابیر ویژه ای برای مقابله با آن اعمال کرده اند، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در مورد احتمال نقض حقوق اساسی از سوی دولت ها در این مسیر هشدار داد.

میشل باچه؛ کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
میشل باچه؛ کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد

میشل باچله، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از کشورها خواست که از نقض حقوق اساسی “تحت پوشش اقدامات استثنایی یا اضطراری” خودداری کنند.

او در بیانیه ای که در هیمن زمینه منتشر شد اظهار کرد: “اختیارات اضطراری نباید سلاحی در دست دولت ها باشد که بتوانند از آن برای فشار به مخالفان، کنترل اجتماعات و یا حتی حفظ ادامه حاکمیت خود استفاده کنند.” او تاکید کرد “این اختیارات فقط باید برای مقابله با شیوع بیماری استفاده شوند، نه بیشتر و نه کمتر”

ژرژ گاگنون، مدیر عملیات میدانی کمیساریای حقوق بشر در این رابطه گفت: “پلیس و نیروهای امنیتی از اعمال قدرت بیش از حد و گاهی کشنده برای تعطیلی اجباری و بازداشت ها استفاده می کنند.”

او گفت: “فیلیپین در ۳۰ روز گذشته با ۱۲۰۰۰۰ بازداشت به دلیل نقض مقررات قرنطینه در صدر فهرست قرار دارد. همچنین مقامات کنیا در حالی مشغول بررسی ۲۰ پرونده مربوط به مرگ های مرتبط با اقدامات پلیس هستند که رییس جمهور این کشور بابت خشونت پلیس مجبور به عذرخواهی شده است.”

وی افزود: “در آفریقای جنوبی، سازمان ملل گزارش هایی مبنی بر استفاده از گلوله های پلاستیکی، گاز اشک آور، ماشین آب پاش و باتوم برای اجرای فاصله گذاری اجتماعی بویژه در محله های فقیرنشین دریافت کرده است.”

خشونت پلیس آفریقای جنوبی
خشونت پلیس آفریقای جنوبی برای اعمال مقررات قرنطینه

“در نیجریه هم سازمان ملل گزارش هایی دریافت کرده است که نیروهای امنیتی در رابطه با اقدامات اجرایی مربوط به کرونا ۱۸ نفر را کشته اند. مقامات نیجریه برخی از مرگ ها را به خشونت در زندان نسبت داده اند.”

ترجمه و تنظیم: سیاوش هوشیار

سیاوش هوشیار

وکیل دادگستری و روزنامه نگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا