دیدگاه

استدلال عضو هیأت مدیره کانون وکلای خراسان درباره پذیرش قبول شدگان غیر فارغ التحصیل آزمون وکالت

وکلاپرس _ عضو هیأت مدیره کانون وکلای خراسان درباره موضوع پرحاشیه قبول شدگان غیر فارغ التحصیل آزمون وکالت، دیدگاه‌های خود را بیان کرد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر رضا معبودی (وکیل دادگستری و عضو هیأت علمی دانشگاه) در نامه‌ای به هیأت مدیره کانون وکلای خراسان، دیدگاه خود مبنی بر چرایی پذیرش قبول شدگان غیر فارغ التحصیل آزمون وکالت ۱۴۰۲ را بیان کرد.

بیشتر بخوانید:

در بخشی از یادداشت این عضو هیأت مدیره کانون وکلای مرکز آمده است:

پیشنهاد شخصی اینجانب این است که مقرر شود تاریخ فارغ التحصیلی مقدم بر پایان مهلت زمانی تشکیل پرونده کارآموزی در کانون وکلای دادگستری خراسان (با رعایت موعد زمانی اعلامی از سوی کانون جهت تشکیل پرونده) مورد مساعدت قرار گیرد.

متن کامل دیدگاه این وکیل دادگستری را در ادامه می‌خوانید:

تاریخ: ١۴٠٢/١١/١

باسمه تعالی

ریاست محترم و اعضای گرانقدر هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان

موضوع: تاریخ فراغت از تحصیل داوطلبان پروانه کارآموزی سال ۱۴۰۲

با سلام و تقدیم مراتب احترام در خصوص موضوع فوق الذکر با عنایت به مصوبه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۴ هیأت مدیره محترم کانون وکلای دادگستری خراسان مبنی بر تهیه پیشنهاد مقدماتی و اظهار نظر اولیه توسط اینجانب به استحضار همکاران محترم می رساند ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری دارا بودن دانشنامه لیسانس در رشته های تحصیلی مورد نظر را شرط صدور پروانه قلمداد کرده اما در مقام بیان دارا بودن دانشنامه مزبور را در هنگام آزمون، الزامی ندانسته است. در مقابل، بند ۲ ماده ۴۴ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری بیان داشته است که تاریخ فارغ التحصیلی باید قبل از تاریخ ثبت نام آزمون ورودی باشد.

به نظر رسد آیین نامه اخیرالذکر از لحاظ ،حقوقی تاب معارضه، توسعه، تضییق یا تقیید قانون صدر الذکر را نداشته باشد.

از سوی دیگر، حسب مستندات ابرازی، کانون محترم وکلای دادگستری خراسان طی نامه شماره ۱۳۱۸ – ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ موضوع مزبور را از اتحادیه محترم سراسری کانون های وکلای دادگستری استعلام نموده و ریاست محترم اتحادیه در پاسخ طی نامه شماره ۰۲ صادره ۱۷۲۵ – ۱۴۰۲/۱۰/۱۸ (ثبت شده تحت شماره ٣۶٠٧ – ١۴٠٢/١٠/١٩ دبیرخانه کانون وکلای دادگستری خراسان)، مرقوم داشته اند که با تاریخ فراغت از تحصیل قبل از ۱۴۰۲/۷/۱ مساعدت شود و مکاتبه مزبور نشان می دهد که تحلیل فوق الذکر، اجمالاً با نظر اسکودا همخوانی دارد در عین حال با توجه به ضرورت تصمیم یکسان در خصوص تمامی ذینفعان، پیشنهاد شخصی اینجانب این است که مقرر شود تاریخ فارغ التحصیلی مقدم بر پایان مهلت زمانی تشکیل پرونده کارآموزی در کانون وکلای دادگستری خراسان (با رعایت موعد زمانی اعلامی از سوی کانون جهت تشکیل پرونده) مورد مساعدت قرار گیرد.

مطلب مزبور نظر اولیه اینجانب است و پس از تبادل نظر در جلسه هیأت مدیره در خصوص نحوه اعمال حق رای شخصی خویش در این خصوص، تصمیم نهایی را اتخاذ خواهم کرد.

با تقدیم و احترام

دکتر رضا معبودی

عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان

پ.ن: بدینوسیله از همکار فاضل جناب آقای وکیل سیاوش هوشیار که نظرات ارزشمند خود را در این خصوص ارائه فرمودند، قدردانی می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا