نگاهی به بیانیه دو انجمن بین‌المللی در راستای حمایت از وکلای ایرانی بازداشت شده

وکلاپرس- انجمن جامعه حقوقی انگلستان و ولز و بنیاد وکلا برای وکلا در بیانیه ای نسبت به بازداشت وکلای دادگستری و نقض استقلال وکلا در ایران واکنش نشان داده و خواستار آزادی وکلای شد.

به گزارش وکلاپرس، دو نهاد بین‌المللی حامی حقوق وکلای دادگستری از دولت ایران درخواست کردند تا در نحوه دستگیری و بازداشت وکلای دادگستری تجدیدنظر کرده و به بازداشت شدگان اجازه دسترسی به وکیل دادگستری منتخب را بدهد.

در بیانیه این نهاد بین المللی حامی وکلا به محکومیت وکیل نسرین ستوده در سال های گذشته اشاره شده است و همچنین نام وکلای بازداشت شده در حوادث و جریانات اعتراضات اخیر آورده شده است.

نام وکلای در معرض خطری که در بیانیه مذکور مشاهده می شود، به شرح زیر است:

در این بیانیه به انتقاد از نحوه برخورد با تجمع وکلای دادگستری در مقابل کانون وکلای مرکز نیز پرداخته شده است که با برخورد نیروهای انتظامی روبرو شد.

بیشتر بخوانید:

در بخشی از بیانیه انجمن «جامعه حقوقی انگلستان و ولز» و بنیاد «وکلا برای وکلا» آمده است: وکلا نقشی حیاتی در حمایت از حاکمیت قانون و حمایت از حقوق بشر ایفا می‌کنند، از جمله حق برخورداری از راه حل مؤثر، ضمانت‌های دادرسی عادلانه، و حق آزادی از شکنجه و سایر رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز.وکلا برای انجام مؤثر وظایف حرفه ای خود باید بتوانند حرفه خود را با خیال راحت انجام دهند و از مداخله نادرست، ترس از انتقام و محدودیت های غیرمنطقی یا نامشروع دور باشند.

این دو انجمن حامی وکلا در پایان بیانیه خطاب به مسئولین از آن‌ها خواسته‌اند:

منبع: بنیاد حمایتی «وکلا برای وکلا»

خروج از نسخه موبایل