گفت و گوویژه

نماینده کانون وکلای مرکز: هزینه خرید واکسن از وکلای دادگستری تأمین می شود

توضیحات نماینده کانون وکلای مرکز در خرید واکسن کرونا در خصوص جزییات خرید این واکسن برای وکلای دادگستری

وکلاپرس- نماینده کانون وکلای مرکز جهت پیگیری تهیه واکسن کرونا درخصوص جزئیات خرید واکسن برای جامعه وکلا گفت: هماهنگی ها برای خرید واکسن از شرکت دارویی تهران الکتریک وابسته به بنیاد شهید انجام شده است.

اخیرا رییس کانون وکلای دادگستری مرکز طی مکاتبه با شرکت دارویی تهران الکتریک وابسته به بنیاد شهید انقلاب اسلامی تقاضای خرید ۵۰۰ هزرا دوز واکسن را داشته است.

بیشتر بخوانید: پیگیری کانون وکلای مرکز برای تهیه ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا جهت واکسیناسیون وکلای دادگستری

به گزارش وکلاپرس، علیرضا ماحوزی، نماینده کانون وکلای مرکز در خرید واکسن کرونا، در گفت و گو با خبرنگار وکلاپرس درخصوص جزئیات خرید واکسن کرونا برای جامعه وکلا توضیحاتی ارائه داد.

شرح این گفتگو در ادامه آمده است.

لطفا درمورد نتیجه اقدامات و مکاتبات انجام شده برای خرید واکسن برای وکلا توضیح دهید.

لازم به ذکر است رییس کانون وکلای مرکز در تاریخ ۲۷ بهمن ۹۹ طی مکاتبه ای با وزیر بهداشت، وضعیت وکلا و شغل آنان را در معرض خطر ابتلا به کرونا دانست و و خواستار قرار گرفتن وکلا در اولویت تزریق واکسن شد. معاون بهداشت وزارتخانه (دکتر رئیسی) طی نامه ای در تاریخ ۱۰ اسفند به سیدحسین داوودی (مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی) اعلام کرد که گروه یاد شده در اولویت اول و دوم واکسیناسیون قرار ندارند.

ازجمله اقدامات ما، مراجعه به سازمان غذا و دارو و کسب اطلاعات بود؛ این سازمان در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه نامه ای به مدیران عامل شرکت های دارویی ارسال و اعلام کرد دو واکسن کووید ۱۹ به نام های اسپوتنیک روسی و بهارات هند توسط چند شرکت در کشور -که نماینده انحصاری واردات این دو واکسن هستند- ازجمله اکتوور وارد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: درخواست کانون وکلای مرکز مبنی بر در اولویت قرار گرفتن وکلای دادگستری برای تزریق واکسن کرونا

علاوه بر این در این نامه اعلام شده است غیر از این دو واکسن، اگر شرکت هایی می توانند با اخذ نامه نمایندگی و معرفی نامه با تایید سفارت جمهوری اسلامی در کشور مبدا با پرفروم حاوی نام تجاری، تعداد و قیمت واکسن مراتب را به سازمان بهداشت دارو عرضه کنند تا مجوز واردات داده شود.

تاکنون با کدام شرکت های تولیدکننده دارو مکاتبه داشته اید و نتیجه آن چه بوده است؟

مشکل فعلی این است که شرکت های تولید کننده دارو برای خرید واکسن می گویند دولت ها باید با این شرکت ها مکاتبه کنند. اگرچه خود وزارت بهداشت در این خصوص اعلام همکاری کرده است تا تقاضا را ترتیب اثر بدهد اما ما با چند شرکت ازجمله شرکت اکتوور مکاتبه داشتیم.

دکتر مالکی در تاریخ ۳۰ فروردین طی مکاتبه با دکتر نهاله نراقی(مدیرعامل شرکت اکتوور) تقاضای خرید ۵۰۰ هزار دوز واکسن برای جامعه وکالت و خانواده آنان داشت. من نیز با یکی از اعضای هیأت مدیره این شرکت ملاقات داشتم که وی پس از صحبت با مدیرعامل اعلام کرد این شرکت نماینده انحصاری واکسن اسپوتنیک روسی در ایران است که از وزرات بهداشت مجوز دارد.

بیشتر بخوانید: بررسی مختصر فقهی، حقوقی و اداری پدیده مذموم واکسن خواری

این واکسن تحت لیسانس روسیه در خود ایران تولید می شود و میزان تولیدی در طول هر ماه ۱ تا ۲ میلیون دوز خواهد بود. بنابراین اگر وزارت بهداشت مصلحت بداند و مجوز بدهد، این شرکت می تواند واکسن را به ما تحویل بدهد.

ما نسبت به وکلا احساس مسئولیت داریم؛ اگر مشکل و یا ضایعه ای برای هریک از آنان رخ دهد غیرقابل جبران است. وقتی دولت قادر به برخورد با وضعیت خطرناک موجود در کشور نیست، چاره ای نیست که صنف به فکر اعضای خود باشد. به همین منظور ما به شرکت دارویی معتبر مراجعه کردیم.

نحوه خرید واکسن برای وکلا از شرکت دارویی تهران الکتریک چگونه خواهد بود؟

با معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید ملاقات داشتیم و از این طریق توانستیم با شرکت دارویی تهران الکتریک وابسته به سازمان اقتصاد کوثر بنیاد شهید لینک شویم و تقاضای مجوز کردیم. پس از تقاضای ما رییس کانون مرکز مجددا در تاریخ ۱ اردیبهشت نامه ای به شرکت دارویی تهران الکتریک وابسته به بنیاد شهید زد و آنها در تاریخ ۶ اردیبهشت اعلام کردند این شرکت در حال اخذ مجوز واردات واکسن است که پس از طی مراحل قانونی و اخذ مجوز توزیع از سازمان غذا و دارو و ستاد مبارزه با کرونا همکاری می کند.

بیشتر بخوانید:

تعداد واکسن برای وکلا و خانواده آنان کافی خواهد بود؟

ما ۵۰۰ هزار واکسن تقاضا دادیم. تعداد تقریبی وکلا بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر است که با خانواده آنان بیشتر خواهد بود اما از ۵۰۰ هزار کمتر می شود. لذا ما آمادگی خواهیم داشت اگر دیگران و خیرین نیز در این موضوع سهیم شوند، برای زندانیان و … هدیه کنیم.

اقدام کانون جنبه حمایتی از وکلا و خانواده آنان را دارد و تنها برای وکلای مرکز نخواهد بود بلکه اقدامی راهگشا، موجه و خیرخواهانه است.

ما در جهت جلوگیری از خطر موج پنجم کرونا با دید مثبت و خیرخواهانه وارد شدیم و امیدواریم بزرگواران کمک کنند تا نهادهایی که جنبه قانونی دارند صرفا از سمت شرکت های دارویی معتبر به صحنه عمل وارد شوند.

ما فقط به فکر صنف خود نیستیم و به فکر آحاد ملت خواهیم بود. به همین منظور از وزارت بهداشت مصرانه تقاضا داریم به این شرکت مجوز بدهد زیرا نه سیمان فروش است و نه بقال!

مبلغ واکسن چقدر برآورد شده است؟ پرداخت آن از سوی صندوق حمایت خواهد بود یا خود وکلا؟

درمورد مبلغ واکسن هنوز هیچ گونه تصمیمی گرفته نشده است. نظر کانون وکلای مرکز بر این است هزینه واکسن از خود وکلا دریافت شود. صندوق حمایت تاکنون اقدامی از جنبه های حمایتی برای وکلا نداشته است که تغییر اساسنامه آن نیز مستلزم طی مراحل قانونی است و بحث ما نیست و روی آن حساب نمی کنیم. کسی که می تواند واکسن بخرد چرا نخرد و درد بیماری و مرگ را متحمل شود؟

هرچند وظیفه دولت است که واکسن رایگان تامین کند اما وقتی چنین نمی کند ما باید به فکر سلامتی خود و صنف خود باشیم. قیمت اعلامی وزیر بهداشت ۷/۹ دلار بوده است اما هر لحظه درحال تغییر است و معلوم نیست زمانی که به دست ما می رسد چه قیمتی داشته باشد. متاسفانه اگر زود اقدام میشد شاید در لیست دهم دریافت قرار می گرفتیم نه اینکه در انتهای لیست باشیم.

تهیه و تنظیم: فرناز محمدیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا