اخبار کانون ها

۲۰۰ تودیع و ۳۵۰ عدم تمدید پروانه در کانون وکلای اصفهان

وکلاپرس- رئیس کانون وکلا دادگستری اصفهان روز گذشته ۳ اسفندماه در نشست خبری این کانون به مناسبت سالروز استقلال وکیل با حضور اصحاب رسانه از عدم تمدید ۳۵۰ پروانه وکالت دادگستری به علت عدم توان پرداخت هزینه های آن خبر داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا حسین ادیب رئیس جدید کانون وکلای اصفهان در این نشست با اشاره هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و پاسداشت مقام وکیل، اظهار کرد: حدود ۷۰ سال قبل در هفتم اسفند ۱۳۳۱ لایحه قانونی استقرار کانون وکلا با حمایت بزرگانی همچون دکتر مصدق و آیت‌الله مدرس به تصویب مجلس زمان وقت رسید. از زمان تشکیل این کانون، نهاد وکالت به‌عنوان یک نهاد مستقل فعالیت می‌کند، بنابراین چنین روزی به مناسبت پاسداشت مقام وکیل و تکریم انسان‌هایی که متولی دفاع از حقوق آحاد جامعه هستند، نام‌گذاری شده است.

اگر وکیل استقلال نداشته باشد نقش آن در یک دادرسی عادلانه کمرنگ می‌شود

وی با تأکید بر اینکه نهاد وکالت و استقلال آن صرفاً یک امتیاز و دغدغه صنفی نیست، افزود: نهاد وکالت یک حقوق صنفی است، اگر وکیل استقلال نداشته باشد نقش آن در یک دادرسی عادلانه کمرنگ می‌شود. استقلال وکیل برای حفظ صیانت حقوق مردم در مراجع قضایی است، بنابراین کانون وکلا نسبت به استقلال وکلا  و هم ذات استقلال قضات حساسیت ویژه‌ای دارد.

رئیس کانون وکلا دادگستری اصفهان، مافوق یک وکیل را تنها قانون دانست و گفت: ما نسبت به استقلال کانون و وکلا حساسیت داریم و خواهیم داشت. مسلماً استقلال قانون و وکیل به این معنی نیست که بدون نظارت باشد، تمام شیوه‌های رفتاری آن‌ها در مراجع قضایی صورت می‌گیرد و به معنی این نیست نظارت بیرونی را برنمی‌تابیم. به همین جهت ما هرساله این روز بزرگ را پاس می‌داریم، وکلا  باید احساس استقلال و حمایت دستگاه وکالتی را داشته باشند و احساس نکند به‌واسطه حمایت از پرونده‌ای پروانه‌ی آن‌ها باطل خواهد شد، کانون وکلا از حقوق وکلا حمایت می‌کند، چراکه نتیجه آن دادرسی عادلانه در حقوق شهروندان است.

بیشتر بخوانید:

وی با بیان اینکه روز ۷ اسفند، روز وکیل است و ما هفته وکالت را هر روز برنامه داریم، توضیح داد: با هماهنگی صورت گرفته وکلا در مدارس دبیرستان حضور پیدا کردند و به دلیل آشنایی دانش آموزان با مسائل حقوق و فراهم نمودن شرایط تحصیل در این رشته، با آن‌ها به صحبت پرداختند. همچنین در دیگر برنامه‌ها ویژه وکلا شب شعری برگزار شد، و در ادامه یک دیدار با مقامات قضایی دادگستری استان را داریم، برنامه پیاده‌روی خواهیم داشت و البته جشن اصلی وکلا در تاریخ ۹ اسفند برگزار خواهد شد.

اکنون  ۲۳۵ کارآموز فعال داریم و به‌واسطه قانون تسهیل ۴۱۱ نفر دیگر به‌تازگی پذیرفته شدند

ادیب، با اشاره به اینکه اگر فردی از وکلا شکایتی دارد چه کار باید انجام دهد؟، گفت: ما دادسرای انتظامی، کانون وکلای دادگستری داریم، چنانچه افراد شکایتی داشته باشند پرونده‌ها بازرسی خواهد شد. البته با توجه به میزانی که جمعیت وکلا رو به افزایش است، میزان تخلفات چشمگیر نیست.

وی درباره کارآموزان کانون وکلا، بیان کرد: اکنون  ۲۳۵ کارآموز فعال داریم و به‌واسطه قانون تسهیل ۴۱۱ نفر دیگر به‌تازگی پذیرفته شدند و به جمع افراد کارآموز اضافه خواهند شد. همچنین در سال آینده با افراد زیادی مواجه خواهیم شد. البته گفتنی است عدم حضور وکلا در دادگاه‌ها بیشترین تخلفات وکلا است.

بیشتر بخوانید:

رئیس کانون وکلا دادگستری اصفهان، اضافه کرد: در سال جاری در دادسراها ۵۵۸ پرونده وارده تخلفات و ۵۳۱ پرونده مختومه داشتیم که از این موارد ۳۰۶ مورد منع پرونده صادر شد، ۲۰۲ پرونده کیفرخواست خورد و پرونده به دادگاه ارسال شده و ۲۳ پرونده عدم صلاحیت شده است که ممکن است در این مورد دادسرا اصفهان صلاحیت انجام نداشته باشند و باید دادسرا دیگری رسیدگی کند.

وی ادامه داد: جرائمی که برای وکلا متخلف در شعب دادگاه صادر می‌شود شامل است از ۲ سال محرومیت از شغل وکالت، ۳ ماه ممنوعیت ابطال پروانه وکالت و کارآموزی، یا تنزل درجه صورت می‌گردد، البته گاهی هم تعلیق وکلا را خواهیم داشت و پس از رسیدگی تعیین تکلیف می‌شوند.

تعداد پرونده‌های تسخیری به علت حوادث اخیر افزایش چشمگیر پیدا کرده

ادیب در خصوص پرونده‌های تسخیری اعلام کرد: در سال جاری تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۱، حدود ۳۵۰۰ پرونده تسخیری داشتیم که نسبت به سال گذشته تعداد پرونده‌ها افزایش چشمگیر پیدا کرده و یکی از دلایل آن مسائل اخیری بود که در کشور رخ داد. در این جهت باید برای دفاع از پرونده‌ها وکلایی را تعیین می‌کردیم. همچنین هرماه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرونده معاملتی خواهیم داشت که در سال مجموعاً هزار پرونده می‌شوند.

وی با اشاره وضعیت حق وکالت‌ها، توضیح داد: پرونده‌های تسخیری حق وکالت ندارند، اما در پرونده‌های معاملاتی قرارداد امضا می‌شود و اگر موکل به حقوق قانونی رسید می‌تواند بعد از وصول پرونده بر اساس تعرفه، حق‌الوکاله دریافت کنند. مبلغ وکلا بر اساس آیین‌نامه تعیین حق‌الوکاله کانون‌های وکلا پیش‌بینی می‌شود و قوه قضاییه تصویب می‌کند و نوع دریافت حق‌الوکاله بر اساس مبلغی خواهد بود که تصویب شده است.

امسال  ۳۵۰ نفر تمدید پروانه نکرده‌اند و حدود ۲۰۰ وکیل تودیعی داریم

رئیس کانون وکلا دادگستری اصفهان، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا مبنی بر آمار وکلا بیکار، گفت: در حال حاضر حدود ۲۰۰ وکیل تودیعی داریم که پروانه‌های خود را به کانون سپرده‌اند و فعالیت نمی‌کنند، اما وکلایی هم داریم که تودیع نکردند و فعالیتی هم ندارند یا شاید در سال به تعداد انگشتان هم‌دست پرونده ندارند. البته برخی از وکلا هم تمدید پروانه تمدید نمی‌کنند، چراکه هزینه تمدید ۱میلیون و ۵۰۰ تومان است و خیلی از افراد به علت عدم توان پرداخت انجام نمی‌دهند. امسال  ۳۵۰ نفر تمدید پروانه نکرده‌اند و این در آینده خطرآفرین است.

مردم به‌منظور تحقق بخشیدن به دادرسی عادلانه از حق دفاع برخوردار هستند

شهرام محقق، نایب‌رئیس کانون وکلا دادگستری اصفهان، نیز در این نشست  با اشاره هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و پاسداشت مقام وکیل، اظهار کرد: طبق قانون اساسی مردم به‌منظور تحقق بخشیدن به دادرسی عادلانه از حق دفاع برخوردار هستند و این حق به جهت اینکه لازمه آن داشتن تخصص در امر دفاع است، باید به دست افراد متخصص که دارای توان کافی هستند، انجام شود که  آن افراد وکلای دادگستری هستند.

وی با تأکید بر اینکه مردم حق دارند که در امر دادرسی از وکیل مستقل کانون وکلا که مستقل پروانه دریافت کرده باشد، بهره‌مند شوند، افزود: وکیلی مستقل است که با استقلال و شهامت از حقوق دفاع کند، وکیلی که از کانون مستقل پروانه دریافت نکند نمی‌تواند این وظیفه را انجام دهد. اگر ما دایره‌ای داریم در اجرای تحقق دادرسی عادلانه است.

بیشتر بخوانید:

نایب‌رئیس کانون وکلا دادگستری اصفهان، این کانون بر اساس قانون کیفیت اخذ پروانه در سال ۱۳۷۶ ملزم شد سالیانه بر اساس استانداردهای لازم برای جذب کارآموز آزمون برگزار کند، تصریح کرد: اما با اجرای قانون تسهیل صدور مجوز کسب‌وکارها این الزام برای کانون‌های وکلا ایجاد شد که سالیانه تعداد مشخصی کارآموز را بر اساس نمره تراز تحت پوشش قرار دهد که این کار آسیب‌هایی را برای جامعه در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: کارآموزانی که از طریق آزمون جذب می‌شوند طبیعتاً از صلاحیت علمی و تجربی بیشتری برخوردار خواهند بود، اظهار کرد: آن‌ها به مدت ۱۸ ماه تحت نظارت کمیسیون آموزش و همچنین کمیسیون کارآموزی و اختبار کانون تحت نظارت و آموزش قرار می‌گیرند و پس از قبولی در آزمون کتبی و شفاهی پروانه وکالت برای آن‌ها صادر می‌شود.

قانون تسهیل یک معضل و بحران در فعالیت کانون برای پرورش نیروهای متخصص است

 محقق اضافه کرد: تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار یک معضل و بحران در فعالیت کانون برای پرورش نیروهای متخصص است، مجلس با تصویب این قانون و نگاه بنگاه‌داری به حوزه وکالت مبنا و ساختار پذیرش کارآموزان را نادیده گرفت. در کانون وکلا اصفهان از زمان تشکیل ۳۵۰۰ وکیل فعالیت دارند البته که در سراسر کشور ۹۲ هزار وکیل داریم و اگر این اشتغال را دولت می‌خواست فراهم کند بار مالی زیادی داشت.

وی در خصوص وکلایی که پرونده‌های تسخیری کار می‌کنند، توضیح داد: هر وکیل باید در سال باید ۳ پرونده معاضدتی و تسخیری انجام دهد، به افرادی که با نهادهای مربوطه ارتباط دارند امکانات رایگان ارائه می‌دهیم. کانون وکلا در خدمات‌رسانی پیشگام بوده هرجایی در کشور هر فردی احتیاج به وکیل دارد و توانایی حق وکلا ندارد به کانون مراجعه کند تا از خدمات معضلاتی و حمایت کانون بهره‌مند شود.

منبع: ایسنا

یک دیدگاه

  1. آقای ادیب مرد محترمی اند ولی امیدوارم کانون تحول عمیقی پیدا کند، مشکلات زیادند و ناگفتنی، بنده که عطایش را به لقایش بخشیدم و آنچه انتظار می رفت هرگز ندیدم بلکه مطالب تاسف باری دیدم مثل عدم پیگیری متخلفان جری و حتی حمایت از آنها در ادوار خیلی قبل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا