آگاهی و آموزش حقوقی

فرق وکیل کانون وکلا با مرکز وکلا چیست؟

آیا تا به حال برای رسیدگی به یک پرونده حقوقی از وکیل کمک گرفته اید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت باشد، احتمالا هنگام انتخاب وکیل با این چالش مواجه شده اید که وکیل پایه یک دادگستری کانون وکلا را انتخاب کنید یا وکیل قوه قضاییه!

اما مگر تفاوتی میان وکیل کانون وکلای دادگستری با وکیل قوه قضاییه وجود دارد؟ مسلما بله؛ پس در ادامه همراه ما باشید تا با اطلاعاتی که در اختیارتان قرار می گیرد، متوجه تفاوت وکیل پایه یک دادگستری کانون وکلا با مرکز وکلای قوه قضاییه شوید و در نهایت وکیل اصفهان را به درستی انتخاب کنید.

دسته بندی کلی وکلا

به طور کلی و پیش از هر توضیح خاصی، باید بگوییم که تفاوت میان وکلای پایه یک دادگستری با قوه قضاییه چندان زیاد نیست و تقریبا وظایف یکسانی دارند. تفاوتی که میان این دو دسته وجود دارد به مرکز صادرکننده پروانه وکالت و مراحلی که وکیل برای اخذ این وکالت طی می کند بستگی خواهد داشت که در ادامه در رابطه با هریک صحبت خواهیم کرد. اما در نظر داشته باشید که دسته بندی کلی وکلا شامل دو دسته می شود که عبارتند از:
• وکیل کانون وکلای دادگستری
• وکیل قوه قضاییه

وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری کیست؟

به وکیلی که پروانه وکالت خود را از کانون وکلای دادگستری دریافت کند، وکیل پایه یک گفته خواهد شد. این وکلا به واسطه تحصیلاتی که دارند می توانند در کلیه دعاوی حقوقی، کیفری، خانواده، ملکی و … فعالیت کنند. باید این مورد را در نظر داشته باشید که متقاضی وکیل دادگستری باید برخی از شرایط را داشته باشد که در ذیل به آن ها اشاره خواهیم کرد:
• متقاضی وکیل دادگستری باید حتما تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.
• داشتن حداقل مدرک کارشناسی حقوق یا معادل آن برای فرد متقاضی الزامی است.
• فرد متقاضی باید از سلامت جسمی و روانی لازم برخوردار باشد.
• دوره کارآموزی وکالت توسط متقاضی باید به طور کامل انجام شود.

مزایای فعالیت به عنوان وکیل دادگستری

فعالیت به عنوان وکیل خوب دادگستری اصفهان با مزایای مختلفی همراه است که از مهم ترین این مزایا می توان به این موضوع اشاره کرد که وکیل دادگستری امکان فعالیت در کلیه مراجع قضایی اعم از دادگستری، دیوان عدالت، دادسرا و … را دارد و می تواند در این مراجع حضور پیدا کند و به دفاع از موکل خود بپردازد. بنابراین استقلال بیشتر وکیل پایه یک دادگستری از مهم ترین مزایای وکالت دادگستری است.

سوال دیگری که ممکن است برای متقاضیان پیش آید، این است که آیا وکالت دادگستری با معایبی نیز همراه می باشد؟ در راستای پاسخ به این سوال باید گفت هر چیزی در کنار مزایایی که دارد، از معایبی نیز برخوردار است. از معایب وکالت کانون وکلای دادگستری می توان به آزمون دشوارتر و هزینه بالای آن اشاره کرد. از همین رو فردی که قصد دارد به عنوان وکیل پایه یک دادگستری فعالیت کند باید تلاش و پشتکار بالایی داشته باشد.

وکیل مرکز وکلای قوه قضاییه کیست؟

برای آنکه تفاوت وکیل کانون وکلا با مرکز وکلای قوه قضاییه را متوجه شوید، باید تعریف وکیل قوه قضاییه نیز در اختیارتان قرار گیرد. از همین رو باید گفت شخصی که پروانه وکالت خود را از مرکز وکلا قوه قضاییه دریافت می کند، در حقیقت وکیل قوه قضاییه است.

وجود یکسری شرایط برای متقاضی وکالت قوه قضاییه ضروری است که این شرایط عبارتند از:
• متقاضی وکالت قوه قضاییه باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.
• داشتن حداقل مدرک کارشناسی حقوق یا معادل آن الزامی است.
• فرد متقاضی باید از سلامت جسمی و روانی لازم برخوردار باشد.
• متقاضی وکیل قوه قضاییه نیز باید دوره کارآموزی وکالت در دادگستری را به طور کامل پشت سر گذاشته باشد.

مزایای فعالیت به عنوان وکیل قوه قضاییه

در راستای بررسی تفاوت وکیل پایه یک دادگستری با وکیل قوه قضاییه، در بخش قبل به بررسی مزایای وکالت در پایه یک دادگستری پرداختیم. در این بخش نیز به مزایای فعالیت به عنوان وکیل قوه قضاییه اشاره می کنیم تا به درک کاملی در رابطه با این موضوع برسید.

فردی که تقاضای فعالیت به عنوان وکیل قوه قضاییه را دارد، باید در آزمون آسان تری نسبت به آزمون کانون وکلا شرکت کند و به طور کلی هزینه های مربوط به فعالیت قوه قضاییه نیز پایین تر است.

حال برای مثال اگر شما به وکیل خوب ملکی اصفهان نیاز دارید، می توانید بررسی های لازم را انجام دهید و در نهایت تصمیم بگیرید که وکیل قوه قضاییه را انتخاب کنید یا وکیل کانون وکلای دادگستری. وکلای هر دو مرکز می توانند با دانش و تخصصی که دارند رسیدگی پرونده شما را انجام دهند.

وکیل مرکز وکلا بگیرم یا کانون وکلا؟

اکنون که با تفاوت وکیل پایه یک دادگستری با وکیل قوه قضاییه آشنا شدید، به احتمال زیاد این سوال برای شما پیش می آید که وکیل پایه یک کانون وکلا بهتر است یا وکیل قوه قضاییه؟ پیش از آنکه پاسخ این سوال را بررسی کنیم، توصیه می شود هر شایعه ای که در رابطه با وکلا وجود دارد را فراموش کنید. بسیاری از این شایعات پیرامون این موضوع هستند که وکلای پایه یک دادگستری کیفیت کار بهتری دارند یا وکلای قوه قضاییه راحت تر پروانه وکالت خود را دریافت می کنند.

در رابطه با این شایعات باید گفت هیچ یک از این موارد صحت ندارد و هنگام انتخاب وکیل باید به تجربه و تخصص وکیل توجه داشت. ویژگی که یک وکیل را از سایر وکلا متمایز می کند، توانایی و مهارت وی در حل پرونده ها است و مسلما وکیلی که دائم در حال مطالعه می باشد و تجربیات بسیاری دارد، راحت تر می تواند پرونده های حقوقی را حل کند و حق موکل خود را بگیرد.

مورد دیگری که در این بخش اهمیت دارد، حوزه تخصصی کاری وکیل است؛ از همین رو اگر به دنبال وکیل خوب خانواده اصفهان یا وکیل طلاق و ملکی و … هستید، به سراغ وکیل پایه یک دادگستری یا قوه قضاییه که امکان فعالیت در این حوزه ها به صورت اختصاصی را دارد بروید!

اگر در پیدا کردن وکیل تجربه ندارید و نمی دانید از کجا بهترین وکلا را پیدا کنید، دیگر نگران نباشید، زیرا وکیل از ما آماده خدمت رسانی به شما می باشد. در این سایت وکلا بر اساس فاکتورهای مختلف دسته بندی شده اند و شما می توانید به راحتی براساس تجربه و منطقه جغرافیایی، وکلای خوب را شناسایی کنید.

جمع بندی

هنگام انتخاب وکیل چالش های بسیاری پیش می آید که یکی از این چالش ها، انتخاب وکیل پایه یک دادگستری یا وکیل قوه قضاییه است؛ به طوری که بسیاری از افراد نمی دانند پرونده حقوقی خود را به کدام یک بسپارند. با توجه به این موضوع، در این مقاله تفاوت وکیل پایه یک دادگستری با وکیل قوه قضاییه را بررسی کردیم تا متوجه شوید که کدام وکیل شرایط بهتری برای رسیدگی به پرونده شما را دارد.

منبع: وکیل از ما

‫۷۸ دیدگاه ها

    1. به نظرم تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و بیشتر اوقات کانون وکلا به دلیل انحصار طلبی خواسته است خود را بالاتر از وکلای قوه قضاییه بداند

      1. دقیقا همینطوره انحصار طلبی باعث شده ادعای با سوادیشون بشه اگه راست میگن و با سواد هستن دست از انحصار طلبی بردارن ببینن رقبا جدید چطور سواد و تبحرشون را محک میزنن

        1. هیچ فرقی تو عمل ندارن تنها فرقشون یکی منابع ازمون هست که مرکز بیشتر از کانونه و یکیم دوره کاراموزی تو مرکز وکلا کوتاهتر هست و همم میتونی تو همون حین دفتر بزنی و سریع بازار کار وارد شی ولی اسکودا همان کانون باید اختبار بدی بعد پس اگه کار براتون مهمه برین مرکز سریع وارد بازار کار شین .

      1. بسیاری از حقوقدانان بزرگ ایران ، اساتید بنام حقوق ایران وکیل مرکز وکلا هستند . همچون دکتر حسین آقایی نیا استاد بزرگ حقوق جزای ایران ، مرحوم دکتر ابومحمد عسگرخانی استاد برجسته روابط بین الملل و حقوق بین الملل ، دکتر الماسی استاد نویسنده کتاب منبع حقوق بین الملل خصوصی ، دکتر میر محمد صادقی و بسیاری دیگر ، اگر مرکز وکلا معتبر نبود این بزرگان عضو این مرکز نمی شدند….

      2. سواد کتبی یا عملی؟! والا چیزیکه گویاس الا گوی عوض شده همکاره گرامی مرکز وکلا بخاطر تعداد بالا شدیدا رقابت توش بالاس بخصوص که سایت مختص بهترینا توش هست برعکس اسکودا که هیچ رقابتی توش نیست قشر جوان کلا کمه توش بیشتر مدیران و علی البدلاش گویا همه وقایع هستن وگرنه اینقدر تصمیماته سالخوردگی توش نبود برعکس مرکز که توجهی ویژه ای به حمایت از جوانان داره اسکودا فقط بلده اس بده بیا بیمتو بده پول بده!

    2. واقعاً چه روزگاری شده بخاطر ی لقمه نون حاضرن دوست خودشونو بفروشن واقعا چه مزخرفاتی می‌نویسید

    3. چقدر پیش پا افتاده و سطحی! توهین مستقیم به شعور مخاطب می‌کنید با این مطالب ضعیف!

    4. بنظرم وکلای مرکز قوه قضاییه در مقابل این مقاله باید دفاعیه قوی از خود بجا بزارند وگرنه کلا زیر سوال رفتن خخخخخ

    1. بله دقیقا ، اما وقتی اولین بارسوالاتش روگذاشتن جلوم تایه ربع میخندیدم شمافکرکن تفاوتی نیست ماهم میگیم مشاورین حقوقی باسوادترن

    1. این مملکت درست بشو نیست تا زمانی که دو گروه در هر سیستمی همدیگرو میکوبن … وکیل وکیل است چه مرکز چه کانون …

      1. واقعا تعجب میکنم چطور وکیلی که قدرت تمیز و تمایز و قیاس یک موضوع که به سادگی برای هر شخصی امکان بررسی و تحلیل و شناخت کافی فراهم است با یک جستجوی ساده در اینترنت اینچنین بطور ابتدایی و جانبدارانه و متعصبانه و اتفاقا بلاوجه در اختیار عموم قرار می دهد قطعا وکیلی که تا بدین میزان کورکورانه و به اشتباه و عوام‌فریبانه و با این ادبیات و فرمت مقایسه صورت میدهد به یقین وکیل مناسب و موجه و درستی نیست ،
        جناب آقای وکیل قداست شغل و منصب و سمت شما بسیار بیش از این وقار و متانت و انسانیت را میطلبد آدم بودن آسان است اما انسان بودن و ماندن نه…
        برداشت آزاد…

  1. با سلام یا سواد و آگاهی لازم را ندارید یا مغرضانه نگارش نموده اید لطفا ابتدا به درک درستی از موضوعات برسید بعد تحلیل و تفسیر نمایید هر چند که به نظر می رسد مغرضانه به این موضوع پرداخته اید
    چرا که هر دو هم کانون وکلا و هم مرکز وکلا ابتدا هر دو در آزمون شرکت کرده ولی بعد از قبولی تنها مرکز وکلا مجددا مصاحبه برگزار می نماید و اشخاص زیادی در این مصاحبه که امکان هیچ نوع تقلبی در آن نیست رد می شوند و بعد از مصاحبه از سوی قوه قضاییه(حفاظت دادگستری) مورد گزینش قرار گرفته در صورتی که قبول شدگان در آزمون کانون وکلا بدون مصاحبه و گزینش بوده ، هر دو بعد از گذراندن دوران حضور در محاکم برای مدتی بعنوان کارآموز وکالت پروانه وکالت کارآموزی برای این اشخاص صادر و به مدت تقریبی دو سال بعنوان کارآموز با محدودیت تعیین شده از سوی قوه قضاییه تجربه کسب میکنند و بعد از تکمیل مدارک کارآموز در آزمون اختبار شرکت و با کسب حد نصاب پروانه وکالت پایه یک برای این اشخاص صادر می گردد و هم وکلای کانون و هم وکلای مرکز بعد از گذراندن این مراحل به عنوان وکیل پایه یک در جامعه معرفی می شوند حال به نظر من نگارنده متن ، با بکار بردن کلماتی مانند وکیل پایه یک کانون وکلا و وکیل مرکز وکلا و همینطور کلمه آزمون سخت و آسان و همینطور نحوه نگارش متن جهت معرفی وکلای کانون به عنوان وکلای باتجربه و تخریب وکلای مرکز وکلا سونیت داشته است هر چند که مردم فهیم این مرز و بوم با این کم نوشتن ها و زیاد نوشتن ها دیگر آشنایی داشته و بر این مبانی دیگر تصمیمی نمی گیرند و دوست عزیز نگارنده متن منحرف کردن مخاطبین با بکارگیری این قبیل اعمال به دور از جوانمردی است

    1. واقعا باعث تاسف است چرا که بخاطر جذب مخاطب با تیتر زرد و الفاظ زشت سطح خود را پایین آوردید. با احترام به تمام وکلا باید عرض کنم نگارنده این متن نه وکیل است نه تحصیلات حقوقی دارد.
      در همین حد پاسخ به این نگارنده کافی است.

      1. آفرین با تعصب
        امیر تبریزی وکیل پایه یک دادگستری عضو مرکز وکلای قوه قضائیه

    2. سلام من ۱۵سال پیش هم در آزمون کانون و هم قوه قضاییه شرکت کردم متاسفانه آزمون ورودی قوه قضاییه بسیار ابتدایی و در حد دانشجوی سال دوم حقوقه، ضمنا تمام هم دوره ای هامون که بعد از تلاش بسیار موفق به قبولی در آزمون کانون وکلا نمی شوند سراغ قوه قضاییه رفتند و همگی قبول هم شدند!!!!! ضمنا سوالم را صادقانه پاسخ بدید خودتون چند بار از آزمون کانون وکلا سرخورده شدید و سراغ قوه قضاییه رفتید جناب؟؟؟؟؟؟؟

      1. والا سوالات شماهم طرف نکته تستی بلد بود همه رو میزد با حذف قیود و منفی و انتخاب گزینه همه موارد یا هیچ کدام یا حفظ تعریف تاجر! و بیع ! شماهم با این تیپ سوالا قبول شدین ۱۵ سال پیش و ماهم با سوالات ۴ خطی که استخراج از پرونده شده و با هر ۴ گزینه صحیح که باید درست ترو انتخاب کنیم قبول شدیم!

  2. همکار گرامی ؛
    با سلام و عرض پوزش از صراحت اعلام دیدگاه لازم دانستم یادآوری کنم که اظهار نظر جنابعالی در تفاوت بین وکلای دادگستری که پروانه وکالت خود را از کانونهای وکلای دادگستری یا مرکز وکلای قوه قضاییه دریافت کرده اند، از زخارف مباحثی است که مدتهاست مفروغ عنه جامعه وکالت می‌باشد. آیا پرداختن به چنین مباحثی، آنهم در بین مردم، هدفی جز تحقیر همکاران و تضعیف جامعه وکالت دارد؟ اگر هدف شما اصلاح روش گزینش وکیل است باید پیشنهاد اصلاح را حسب مورد به مدیران کانون وکلاء یا مدیران مرکز وکلای دادگستری ارائه نمایید. زیاده جسارت است.

  3. باسلام
    من واقعا برام جای سوال است
    که وکلا چقدر هوای همدیگه رو دارند
    ولی هوای حق رو به نظر من ،کمتر وکیلی پیدا میشه که داشته باشه
    ودراین مقاله فوق اصلا در مورد مجازات وکلای متخلف در مرکز بهتر اجرا میشود ویا در کانون اصلا صحبتی به میان نیامده!

  4. سلام و احترام
    اتفاقا دو تفاوت اساسی داره
    اول اینکه وکلای دادگستری مستقل هستند و لذآ آزادی عمل بیشتری در دفاع از موکل خود دارند
    لیکن وکلای قوه قضاییه علاوه بر اینکه تحت کنترل قوه قضاییه هستند حتی خودشان هم آزادی عمل کمتری دارن
    دوم همانطور که فرمودن در در سخت بودن آزمون و شاید قدرت بیشتر وکلای کانون هست
    یعنی اصولا کسی که نتوانسته در کانون دادگستری مرکز قبول بشه سراغ مشاوران قوه قضاییه میره !!!

    1. شما فکر کن اینطوریه همین وکلای کانون وکلا آرزوشونه که بیان زیر نظر مرکز وکلا

      1. سلام من وکیل عضو کانون وکلای دادگستری اولین نهاد مدنی ایران هستم و افتخار میکنم به این عضویت ضمنا من همچین آرزویی نداشته وندارم. اساسا عضو وکلای صدوهشتادوهفت شدن آرزوی ما نیست ممنونم از لطفتووووون!!!!!!

    2. با سلام و احترام نه این چه حرفیه بنده خودم هم آزمون کانون رو قبول شدم و هم مرکز اما به دلیل حوزه قضایی بهتر مرکز رو انتخاب کردم و کاملاً راضی هستم

      1. بنده هم کانون وکلای استان تهران قبول شدم و در دومین انتخابم شهر ری قبول شدم و بخاطر اینکه محل زندگیم تهران هست و دلم نمیخواست پول جابجایی را متقبل شوم ، مرکز وکلا را با مشورت تعداد زیادی از وکلای کانون که گفتند شهر مهم است انتخاب کردم که حوزه شهر تهران باشم. کارنامه بنده و خیلی از دوستانی که از بین کانون و مرکز وکلا، دومی را بخاطر محل زندگی انتخاب کردندموجود است.
        جالب هست وکلایی سنگ کانون را به سینه می زنن که بروید آمارشان را درآورید، جنوب ایران یا سیستان قبول شدند و با پول به کانونهای نزدیک تهران برگشتند. این افتخار نیست. بنده به شخصه فقط ازین جهت ناراحتم که کارآموزی سختی را قبول کردم چون مرکز وکلا بعد از قبولی تازه سختی شروع می شود درحالی که در کانون فقط ورود سخت است.این همه دشمنی واقعا جای تاسف دارد.
        تاسف بیشتر بنده بخاطر این سایت است که تا این حد شأن خود را پایین آورده و به جای یک دست کردن کلیه وکلا، من بالاترم تو پایین تری راه انداخته.

    3. سلام دوست عزیز.این فاکتورهااصلامهم نیست.مهم اینه که وکیل دربرابرموکلش احساس مسولیت کنه وباتسلط برقانون بجنگه.چه کراوات ببنده و چه نبنده.

  5. البته هر دو بعد از گذراندن دروه کاراموزی وکیل پایه یک هستند که نویسنده محترم باید بیشتر دقت بکنن در ضمن مرکز وکلای قوه قضائیه فیلترهای بیشتر و سخت تری نسبت به کانون وکلا داره. در مجموع به وکیل و تجربه و سواد وی بستگی داره.

  6. سلام
    متاسفانه نویسنده اطلاعات حقوقی کافی نداشته ؛چیزی بنام وکیل پایه یک کانون یا قوه قضاییه منفک کننده این دو مرکز نیست بلکه در هردو مرکز وکیل پایه یک وپایه دو داریم بعبارتی نویسنده جهت کاهش اعتبار وکلای مرکز وکلای قوه قضایه از ذکر وکیل پایه یک برای آنها امتناع نموده در حالیکه وکلای پایه یک مرکز مذکور وکلای برجسته وباسوادی هستند که آرای تخصصی ماخوذه آنها زبانزد است ؛ونویسنده منبع ادعای آسان بودن آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه را ذکر نکرده است ؛سختگیری برای وکلای آن مرکز به مراتب بیشتر از کانون وکلاست .

    1. سلام من در آزمون قوه قضاییه شرکت کرده ام آسون و ابتدایی بود، تنها سختگیری عزیزان در خصوص تحقیق از محل و استعلام وضعیت شخصی شرکت کننده هست باقی ساده و پیش پا افتاده متاسفانه

    1. با سلام
      وقت بخیر
      بنده وکیل پایه یک مرکز وکلای قوه قضائیه استان مازندران هستم و مدرس دانشگاه. مقاله را که از طرف موسسه وکیل از ما منتشر شده را مطالعه کردم و مطالب ارائه شده فقط در خصوص وکلای دادگستری بوده و به نظرم هیچ نوع توهینی به هیچ یک از دو قشر زحمتکش (وکلای محترم کانون وکلا و وکلای محترم مرکز وکلا قوه قضائیه) نشده است و تفاوتی هم که در آن آمده از لحاظ نحوه آزمون بوده که این موضوع به مدیریت آن بستگی دارد حال چه می‌خواهند آزمون را سخت بگیرند و چه می‌خواهد آسان بگیرند. اگر مرکز محترم وکلا آزمون را آسان می گیرند در عوض اختبار را بسیار سخت می گیرند و تحقیقات محلی را سخت از سایر موضوعات گرفته می‌شود بنابراین با توجه به اینکه خیل عظیم از دانش آموختگان حقوق دوست دارند وکیل دادگستری بشوند لذا لازم بود که کانون وکلا نسبت به جذب همه آن اقدام می نمود و چون نتوانسته به این خواسته پاسخ لازم و جذب بهتر را بدهد بنابراین قانونگذار تصمیم گرفته که مرکزی بنام مرکز قوه قضائیه را تاسیس و تشکیل بدهد که هر دو طیف توسط قانون تاسیس شده است. در پایان لازم به توضیح است که در بازار وکالت مردم عزیز ما تصمیم گیرنده هستند که نزد وکیل کانون بروند یا نزد وکیل مرکز وکلای قوه قضائیه. امیدوارم هر چه خیر باشد هم برای وکلای و موکلین عزیز اتفاق بیافتد‌ همیشه به دانشجویان عزیز تذکر میدهم که حسن انجام کار برای موکلین از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و اگر به خوبی موضوع دعوی تشخیص داده شود و پرونده در محاکم قضایی به خوبی یعنی هم قانون آئین دادرسی و هم به ماهیت دعوی در لایحه ارسالی به محاکم به خوبی رعایت شود و در این خصوص رای بنفع موکل گرفته شود لذا این خود تبلیغ برای وکیل در سطح جامعه است.
      بهترین ها را برای همه عزیزان از محضر خداوند بزرگ مسئلت می نمایم.

  7. آنچه که این همکارمان بیان کرده هم دقیق نیست وخیلی از حرفهای ایشان کذب می‌باشد چرا که خیلی از این وکلایی که در کانون هستند در مرکز قوه قضاییه امتحان وکالت دادن قبول نشدند و در کانون قبول شدند لذا نشان دهنده این موضوع که امتحان کانون خیلی راحت‌تر از امتحان مرکز می‌باشد من خودم ‌‌همکانون قبول شدم هم مرکز وکلا

    1. سلام شما با همین صداقت!!!! با موکلین خود قرارداد می بندید؟؟؟ همه چیز را برعکس بیان کردید جناب!!!!!!

  8. بعنوان وکیل پذیرفته شده در هر دو نهاد کانون وکلا و مرکز وکلا باید بگم که متأسفم برای این روش تبلیغ و این متن و نویسنده آن، برای بهتر دیده شدن سعی کنید خوب باشید نه اینکه بخواهید مردم را به این شکل سردرگم و گمراه کنید.
    موفق باشید

  9. کانون وکلا قدمت خیلی بیشتری داره،مستقل هم هست.
    اما مرکز وکلا به تازگی ایجاد شده و وابسته به قوه قضائیه است، در کمترجای دنیا این چنین وکیل گزینش می‌کنند.

    1. قدمت مهم نیست ثبات مهمه
      چیزی نمونده به از بین رفتن کامل اعتبار کانون وکلا

      1. سلام کانون وکلای بین المللی وکیل قوه قضاییه رو به رسمیت نمی شناسه وگرنه خیلی تلاش برای انحلال نهاد اصیل کانون وکلای دادگستری صورت گرفته، از اونجایی که کشور به حضور وکلا در دعاوی بین المللی نیاز داره این نهاد انحلال ناپذیر هست.

  10. تمام بد بختی مردم از دادگاه و وکیل اگر همه حقوق شهروندی داشته باشند دیگر کسی دنبال مهریه ارثیه حق ناحق کردن حق دیگران نمیشه چیزی بعنوان ارث و میراث باید جمع بشه اینکه مغازت ۴۵ سال بدی بابات استفاده کنه ۴ سال از فوت بابات بگذره ورثه با یه قولنامه ۴۵ سال پیش با تبانی فروشنده ۴۵ سال پیش بنفع خودش سرقفلی بگیره در جایی که تو قولنامه اثر انگشت خودت باشه سند هم داری متاسفانه بخاطر یه اسم پدر که بالای قولنامه بوده جایی که خودت خریدی خودت پول دادی اثر انگشت هم برای خودته سند هم داری متاسفانه بنفع ورثه سرقفلی صادر شد و در ۴۵ سال هیچ قرار داد اجاره بین موجر مستاجر نیست و یک ریال کرایه سرقفلی هم نداده وای بر بی عدالتی

  11. دیگه تو هر کوچه ای بری یه دفتر وکالت زدن. به نظرم تا دو سه سال آینده وکالت دیگه اشباع میشه و مثل رشته های مهندسی میشه که بیکارن هرچند همین الان هم وکیل بیکار کم نیست

    1. وقتی قوه قضاییه بی حساب و کتاب چند هزار نفر هرسال قبول میکنه و پروانه میده همینه و این بدعت در وضعیت جامعه هست.

    2. از دوتا دوتا آزمون گرفتن مرکز وکلای قوه قضاییه در یک سال مشخصه که کدوم نهاد وکالتی ارزش بیشتری داره:).

  12. ای کاش صادقانه و آن چه که در واقعیت است درج میشد نظیر اینکه
    ۱- وکالت امری مستقل از سیستم قضایی است و وابستگی به این سیستم موجب تباهی و فساد است.
    ۲- از دیرباز در ایران «کانون وکلای دادگستری» به عنوان نهادی مدنی و برخواسته از جامعه بدون وابستگی به هیچ سیستم و ارگانی وکالت را براساس شایستگی ها و توانمندی ها اعطا نموده است.
    ۳_ به اسم رهبری و انقلاب و در بازی با الفاظ نهادی موازی‌و دروغین به نام مشاوران و وکلا تاسیس نموده و به آن مشروعیت دادند
    و …..

  13. خیلی باید حقیر و عقده.ای باشی که اینجوری اظهار نظر کنی وکلا پرس جان !
    یه کم انصاف و منطق داشته باش

  14. چقدر بی ضابطه و مغرضانه و ضد و نقیض حرف زدید. اگر متن های اماده لورم ایپسوم رو کپی می کردید کارتون با ارزشتر بود. خداوکیلی این سایت یک ادیتور با سواد و فهیم نداره؟ کلی بصورت ظریف چاخان پاخان کردید و القا کردید که وکیل کانون وکلا بهتره و از ازمون سختتری گذر کرده و از فیلترهای سخت رد شده بعد میگید این حرفها همش شایعه و چاخانه. که البته این سخت اخیرتان به صواب نزدیکتره. حق بازها

  15. سلام مردم عزیز ایران باید آگاه بشوند و تفاوت این دو نهاد را درک کنند، نحوه ی ورود به مشاوران قوه قضاییه عجیب است چطور میشود نهادی که قضات را انتخاب میکند به کسانی تحت عنوان وکیل اجازه ی فعالیت بدهد؟؟؟!! به همین خاطر هم کانون وکلای بین المللی فقط وکلای عضو کانون وکلا را به رسمیت می شناسد.

  16. هر دو از وکلای مدافع حقوق مردم هستندو چه عنوانی بهتر از این برای قشر مدافع حق وکلای دادگستری

  17. عجب کلماتی….
    آمد لب بوم قالیچه تکان داد قالیچه گرد نداشت خودشو نشون داد.
    مقاله دو ریال ارزش خبری نداشت فقط می خواست بگه من وکیل اصفهان هستم، اونم وکیل خوب، …..عجب اوضاعی شده

  18. سلام من هیچ سررشته ای از این موضوع ندارم اما تجربه ای که شخصاً سر یه پرونده ای که کردم و وکیلی که گرفتم متوجه شدم که وکلای قوه قضاییه از لحاظ علم حقوق هیچ فرقی با وکلای دادگستری ندارندو شاید در بعضی مواقع بهترم باشند در نتیجه مهم علم و سواد وکیله که برای موکل مهمه نه چیز دیگه …

  19. واقعا نمی‌دونم چرا تاکی کانون انحصار طلب وکلا میخواد ادامه بده اظهار وجود کنه؟ مجلس انقلابی شورای محترم نگهبان پس کی وکالت کسب و کار ازاد میکنید؟؟؟بعدشم این مقاله مشخصه کی نوشته

  20. عزیزجان برای موکل این حرفها بی معناست. موکل کار درست میخواد دفاع جانانه میخواد ردیف شدن مراحل رسیدگیش رو میخواد . شما اصلا پروانه وکالتت رو از نونوایی سر کوچه ات بگیر اما دانا باشعور کاربلد و حاذق باش. بقیه اش رو تو رویاهات باخودت سبک سنگین کن و کانون رو از مرکز و یا مرکز رو از کانون بالاتر و پایینتر بدون. مهم عمل و کاردان بودنه عزیز.جسارتم نباشه خودم وکیل کانون هستم و همسرم وکیل مرکز باافتخار.

    1. وکالت کار هر شخص نیست حتی با داشتن دانش حقوقی بالا.
      وکالت یک فن و حرفه است و نیاز به شم حقوقی دارد

  21. با سلام مقاله هیچ ارزش خوندنم نداشت
    ولی اگر بزرگواران وکیل راهنمایی کنن ممنون میشم من سر دوراهی وکالت و کارمندی دولت. افتادم ذحقیقتا حقوق کارمندی دیگه جوابگو نیست از طرفی به وکالت و کلا فضای حقوقی علاقه دارم. آیا. با این اوضاع پذیرش و… آمدن به صلاح است؟. یا نه. چنانچه سروان گرامی راهنمایی کنند خیلی بزرگواری دارن متشکرم

  22. یقیناً نگارنده قصد تبلیغ داشت و کلا هیچ اطلاعات درستی در این زمینه نداره..
    حتی اسم مرکز وکلای قوه قضائیه را هم به درستی بلد نیستند.
    امیر تبریزی وکیل پایه یک دادگستری عضو مرکز وکلای قوه قضائیه.

  23. سلام برهمه وکلا وکارشناسان،من بعنوان کارشناس در هردو شرکت کردم،مصاحبه مرکز طولانی غیرتخصصی ولی کانون مرکز فقط یه سوال فنی پرسید که قسم میخورم از۱۰۰ نفر ۱۰ نفر نمیتونن جواب بدن،ضمن اینکه ماده ۱۳ بعد از حدود۳سال تایید کرد،ولی دوستانی در مرکز دارم واقعا توانا هستن در کانون هم افراد ناتوان پیدا میشود گرچه وظایف وکیل و کارشناس فرق میکند ولی حرف آخر را مطالعه و کسب تجربه نترسیدن از سوال کردن میزند ووکیل یا کارشناس قوی میشود،بهر حال همگی در کارشان امیدوارم به سوگندشان وفادار باشند.

  24. ای بابا دعوا نکنین معلومه که کانون وکلای دادگستری آزمون بسیار سختی برگذار میکنه هر کس قبول بشه شاهکار کرده مگر ندیدید چند سال طرف شرکت میکنه نمیتونه قبول بشه همه شما دوستان عزیز هم خبر دارید

  25. یک مثال است می گویند مهمان از مهمان خوشش نماید و صاحب خانه از هر دو … حال قضیه ماشین های تولید داخلی است که متاسفانه دولت به شکل های مختلف اجازه رقابت بین ماشین داخلی و ماشین خارجی را نمی دهد که اگر رقابت سالم می بود . یک عده خاص که توان مالی نداشتند تولد داخل می خریدند … حال اگر مردم چاره داشتند نه قوه قضاییه را کلا قبول ندارند و نه هیچ وکیل و وزیر قضایی را. آنچنان قوه قضاییه و ادارات و کانون‌های و اوابستگان به قوه قضائیه مورد تنفر مردم است اگر چاره ای داشتند یک نفر هم به قوه قضائیه و وابستگان به آن رجوع نمی کردند … .. حال شما س. کانون و مرکز و قوه کداییه. دادگاه ویژه روحانیت و نطامی و فلان و فلان دعوا کنید …نه شصت درصد افرا دارای شرایط رای نشان از این دارد که شصت درصد هیچ ارکان و سازمانی را قبول ندارند ….. این را به گوش بالا دستی ها برسانید

  26. ازمون کانون همیشه سخت و قبولی در آن کار هرکسی نیست و واگذاری پروانه هم ۵ سال زمان می‌برد . ولی ازمون مرکز و واگذاری پروانه در طول یکسال تمام میشود. و ازمون هم راحت است . از کارشناسان رسمی دادگستری در رشته برق . ماشین آلات و تاسیسات کارخانجات هستم

  27. شما اگر سواد نداشته باشی فرقی نمیکنه از کجا پروانه گرفته اید. هم چنین اگر انسانیت و وجدان نداشته باشی به همین شکل .
    به نظر نگارنده خیلی سوخته تا مطلب علمی ارائه کرده باشه

  28. سلام به همه
    اولا اینکه وکلای مرکز وکلا رو، قوه قضائیه انتخاب نمیکنه! همینطور که وکلای کانون وکلا رو، وزارت دادگستری انتخاب نمیکنه!
    دوم اینکه هر دو تای اینها یک نهاد مستقل هستند که منشا ایجاد هر دو تاشون قوه مقننه بوده!
    سوم اینکه با روش جدید قبولی کسب ۷۰ درصد از یک درصد برتر خیلی سختی و راحتی سوالها تاثیر نداره!
    چهارم اینکه حتی در بسیاری از سالهای قبل چه در مرکز و چه در کانون مثلا ۱۰۰ نفر برتر نسبت به دیگر شرکت کنندگان آن دوره ملاک قبولی بود نه کسب یک تراز مشخص.
    در آخر اینکه چه در کانون و چه در مرکز، هم وکلای قوی هستند و هم وکلای متوسط.
    با آرزوی موفقیت برای همه

  29. باسلام حقوق علم مطالعه وتجربه است لذا عنوان‌ کانون یا مرکز نمی تواند ملاک ارزیابی سطح معلومات وکلای این دو نهاد صنفی موازی باشد با عنایت به سابقه در امر مطالعه عمیق در حوزه حقوق چیزی که وجه تمایز وافتراق این دو نهاد صنفی که معمولا خدمات یکسانی هم ارائه می‌دهند قرائت آنان یا به عبارتی هیأت‌مدیره یا کانون این دو مرکز از علم حقوق وکانون است واین اختلاف در منابع آزمون مشهود است نگاه کانون به علم حقوق عرفی است ونگاه ویا قرائت مرکز وکلا فقهی وشرعی است ویا متألهی است وایضا کسی که با سابقه ولاحقه قانون گذاری در ایران آشنا باشد طبیعتا این تفاوت ها را درک خواهد کرد واما کسی که فرصت مطالعه تطبیقی کمتری داشته به قیاس های ذهنی یا مفروضات ظاهری اقدام به قضاوت وارزیابی موضوعات پیش گفته متوسل خواهد شد و دامنه اختلاف نظر وتفسیر ها به انفکاک وجدایی ختم می‌شود. این مطلب از سر وظیفه حرفه ای نگاشتم امید است که سودمند باشد.

  30. استقلال وکلای کانون ‌کلا
    وابستگی به قوه قضاییه وکلای مرکز
    شاید به عنوان مثال پزشک با قبولی نمره ازاد باشد برای پروانه وکالت در کانون وکاا و پزشک سهمیه ای برای مرکز وکاا در عین حال تجربه های بعدی تعیین کننده تر است

  31. با عرض سلام خدمت جمیع وکلا، اینکه بیان می شود آزمون کانون سخت و آزمون مرکز راحت است را بنده قبول ندارم بلکه بعنوان شخصی که تجربه شرکت در هر دو آزمون را دارم باید عرض کنم آزمون مرکز وکلا به نسبت آزمون کانون، استاندارد تر است نه راحت تر و نسبت به منابع تدریس شده در دانشگاه طرح سوال می شود و یک رویه دارد نه مثل آزمون کانون که فراتر از استاندارد طرح سوال می کنند که خود را برتر نشان دهند

  32. کسی که این مقاله را نوشته بهتر بود یکبار از رو می خواند تا متوجه تناقض گویی هایش بشود، در یک پاراگراف می گه وکیل قوه قضاییه با وکیل دادگستری از نظر دانش و تخصص تفاوت ندارند، در پاراگراف دیگری می گه آزمون وکلای قوه قضاییه آسان تره…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا