اخبار بین المللی

غرامت ۲۰۰ میلیون یورویی بحرین به نفع دو بانک ایرانی در رأی دیوان دائمی داوری (PCA)

وکلاپرس- دیوان دائمی داوری(PCA) در هلند در حکمی دولت بحرین را به پرداخت  غرامت ۲۰۰ میلیون یورویی به نفع دو بانک ایرانی موظف کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از یورنیوز، دیوان دائمی داوری(PCA) که یک سازمان بین دولتی مستقر در لاهه هلند است روز ۹ نوامبر با صدور حکمی شکایت دو بانک دولتی ایران، ملی و صادرات را در اعتراض به تعطیلی و مصادره فیوچر بانک(Future Bank) از سوی بحرین در سال ۲۰۱۵ وارد دانست.

تحریم بانک فیوچر به علت فساد مالی

بانک فیوچر یا مستقبل که در سال ۲۰۰۴ و با سرمایه‌گذاری مشترک سه بانک ملی و صادرات ایران و بانک الاهلی متحد بحرین تاسیس شده بود، از سال ۲۰۰۸ در فهرست‌های تحریمی دولت آمریکا قرار گرفت و در نهایت در سال ۲۰۱۵ دولت بحرین این بانک را به اتهام نقض تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و نیز فساد مالی تعطیل کرد.

بیشتر بخوانید: آغاز لازم‌ الاجرا‌ شدن ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

آقای غروی وکیل این دو بانک ایرانی، در خصوص این حکم عنوان کرد: با وجود امضای چندین قرارداد همکاری میان ایران و بحرین در سال ۲۰۰۲ که تاسیس فیوچر بانک نیز چارچوب همان قراردادها رخ داد، این کشور از سال ۲۰۱۵ و حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه کشورهای ۱+۵، تمامی سرمایه‌گذاری‌های ایران در خاک خود را که بیش از ۱ میلیارد دلار ارزش داشته، مصادره کرد.

سلب مالکیت این بانک بر پایه انگیزه‌های سیاسی رخ داده

حمید غروی، در واکنش به حکم صادر شده از سوی دیوان بین‌المللی داوری به خبرگزاری فرانسه گفت: «به دلیل غرامت تعیین شده، تشخیص نقض قوانین بین‌الملل و اعلام دادگاه مبنی بر این که سلب مالکیت این بانک بر پایه انگیزه‌های سیاسی مبتنی بر تنش رخ داده میان ایران و عربستان سعودی رخ داده، از حکم دیوان بسیار خرسند و راضی هستم.»

تلاش دولت بحرین برای لغو تصمیم دیوان

اما سخنگوی دولت بحرین این تصمیم دیوان دائمی داوری را به چالش کشید. او با صدور بیانیه‌ای گفت: «این رای داوری حاوی نقص‌های رویه‌ای و قانونی جدی است. دولت بحرین به اقدامات خود برای لغو این تصمیم دیوان در دادگاه‌های هلند ادامه خواهد داد.»

بیشتر بخوانید: ۱۸ سال زندان برای رییس و معاون سابق بانک مرکزی

سخنگوی دولت بحرین همچنین با تکرار ادعای پیشین منامه افزود: «فیوچر بانک تحت کنترل بانک‌های ایران، عامل بزرگترین پرونده پولشویی در تاریخ بحرین است که با هدف تسهیل نقض تحریم‌های آمریکا، اروپا و سازمان ملل رخ داده است.»

رای دیوان دائمی داوری قطعی و لازم الاجرا است

با این حال، وکیل دو بانک ایرانی تاکید کرد که دیوان دائمی داوری توجیه بحرین مبنی بر «فعالیت‌های غیرقانونی» را برای سلب مالکیت فیوچر بانک، نپذیرفته است.

وکیل این دو بانک ایرانی همچنین تاکید کرد که رای دیوان دائمی داوری قطعی و لازم الاجرا است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا